Syntens

Internationaal innoveren biedt kansen voor de industrie; ondernemers in de aanval

Voor MKB-bedrijven in de industriële sector liggen er volop innovatiekansen op internationaal vlak. De toegenomen globalisering is meer dan alleen een bedreiging. Ondernemers gaan dan ook in de aanval. Het MKB in de industrie is echter nog op zoek naar handvatten om hiermee aan de slag te gaan. Aansluiting zoeken bij andere sectoren is hierbij noodzakelijk. Dat blijkt uit de Syntens rapportage âInnovatiesignalen 2007â, waarin de belangrijkste kansen, ontwikkelingen, behoeften en belemmeringen voor innovatie per sector in beeld zijn gebracht.

De belangrijkste innovatiesignalen voor de industriële sector zijn:


* Industrie zoekt handvatten voor internationalisering


* Weinig aandacht voor organisatieontwikkeling en ondernemerschap


* Behoefte aan hoger gekwalificeerd personeel


* Product/dienstencombinaties in opkomst


* Procesoptimalisatie: nog steeds sneller, efficiënter en beter


* Marketing via persoonlijk contact

Industrie zoekt handvatten voor internationalisering

Syntens verwacht dat internationaal innoveren voor de industrie stormachtig zal toenemen. Export is er altijd geweest als noodzaak om de markt te verruimen, maar de interesse in andere vormen van internationalisering neemt toe. Bijvoorbeeld extra productiecapaciteit kopen in Azië of kennisuitwisseling over de grenzen. Het MKB in de industrie is echter nog op zoek naar handvatten om hiermee aan de slag te gaan.

Weinig aandacht voor organisatieontwikkeling en ondernemerschap

De focus in de industrie is in tegenstelling tot andere sectoren, minder gericht op ondernemerschap en organisatieontwikkeling. In de industrie is de organisatie veelal ingericht rond de productie. Voor andere zaken is minder aandacht. Net als in de food sector en de logistieke sector is de industrie een volwassen maar ook vergrijzende sector. Grijze haren duiden erop dat er in de sector veel âbabyboomersâ actief zijn, die straks het stokje gaan overdragen aan een jongere generatie. Dat biedt kansen omdat de nieuwe generatie doorgaans bereid is om met vernieuwing aan de slag te gaan.

Behoefte aan hoger gekwalificeerd personeel

Belemmering hierbij op dit moment, vormt het gebrek aan hoger gekwalificeerd personeel. Door de intrede van met name ICT technieken is het werk in de industrie behoorlijk gewijzigd en is de behoefte aan hoger gekwalificeerd personeel toegenomen. Nu âgenoeg goede mensenâ het breekpunt voor groei is, moeten bedrijven meer halen uit de bestaande bezetting. Vernieuwen in organisatie en aansturing is dus cruciaal.

Product/dienstcombinaties in opkomst

Industriële bedrijven zoeken in toenemende mate naar wegen om onderscheidende producten te leveren. Zo zijn
product/dienstcombinaties in opkomst. Het blijkt dat over het geheel van de industrie een groeiend belang van diensten in de omzet zichtbaar is.

Technologieën die al lang mogelijk zijn, vinden nu hun weg naar de industrie. Hierin liggen belangrijke kansen; zeker nu er meer aandacht komt voor industrial design. Daarnaast komen er weinig nieuwe producten. Ondernemers in de industrie zijn eerder geneigd bestaande producten te verbeteren dan nieuwe producten te ontwikkelen. Verder signaleert Syntens dat het samenwerken in clusters vorm begint aan te nemen. Deze businessclusters zijn gericht op de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten.

Procesoptimalisatie: nog steeds sneller, efficiënter en beter

Procesoptimalisatie blijft een belangrijke kans in de industrie, want de loonkosten moeten omlaag. Het vormt een deel van het antwoord op de lage lonen landen. Syntens signaleert verder dat flexibiliteit, aandacht voor de klant en onderscheidende producten echter net zo belangrijk zijn om succesvol te zijn. Voor het verbeteren van de productieorganisatie is eveneens aandacht. De voor de industrie actieve brancheorganisaties hebben dit hoog op de agenda staan. Hier is snel winst te behalen.

Marketing via persoonlijk contact

Met het gebruik van ICT in de zin van e-commerce is het anders gesteld. Websites bijvoorbeeld worden vaak slecht onderhouden. Voor veel bedrijven is het slechts een activiteit erbij. Vooral in de toeleverende industrie zijn relaties heel belangrijk. Faxen en bellen is nog de gangbare praktijk. Persoonlijk contact blijft het belangrijkst. Nieuwe ontwikkelingen in de communicatie via internet (zoals weblogs en podcasts) gaan aan de industrie voorbij.

Aansluiting bij andere sectoren noodzakelijk

Industriebedrijven zouden in hun vernieuwingsdrang overigens wel over de schutting van hun eigen sector moeten kijken, vindt Murk Peutz, binnen Syntens de landelijke coördinator voor de sector Industrie. âDit is vooral nodig om nieuwe product/marktcombinaties te realiseren. Steeds luider klinkt de roep om duurzaamheid. Neem de gloeilamp. Over twee jaar is het afgelopen met de vertrouwde gloeilamp, vooral vanwege de CO2-uitstoot. Juist hier liggen kansen. Want straks krijgen zes miljoen huishoudens nieuwe armaturen. En wie gaan die ontwerpen, produceren en installeren? Wie anders dan het MKB? Door dit soort ontwikkelingen is specifieke kennis nodig en hiervoor zijn een-tweetjes noodzakelijk met bedrijven uit andere sectorenâ, aldus Murk Peutz.

Syntens Innovatiesignalen

Jaarlijks verstrekt Syntens 20.000 innovatieadviezen middels korte en langdurige adviestrajecten. Laatstgenoemden, de innovatieactieplannen van 2006, vormden de basis voor de âInnovatiesignalen 2007â. Het beeld van kansen, ontwikkelingen, behoeften en belemmeringen voor innovatie per sector dat hieruit is voortgekomen, is getoetst bij de Syntens adviseurs werkzaam in de betreffende sector. In een zestal groepsessies hebben in totaal 28 adviseurs van Syntens aangegeven wat de belangrijkste en de meest opvallende waarnemingen zijn geweest die zij in 2006 tijdens hun adviesgesprekken hebben gedaan. Deze waarnemingen van de Syntens adviseurs vormden de belangrijkste informatiebron voor deze Innovatiesignalen.