Sociaal-Economische Raad

24 november 2008
De luchtvaartsector, verenigd in BARIN, en de Consumentenbond hebben vandaag een principeakkoord ondertekend over het oprichten van een geschillencommissie voor de luchtvaart. Met de komst van de geschillencommissie kunnen passagiers op een laagdrempelige, snelle en goedkope manier geschillen met luchtvaartmaatschappijen oplossen.

Naar verwachting zal de geschillencommissie nog in de zomer 2009 haar werkzaamheden starten, zodat consumenten al in het hoogseizoen met hun geschillen bij de commissie terechtkunnen. De
luchtvaartgeschillencommissie wordt ondergebracht bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken.

Passagiers kunnen zich tot de geschillencommissie wenden wanneer zij van mening zijn dat luchtvaartmaatschappijen de Europese regels over passagiersrechten niet nakomen. Het gaat dan om de verordeningen over instapweigering, annulering of lange vertraging en rechten van gehandicapten.

Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings en eurocommissaris Transport Antonio Tajani onderstreepten het belang van de oprichting van de geschillencommissie. Eurlings zet zich in voor een eenduidige geschillenprocedure binnen de Europese Unie. Hij ziet de Nederlandse geschillencommissie als een blauwdruk voor een eventuele toekomstige Europese geschillencommissie. Tajani liet weten dat hij al begin december in Brussel de oprichting van de Europese geschillencommissie op de agenda zal zetten.

Het overleg over de oprichting van de geschillencommissie voor de luchtvaart vond plaats in de Overleggroep Luchtvaart van de SER Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg. Deze overleggroep staat onder voorzitterschap van prof. mr. H.J. Snijders.