Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederlandse medewerkers vinden hoge salaris van baas onterecht

Den Haag, 24 november 2008 - Meer dan de helft van de Nederlandse werknemers vindt dat hun baas te veel verdiend. Ook denken veel werknemers dat leidinggevenden niet begrijpen wat hun werknemers doen en het werk zelf niet zouden kunnen uitvoeren. Uit een onderzoek - uitgevoerd in opdracht van Kelly Services, internationale speler op het gebied van Human Resources - blijkt dat er veel zorgen zijn op de werkvloer. Deze zijn vooral over de salarissen van senior executives en hun prestaties. Veel werknemers denken dat zij harder werken dan hun bazen. De respondenten zeggen verder dat zij niet voldoende gemotiveerd worden om de productiviteit te laten stijgen en het werk nog beter uit te voeren. Het onderzoek geeft de meningen weer van meer dan 115.000 mensen in 33 landen, inclusief Nederland.

De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek:

· 52% van de respondenten vindt dat senior executives te veel salaris ontvangen;
· 22% vindt dat men harder werkt dan de baas;
· 24% zegt dat de baas niet begrijpt wat de dagelijkse werkzaamheden van de werknemer zijn;
· 31% denkt dat de baas de werkzaamheden van de werknemer niet zou kunnen uitvoeren;
· 33% van de ondervraagden vindt dat men niet de motivatie van de baas krijgt om beter werk te leveren en om de productiviteit te doen stijgen.

Patricia Becker, Algemeen Directeur Kelly Services Nederland, concludeert dat de uitkomsten een diep gevoel van wanhoop blootleggen over de prestaties van de senior executives. Daarnaast komt ongerustheid uit het onderzoek naar voren over de salarissen die de leidinggevenden ontvangen.

"Werknemers voelen dat veel van de senior leidinggevenden niet volgens de verwachte standaard werken. De respondenten vinden dat het niveau van ondersteuning en begeleiding, nodig om de werknemers te motiveren, ondermaats is", aldus Becker. "Medewerkers kijken naar de salarissen van sommige senior executives en begrijpen dan vaak niet hoe de beloning wordt gekoppeld aan de bedrijfsprestaties."

"Uit het onderzoek komt naar voren dat zelfs vóór de recente wereldwijde financiële crisis, wat weer een nieuw licht op de beloningen werpt, werknemers al niet onder de indruk waren van de manier waarop veel bazen presteerden en daarvoor beloond werden", zegt Becker.

De meeste overbetaalde executives - volgens de respondenten - zijn te vinden in Turkije, Hongarije, Zwitserland, Duitsland, Finland, Nederland en in de Verenigde Staten. Er bestaat enige onduidelijkheid over wat veel van de bazen nou eigenlijk uitvoeren. Dit is een bron van verwarring onder medewerkers. Op de vraag of de Nederlandse respondenten harder werken dan hun baas, antwoordt 22% met 'ja'. Bijna de helft van de respondenten vindt dat men even hard werkt (45%) en 18% twijfelt. Slechts 14% van de werknemers gelooft dat zijn baas harder werkt dan dat hij zelf doet.

De zorgen over de hoogte van de betaalde salarissen aan de bazen zijn het grootst onder de vrouwelijke en oudere respondenten. Uit de resultaten blijkt dat 58% van de vrouwen vindt dat de bazen teveel salaris ontvangen, vergeleken met 47% van de mannelijke respondenten. Slechts 44% van de leeftijdscategorie 20-24 vindt dat de bazen te veel betaald krijgen. Van de respondenten in de leeftijdscategorie 45-54 jaar, deelt 63% deze mening.

Bij het onderwerp 'motivatie door de senior executive' blijkt dat 33% van de deelnemers vindt dat men niet wordt aangemoedigd om het werk beter te doen of de productiviteit te laten stijgen. De mannelijke respondenten zijn meer van mening dat hun baas daarin faalt dan de vrouwelijke ondervraagden.

De uitkomsten van het onderzoek tonen een groeiende sceptische kijk van de werknemers naar de manier waarop de salarissen worden bepaald voor senior managers en directeuren. De recente financiële recessie heeft de roep voor transparantere en verantwoordelijke processen voor de salarisbepaling van senior executives vergroot. Daarbij moet betaling meer in evenwicht zijn met prestatie.

Kelly Services, Kerkplein 3, 2513 AZ DEN HAAG
Telefoon: 070 - 426 28 00, website: www.kellyservices.nl

Over Kelly Services
Als wereldwijde speler op het gebied van Human Resources, richt Kelly Services zich op werving en selectie van tijdelijk en vast personeel, on-site management en HR-oplossingen. Vertegenwoordigd in 37 landen wereldwijd, waaronder Nederland met 19 locaties, staat Kelly Services in de top-5 van 's werelds grootste uitzendorganisaties. Kelly Services biedt personeelsoplossingen en -diensten voor opdrachtgevers in tal van sectoren zoals: accountancy en finance, call center, kantoorservices, marketing, ICT, (lichte) industrie, techniek, wetenschap en farmacie, onderwijs en gezondheidszorg. Daarnaast zijn er drie business units voor personeelswerving binnen enkele specifieke markten: Kelly Information Technology Resources, Kelly Financial Resources en Kelly Scientific Resources. HR-oplossingen worden via de divisie Kelly Outsourcing & Consulting Group aangeboden.

________________________________________________
Voor meer informatie m.b.t. het onderzoek of overige redactionele informatie: Influx PR - Suzanne Weuring / Jakob Brons - Deventerstraat 81, 7322 JL Apeldoorn. Tel.: 055 366 3034, e-mail: kellyservices@influx-pr.com