Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 24 november 2008

ATCB verwacht minder verblijfsbezoekers in 2008 en 2009 Vanaf 2010 herstel toeristisch en zakelijk bezoek; extra hotelkamers zijn cruciaal

De economische onrust in de wereld sinds september 2008 heeft op het toeristische en zakelijke bezoek in heel Europa een negatief effect, ook in Amsterdam en regio. Voor 2008 verwacht het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) dan ook een daling met minstens 3% in aantal overnachtingen in Amsterdam en regio. Deze dalende lijn zal zich in 2009 in iets afgezwakte vorm voortzetten met ongeveer 2% minder bednachten. Vooral het Amerikaanse en Britse bezoek zal forse klappen oplopen, omdat hun economie sterk gekoppeld is aan de aandelenkoersen. Uitgaande van de uitvoering van het nieuwe Strategisch Marketing- en Communicatieplan 2009-2012 (SMCP) verwacht ATCB voor Amsterdam en regio vanaf 2010 een herstel met jaarlijks een groei van 3%. Daarmee zal Amsterdam qua hotelovernachtingen in 2011 weer op het niveau van 2007 terug kunnen zijn. Naast de uitvoering van de actieplannen van het SMCP speelt ook de uitbreiding van het aantal hotelkamers een sleutelrol bij het herstel van het toeristische en zakelijke bezoek aan Amsterdam. Voor komend jaar staan in Amsterdam in ieder geval 1.200 extra hotelkamers op stapel.

Extra marketingactiviteiten op korte termijn

Om de teruggang in het aantal overnachtingen zoveel mogelijk te compenseren, ontwikkelt het ATCB diverse plannen die zij samen met de partners op korte termijn wil uitvoeren. Een accent hierbij ligt op de nabijgelegen markten Groot-Brittannië, Duitsland, België en Nederland. Dat zijn niet alleen dichtbij gelegen landen maar ook markten met een hoog volume aan extra potentiële bezoekers. Extra bezoek uit deze landen kan de gevolgen van de economische crisis voor Amsterdam en regio verzachten, en zorgen voor de start van een nieuwe groeicyclus. Het themajaar Amsterdam Art City 2009 zal door de samenwerking met Stichting Holland Art City en de extra ingezette financiële middelen een impuls leveren aan het verblijfsbezoek, In totaal wordt een promotiebudget van E 2,6 miljoen voor Holland Art City ingezet. Naast promotie op de nabije markten wordt ook de marktbewerking op een aantal nieuwe veelbelovende markten versterkt, zoals Rusland en China. Als voorwaarde voor herstel van de groei in het aantal overnachtingen stelt ATCB niet alleen de uitvoering van de strategische plannen maar ook snelle uitbreiding van de hotelcapaciteit.

Nieuwe attracties vanaf 2009

ATCB verwacht een positief effect op het bezoek aan Amsterdam van de diverse spectaculaire nieuwe en vernieuwde musea en attracties die vanaf 2009 hun deuren openen. Zoals in 2009 de Hermitage Amsterdam en Stedelijk Museum, in 2010 het Scheepvaartmuseum en het Filmmuseum op de IJ-oever, in 2011 de Chocoladefabriek bij het Centraal Station en rond 2013 het nieuwe Rijksmuseum. De internationale publiciteitscampagne van ATCB en partners rond deze nieuwe attracties zal kunnen zorgen voor vele extra bezoekers - zowel nieuwe als herhaalbezoekers.

Voor meer persinformatie en beeldmateriaal: Amsterdam Toerisme & Congres Bureau Communicatie & Media Services, tel. 020 - 5 512 531 E-mail: h.terbalkt@atcb.nl Persberichten van ATCB zijn te vinden op www.atcb.nl onder 'Nieuws'

Publieksinformatie: tel. 0900 400 40 40 (E 0,40 pm) en www.amsterdamtourist.nl

Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) heeft als taak het toeristisch- en zakelijk bezoek aan Amsterdam en regio te bevorderen. ATCB is op dit gebied de centrale organisatie voor Amsterdam en regio, die zich inzet voor de belangen van deze sector. Als kennis- en informatiecentrum voor toeristisch en zakelijk bezoek heeft ATCB een spilfunctie in de ontwikkeling hiervan. Daarnaast behoren tot de kerntaken het opstellen en uitvoeren van marketing- en promotieplannen, het stimuleren van innovatie en productontwikkeling en het bewaken van de kwaliteit van het toeristische product. Samen met het bedrijfsleven, culturele instellingen en overheid werkt ATCB aan het verhogen van de bestedingen door bezoekers in Amsterdam en regio, en het stimuleren van de werkgelegenheid.


---- --