KPN NV

KPN Nieuws

KPN start proef met het vermijden van de file

Datum

24 november 2008

Nummer

099

KPN is een proef gestart met honderd medewerkers om het reizen voor of na de ochtendspits en flexibel werken te bevorderen. Het doel van de proef is om deelnemers bewuster te laten kiezen wanneer men naar kantoor reist en waar men werkt. Dit is een van de maatregelen die KPN neemt om een cultuur te creëren waarin tijd- en plaatsonafhankelijk werken een centrale rol speelt. Met behulp van een speciaal GPS-kastje registreert KPN het reisgedrag van medewerkers. Wie tijdens de proef zijn reisgedrag daadwerkelijk verandert, wordt daarvoor beloond.

"We willen ons inzetten voor een betere bereikbaarheid en een begin maken met een cultuuromslag binnen de organisatie. Voor ons past het spitsmijden bij het nieuwe werken bij KPN, dat je op elke plaats en op elk tijdstip kunt werken. Daarmee is het ook minder vaak nodig om in de spits te rijden, zodat onze mensen niet alleen hun werk-privébalans beter kunnen managen, maar ook een bijdrage aan de bereikbaarheid van Nederland leveren", zegt Hein Knaapen, directeur Human Resources van KPN. Uit de aanmeldingen voor de testgroep is gebleken dat voor de proef slechts 30% van de deelnemers de spits probeerde te vermijden. "We verwachten van de deelnemers dat ze zich per keer afvragen of ze per se naar kantoor moeten om hun werk te doen. En als dat zo is, of men dan wellicht buiten de ochtendspits naar kantoor kan rijden."

Aan de proef nemen medewerkers deel die in Den Haag werken in het gebouwencomplex Haagse Veste en Telecomplein. Zij reizen over het algemeen veel in de spits. De deelnemers aan de proef krijgen een speciaal GPS-kastje (Global Positioning System) in hun auto ingebouwd dat registreert wanneer zij naar hun werk gaan en welke route men daarbij neemt. Het kastje legt vast of de file ook echt wordt vermeden. Als de medewerkers hun reisgedrag daadwerkelijk veranderen, krijgen zij vijf euro per keer dat zij de spits vermijden. Die beloning is gekoppeld aan de proef en moet helpen het veranderde reisgedrag ook voort te zetten na afloop van de proef wanneer de beloning niet meer verstrekt wordt.

KPN heeft op de kantoren al voorzieningen getroffen die flexibel werken mogelijk maken. Zo is de desktop PC nagenoeg verdwenen uit de kantoren en werken bijna alle medewerkers met een laptop, waarmee inloggen op het KPN bedrijfsnetwerk thuis mogelijk is. Om bijvoorbeeld eerst te gaan thuiswerken en na de spits naar kantoor te gaan. Ook kan men gebruik maken van een zogenoemde conference card, waarmee het mogelijk is thuis deel te nemen aan telefonische vergaderingen.

Cultuuromslag

"Het primaire doel is een betere bereikbaarheid", zegt Hein Knaapen. "Een positief neveneffect is dat we bijdragen aan vermindering van de verkeersdrukte en de CO2 uitstoot. Het is daarmee een initiatief dat heel goed past in onze maatschappelijke verantwoordelijkheid."

Het betekent ook een cultuuromslag want de organisatie moet zich natuurlijk ook aanpassen aan flexibel werken. "Bij de voorbereidingen van de proef is gebleken dat zowel leidinggevenden als medewerkers daar positief tegenover staan. Andere werktijden en thuiswerken zijn goed bespreekbaar. Uitgangspunt blijft uiteraard dat de functie het moet toelaten", aldus Hein Knaapen.



KPN NV