Gemeenteraadsfractie D66 Utrecht

Persbericht

Utrecht, 24 november 2008

Let op: EMBARGO tot 17.00 uur maandag 24 november '08!

Bekendmaking onderzoeken bereikbaarheid Utrecht

Snelweg door Leidsche Rijn blijft slechtste optie volgens D66

Vanmiddag zijn twee onderzoeken naar de bereikbaarheid gepresenteerd: de Planstudies van Rijkswaterstaat en de Pakketstudies door het Utrechts Verkeers- en VervoersBeraad (UVVB). De onderlinge samenhang en precieze besluitvormingstraject blijft voor D66 zeer onduidelijk. Fractievoorzitter Gerda Oskam: "In de Planstudies staat een doorgetrokken Noordelijke Rondweg Utrecht van de A2 naar de A12 door Leidsche Rijn als één van de meest serieuze alternatieven. Deze komt ook voor in de Pakketstudies. Vermoedelijk zal de Tweede Kamer het besluit nemen over de Planstudies; over de Pakketstudies van het UVVB zal echter veelal de Provincie Utrecht beslissen. Los van het feit dat we als D66 inhoudelijk het niet eens zijn met die door een woonwijk doorgetrokken snelweg, vinden wij als democratische partij dat de inspraak voor inwoners bijzonder onduidelijk wordt gemaakt. De rol van de gemeenteraad van Utrecht is ook onduidelijk. D66 vindt dit uit democratisch oogpunt zeer ongewenst."

Als oplossing van de verkeersproblemen bij de knooppunten Oudenrijn en Lunetten, lijkt een snelweg door Leidsche Rijn een serieuze optie. Vrijwel de gehele gemeenteraad van Utrecht en ook het college van B&W zijn hier op tegen. Zowel verkeerstechnisch als wat betreft de doorkruising van groengebieden en woonwijken, vindt de raad èn het college een dergelijke snelweg geen goed idee. Oskam: "Het is de vraag hoe de besluitvorming hierover zal gaan. Wat ons betreft neemt de provincie Utrecht de mening van Utrechtse raad en college over. Dit is tot dusver niet het geval. Vandaar dat wij als D66 via een flyeractie bewoners hebben opgeroepen hun mening kenbaar te maken aan Provinciale Staten van Utrecht."

Inhoudelijk vindt D66 dat er aantal goede oplossingen voor bereikbaarheidsproblemen bestaat dat niet in de planstudies en ook niet in de pakketstudies wordt onderzocht. Oskam: "Het idee voor een parallelstructuur van snelwegen langs de A2 aan beide zijden is niet onderzocht. Het comité Ronduit Weg in Oog in Al opperde ook dit idee al, maar helaas staat het dus niet in beide onderzoeken. Een echte misser vindt D66 dat een onderzoek naar een echt duurzaam alternatief niet is opgenomen, namelijk een directe spoorverbinding tussen Almere, Utrecht en Breda. Gezien de woningbouwopgave, die deels naar Almere verplaatst zou moeten worden, is dit ook noodzakelijk."

Overigens heeft D66 ook een probleem met de inspraakperiode die voor de Planstudies van Rijkswaterstaat is vastgesteld. De inspraakmoment voor de inwoners en betrokkene is vrij kort en valt precies in de kerstvakantieperiode! D66 zal daarom erop aandringen deze inspraakperiode te verlengen.

Inhoudelijk staan in beide studies op korte termijn wel een aantal goede maatregelen opgesomd. Oskam: "Een fietsbrug tussen Leidsche Rijn en de bestaande stad is iets dat al sinds 1995 in de plannen staat. Als D66 hebben wij steeds aangedrongen op spoed. Gelukkig is er nu geld geregeld voor deze fietsbrug, maar helaas is de realisatie wel wederom vertraagd naar 2012."


Noot voor de redactie,