Top 10 van veelgemaakte fouten bij woningpresentaties op internet


OENE, 20081124 -- Een woningzoekende heeft tegenwoordig door internet de mogelijkheid om vele woningen te bezichtigen achter het bureau. Als de presentatie hem niet aanstaat klikt hij door naar de volgende woning. Aan veel internet-presentaties rammelt het nogal. Verkopende partijen willen de aandacht trekken door het weggeven van auto's en keukens. De woningzoekende laat zich hier echter niet door beïnvloeden. Een woningzoekende zoekt een ruimte waar hij in kan leven. Hij is op zoek naar rust en sfeer in een woning. En als het hem niet bevalt gaat hij verder kijken.

Om de aandacht te trekken en vast te houden is het dus essentieel om de woning optimaal te presenteren. Een woningzoekende beslist al in de eerste seconden of een woning voor hem geschikt is, of niet. De 1e indruk op internet is dus bepalend of hij al dan niet een woning zal gaan bezichtigen.

De top 10 van veelgemaakte fouten bij woningpresentaties op internet:

1.Te volle vertrekken, waardoor de woning kleiner lijkt.
2.Te kale of zelfs leegstaande vertrekken. Woningzoekenden willen in één oogopslag kunnen zien of hun meubels in de woonkamer kunnen staan.
3.Niet opgeruimde vertrekken, waardoor de indruk wordt gewekt dat er onvoldoende bergruimte is.
4.Teveel prullaria. Mensen willen een huis kopen, niet de sfeer van de bewoner(s). Rommelige vertrekken wekken tevens de indruk dat de woning slecht onderhouden is.
5.Verkeerd kleurgebruik. Te donkere of teveel verschillende kleuren. Door goed kleurgebruik schep je rust en harmonie in een woning.
6.Kamers hebben geen functie.
7.Weinig of geen foto's van de vertrekken binnenshuis. Vaak onbewust verwacht een woningzoekende dat er dan veel aan de woning zal moeten gebeuren.
8.De foto's geven niet goed weer hoe groot een kamer is.
9.Te donkere foto's, waardoor de indruk wordt gewekt dat het een donker huis is.
10.Het buitenaanzicht en de tuin van de woning zijn onverzorgd en niet aantrekkelijk.


Verkopers en kopers hebben tegenstrijdige belangen. Verkopers vertrekken naar elders en willen liefst niets meer aan de woning doen. Kopers willen graag een huis kopen waar ze weinig tot niets meer aan hoeven te doen. Het is dus aan de verkopende partij om zijn woning zodanig te presenteren dat hij de aandacht van de woningzoekende vasthoudt. De laatste heeft keus voldoende. Het is maar net hoe graag de verkoper van zijn woning af wil.

Speciaal voor verkopende partijen geeft Start2Organize een aantal aandachtspunten weg waarmee de verkoper het buitenaanzicht van de woning optimaal kan presenteren. Stuur een mail naar info@start2organize.nl en ze worden toegezonden. Voor meer informatie kan men terecht op www.start2verkoopstyling.nl of contact opnemen door te bellen met 06 25 58 48 21 of te mailen naar bovengenoemd mailadres.





Ingezonden persbericht