Politie Zaanstreek-waterland

Politie controleert streng op fietsverlichting

nieuwe regels fietsverlichting

regio, 25-11-2008 o De donkere maanden zijn van start gegaan en dat betekent voor het verkeer dat het zicht beduidend minder is. Met name fietsers zonder licht worden dan een nog kwetsbaardere groep. Daarom gaat de politie de komende tijd streng optreden.

Fietsers zonder licht of met gebrekkige verlichting kunnen rekenen op een boete van 20,00.

Nieuwe regels fietsverlichting

Sinds kort zijn losse fietslampjes toegestaan. Op voorwaarde dat de lampjes op het bovenlichaam worden gedragen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat fietsers met losse lampjes even goed opvallen als fietsers met vaste verlichting. De verwachting is dat door het gebruiksgemak van losse lampjes meer mensen met fietsverlichting gaan rijden. Dat vergroot de verkeersveiligheid en voorkomt ergernissen bij andere weggebruikers.

regels voor losse lampjes

- bevestigd op het bovenlichaam. Dus niet op hoofd, armen of benen.

- bevestigd aan kleding of op tas.

- goed zichtbaar. Er mag dus niets voor of overheen hangen.

- recht vooruit of achteruit schijnen en niet teveel bewegen.

- Wit of geel licht voor, rood licht achter.

- niet knipperen.

regels voor vaste verlichting

- wit of geel licht voor, rood licht achter.

- recht vooruit of achteruit schijnen.

- niet knipperen.

Ook reflectie is verplicht:

- rode reflector op de achterkant van de fiets

- gele reflectoren op de trappers

- reflectie (wit of geel) op de wielen of de banden

Gelukkig fietsen steeds meer fietsers goed verlicht. Vijf jaar geleden reed slechts de helft (49%) van de fietsers met brandend voor- én achterlicht terwijl begin dit jaar 66% van de fietsers goed te zien was. Wat wel opvalt is dat jongere fietsers minder vaak goed verlicht fietsen dan oudere fietsers. Van de jongeren voerde begin 2008 iets meer dan de helft licht, terwijl dat vanaf 25 jaar 75% en meer is.

Door het voeren van goede fietsverlichting neemt de kans op een ongeval met 70% af. Als het aantal fietsers dat verlichting voert met één procent stijgt, zou dit volgens het SWOV (Stichting
Wetenschappelijk onderzoek Verkeersveiligheid) 10 doden en ziekenhuisgewonden per jaar schelen. De meeste ongevallen met fietsers gebeuren overigens in de ochtend- en avondspits. De politie zal daarom met name tijdens deze uren controles houden.