Ingezonden persbericht


Lancering eerste VERS TOP 100 krijgt veel belangstelling

Op 25 november aanstaande wordt de eerste Vers Top 100 van Nederland bekend gemaakt. De verswereld kijkt reikhalzend uit naar deze 'monitor' met de 100 meest innovatieve producten, diensten en bedrijven, zo blijkt uit de reeds lange lijst met aanmeldingen voor dit event. De belangstelling komt van genomineerden, maar ook van andere partijen uit de sector. De presentatie wordt gehouden in het Amsterdamse hoofdkantoor van ABN AMRO, hoofdsponsor van de Vers Top 100, editie 2008.

De Vers Top 100 is vooral bedoeld als aanjager en inspiratiebron voor de verssector en als stimulans voor nieuwe kruisbestuivingen. Steeds nadrukkelijker blijken producenten en verwerkers van versproducten, maar ook andere toeleveranciers op zoek naar nieuwe ontwikkelingen. De Vers Top 100 brengt de koplopers en prominenten in dit segment in beeld. Vanaf dit jaar zal er jaarlijks een lijst met de 100 meest innovatieve en toonaangevende producten, diensten en bedrijven worden opgesteld.

Als straks de kromme komkommer en ander vreemdvormig fruit een grote hit worden, of als vers fruit als cosmetica gaat fungeren, dan zal de Vers Top 100 deze initiatieven signaleren en een plekje in de lijst geven. Overal zoeken producenten, handelaren, detaillisten en verwerkers van versproducten momenteel naar manieren om op de sterk veranderende wensen van hun klanten, de consument maar ook professionele afnemers, in te spelen. Zij zoeken nieuwe smaken, kiezen voor gezondheid, luxe en andere eetmomenten. Mede hierdoor groeit de consumptie van versproducten. Daarnaast willen mensen meer gemak; op elk moment van de dag moet er een snelle, maar liefst ook gezonde maaltijd of snack klaarstaan.

De Vers Top 100, een initiatief van Denhatex Uitgeverij en Stijlmeesters, schetst een beeld van de bedrijven die actief zijn in deze verssector en daarin opvallen door hun initiatieven en innovaties. De lijst met de 100 kandidaten wordt gepubliceerd in een glossy magazine. Naast het overzicht van de crème de la crème van de Nederlandse versgerelateerde sector bevat het magazine ook achtergrondverhalen en interviews met kopstukken uit de verssector.

De redactie van de Vers Top 100 heeft na eigen research een fors aantal bedrijven geselecteerd. Hiervan is een kort profiel opgesteld op basis waarvan de onafhankelijke jury deze inzendingen heeft beoordeeld. Uiteindelijk heeft deze onafhankelijke jury de top 100 samengesteld. De gehanteerde criteria zijn: innovatief vermogen, ondernemerschap, groeiperspectief, duurzaamheid. Zijn het absoluut de 100 besten? Nee, de Vers Top 100 is geen wetenschap. Het is een mix van feiten en beoordeling van openbare informatie.

De jury voor de Vers Top 100, editie 2008 bestaat uit:

Dhr. P. Ravensbergen - Projectregisseur van het Productschap Tuinbouw Mw. J. van Gerven - Food Innovatie adviseur Syntens Dhr. R. van Hoesel - Directeur Stichting Food valley Dhr. O. Boersma - Directeur GemZu
Mw. M. Vermeer - Directeur Visbureau
Dhr. T. Baas - Secretaris Nederlandse Ver. voor de Bakkerij Dhr. W. van Pelt - Directeur COV
Dhr. N. Dijkman - Sector Banker Agrifood ABN AMRO

Voor de pers -