Gemeente Amersfoort

Persbericht Gemeente Amersfoort - dinsdag 25 november 2008

Amersfoorters positief over dienstverlening gemeente

Amersfoorters zijn positief over de dienstverlening van de gemeente. Vooral de mogelijkheid om een afspraak te maken met Burgerzaken scoort hoog. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek 'Stadspeiling' van de gemeente. Ook regelde één op de zeven ondervraagde Amersfoorters zaken via de gemeentelijke website. Voor het eerst kon de vragenlijst van de Stadspeiling ook digitaal ingevuld worden. 40% van de ondervraagden maakte gebruik van deze mogelijkheid.

Door het maken van een afspraak worden klanten direct geholpen bij Burgerzaken. Uit de Stadspeiling 2008 blijkt dat driekwart van de Amersfoorters weet dat je een afspraak kunt maken. De meeste ondervraagden zijn positief over deze mogelijkheid (80%). Het maken van een afspraak kon al een aantal jaar, nieuw is dat inwoners 's middags uitsluitend op afspraak worden geholpen. 's Ochtends en op donderdagavond kunnen klanten zonder afspraak bij Burgerzaken terecht. Dat laatste is minder bekend: 44% is hiervan op de hoogte. Als gebruik wordt gemaakt van de vrije inloop, kan er uiteraard wel een wachtrij zijn.

Zaken regelen via de website
De komende jaren wordt steeds meer dienstverlening van de gemeente ook digitaal aangeboden. De gemeente wil daarom weten in hoeverre de Amersfoorters gebruik maken van het digitale loket. Bijna de helft van de ondervraagde inwoners bezocht het afgelopen jaar de gemeentelijke website. Zij weten ook dat er een digitaal loket is. Een op de zeven Amersfoorters heeft al een keer zaken via de website geregeld. Zij halen formulieren van de website af, bekijken persoonlijke gegevens (bijvoorbeeld over WOZ-waarde) of maakten een afspraak met de balie via internet.

Nog betere dienstverlening
"We zijn blij met de resultaten van de Stadspeiling. Het blijkt dat de meeste Amersfoorters positief zijn over onze dienstverlening. Bovendien wordt steeds meer gebruik gemaakt van de website. Maar we willen het onze inwoners nog gemakkelijker maken. Bijvoorbeeld door meer diensten aan te bieden via het digitale loket. Ook vinden we het belangrijk dat we onze telefonische bereikbaarheid verbeteren. En daar zijn we hard mee bezig!", aldus wethouder Gerda Eerdmans.

Meer informatie
Op de website www.amersfoort.nl/feitenencijfers kunt u onder Actueel het hele rapport over de dienstverlening van de gemeente downloaden. U kunt het rapport ook opvragen bij de afdeling Onderzoek en Statistiek van de gemeente Amersfoort (de.meijneken@amersfoort.nl). Zolang de voorraad strekt.

Noot voor de redactie,