Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 25 november 2008

De stemming van 2009

Ontsnappen uit een overspannen samenleving

Graaicultuur, woekerpolissen, kredietcrisis, merkenmoeheid, erg optimistisch stemt het allemaal niet. In MOOD 09, het nieuwe trendboek van Trendslator beschrijft de oorzaak en het effect van deze ontwikkelingen. De stemming in de maatschappij en in de markt wordt vervolgens op inspirerende wijze vertaald naar bruikbare inzichten over de toekomst. MOOD 09 verschijnt begin januari en is een onmisbaar instrument voor iedereen die wil weten wat mensen beweegt en wil inspelen op de veranderende behoeften van de consument.

Terug naar de basis

MOOD 09 geeft aan dat we de komende tijd weer terug gaan naar de essentie, naar wat we echt belangrijk vinden. We gaan meer op zoek naar de bron van het leven, de herkomst van onze producten, de waarde van ons werk. We willen begrijpen wat we doen, wat we kopen, wat we eten. Terug naar de basis betekent ook: duidelijke regels stellen en heldere afspraken maken. Het is de hoogste tijd om alle overbodigheden, onzinnigheden en onduidelijkheden uit te bannen en weer met een schone lei te beginnen. Change? Yes, we can!

Tekenen van een nieuwe tijd

Alternatieven voor onze op consumptie gerichte cultuur dringen steeds vaker en sterker op. Van guerrilla gardeners tot slow fashion en van weggeefwinkels tot nieuwe witte fietsenplannen, het zijn allemaal initiatieven waarmee we een weg uit de economie van hebzucht zoeken. Eind jaren tachtig sprak Francis Fukuyama over 'het einde van de geschiedenis'. Recente ontwikkelingen worden 'het einde van het kapitalisme' genoemd. Levensstijlen die nu nog alternatief heten, zijn de eerste tekenen van een nieuwe tijd.

Hot or not in 2009?

Hot Not

weggeefwinkel Miljonair Fair
lifehacking multitasken
subvertising advertising
Rataplan Bokito
manifest klagen
guerrilla gardening street art
verticale tuin zentuin
lokavoren vegetariërs
natuurspeeltuinen speelhallen
straatjutten koopjesjagen
wecken en stekken wrappen en wokken
vuilnisbakkenras handtashond
jenever mochito
zeegroente sushi
freeganisten kapitalisten
hoelahoepelen paaldansen
tweede leg downdaten
wij-tijdperk me decade
slow seks pornoficatie
witte fietsenplan spitsstrook
flashpacken backpacken
hypermama ploetermoeder
preuts stout
ontloederd hufterproof
lik-op-stuk-beleid bemoeizorg
crowdfunding beleggen


---

voor de redactie

Begin januari 2009 verschijnt het nieuwe trendboek van Trendslator, MOOD 09. Trendslator doet, in de vorm van MOOD, continu onderzoek naar de stemming in de maatschappij, bij de consument en in de markt. Het bureau onderzoekt en vertaalt trends van vandaag naar merken en markten van morgen. Oprichter en trendwatcher Hilde Roothart van Trendslator is een graag geziene gast in de media vanwege haar heldere uitleg over trends en ontwikkelingen.

Kijk voor meer informatie over de inhoud van dit trendboek op http://www.trendslator.nl/trends/trends-trendslations.

Neem voor meer informatie over de stemming van 2009 contact op met Hilde Roothart, oprichter en directeur van Trendslator, via T 020 638 13 72 of roothart@trendslator.nl.


---- --