Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Samenwerking GGD'en, Turkse organisaties en STIVORO succesvol 2.687 Turkse rokers gaan deze week stoppen met roken met behulp van de Turkse StopSMS

Den Haag, 25 november 2008 - Maar liefst 2.687 rokers van Turkse afkomst hebben zich de afgelopen maanden aangemeld voor de Turkse StopSMS. Aan de hand van een zelf gekozen stopdatum in de week van 24 t/m 30 november gaan zij met behulp van Turkse sms'jes stoppen met roken. De Turkse rokers zijn bereikt via een unieke samenwerking tussen de GGD, Turkse organisaties en STIVORO. Samen voerden deze partijen de Turkse campagne 'Sigaray? içen her ki?i, b?rakabilir de', ofwel: 'In iedere roker zit een stopper'. Doel was om zoveel mogelijk rokers van Turkse afkomst te bereiken en te ondersteunen bij hun stoppogingen. Centraal in deze actie stonden de Turkse versie van de StopSMS en de Turkse voorlichtingsbijeenkomsten over stoppen met roken. Vertegenwoordigers van lokale Turkse organisaties benaderden de rokers persoonlijk om hen te enthousiasmeren deel te nemen aan de campagne. "Die benadering blijkt dus succesvol", aldus Lies van Gennip, directeur van STIVORO.

De Turkse StopSMS bestaat, net als de Nederlandstalige versie, uit een aantal gratis sms'jes van STIVORO. Iemand die wil stoppen, geeft zijn of haar stopdatum op. Daarna krijgt deze persoon, gedurende twee maanden, 17 sms'jes. Hierin staan tips bij het stoppen met roken. Naast StopSMS werden de Turkse rokers ook ondersteund bij stoppen met roken via een Turkse brochure over (stoppen met) roken en door voorlichtingsbijeenkomsten over (stoppen met) roken die door Turkse organisaties werden gereorganiseerd.

Professional van Etno Connect: "Binnen de Turkse gemeenschap wordt behoorlijk gerookt. Dit is dus een doelgroep die we graag willen bereiken. Via de normale kanalen lukte dat niet. Daarom hebben we samen met STIVORO gekozen voor een persoonlijke benadering. Via deze persoonlijke benadering werden de Turkse rokers door iemand uit hun eigen gemeenschap en in hun eigen taal en cultuur persoonlijk op de campagne geattendeerd. Om dit te doen werkte de GGD samen met diverse Turkse organisaties in hun regio die op hun beurt persoonlijk hun rokende achterban enthousiasmeerde om aan de campagne deel te nemen. Dat werd gewaardeerd en het werkt ook, gezien het aantal aanmeldingen. Het is goed te constateren dat zowel StopSMS als de voorlichtingsbijeenkomsten aanslaan binnen de Turkse gemeenschap. Het was dan ook absoluut de moeite waarde om via deze actie extra aandacht aan deze groep te schenken en ondersteuning in het Turks te bieden."

///


Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht