Sony drijft het aantal dagelijkse ordervoorbereidingen op en dekt just-in-time-behoeften met 3iV Crystal

Brussel, 25/11/2008

Met de installatie van de Zetes 3iV Crystal-oplossing wil Sony zijn

inspanningen focussen op een productiviteitsstijging in het magazijn en op

een uitbreiding van de dagelijkse logistieke taken wat betreft:


- de voorbereiding van de toevoer van kleine onderdelen van de fabriek
- de voorbereiding van verzendingen van afgewerkte producten in de unit picking zone

Zetes (Euronext Brussel: ZTS), de toonaangevende Europese leverancier van oplossingen en diensten voor de automatische identificatie van personen en goederen, kondigt een akkoord aan met Sony Spain voor de installatie van een voice-oplossing in zijn distributiecentrum in Castellar del Vallés.

Dit project is volledig aangepast aan de noden van Sony en gebaseerd op 3iV Crystal, de laatste generatie spraaktoepassingen die Zetes eerder dit jaar lanceerde.

Dankzij 3iV Crystal kan Sony het rendement verhogen van twee verschillende werkplekken binnen zijn magazijn:

- de rechtstreekse toelevering van kleine onderdelen van de fabriek aan de montagelijn (45 minuten just-in-time-proces)

- de ordervoorbereiding: zendingen van afgewerkte producten in de picking zone: persoonlijke audiotoestellen, de netwerkwalkman-lijn en andere kleine producten.

Wat dit project zo bijzonder maakt, is dat het gaat om een installatie van twee verschillende maar onderling compatibele soorten voice-applicaties. De voorbereiding van de levering van onderdelen van de fabriek voor de montagelijn bestaat uit de klassieke pickingprocessen maar dan beperkt tot één klant, uit de validatie van de picking aan de hand van controlegetallen, bevestiging van productie-eenheden, enz. In tegenstelling tot de gebruikelijke pickingprocessen -waarbij bestellingen worden geleverd aan verschillende klanten- hebben alle bestellingen hier maar een bestemming: de montagelijn van Sony. Deze eerste toepassing is compatibel met het magazijnbeheersysteem (WMS) van Sony en bedoeld om ermee samen te werken.

Het tweede deel van de ordervoorbereiding wordt uitgevoerd aan de hand van een 'picking to conveyor'-oplossing. Dit is een belangrijk deel van de oplossing want de picking- en verzendingstaken zijn nauw aan elkaar gelinkt. Om de orders voor te bereiden, transporteert de band de kisten voor de ordervoorbereiding langs 6 picking zones. In elke picking-zone identificeert de voice-operator de ontvangen kist en wordt hij vervolgens via zijn hoofdtelefoon gegidst door het voorbereidingsproces van de producten die in de kist geplaatst moeten worden. Van zodra de voorbereiding is afgerond, plaatst de operator de kist opnieuw op het automatische transportbandcircuit. De band vervoert elke kist naar het overeenkomstige uitgangskanaal.

Sony BCD, het Sony verdeelcentrum in Castellar del Vallés waar het project wordt uitgerold, maakt deel uit van Sony's Europees distributienetwerk waaraan al zijn centra gekoppeld zijn. Het verdeelcentrum van Castellar is bedoeld om naast Spanje ook de andere landen in Zuid-Europa aan te leveren.

Jesús López, IT Manager bij Sony BCD: "We trachten bij BCD een evenwicht te vinden tussen de productiebehoeften en het prestatievermogen van het systeem. Een van onze eisen wanneer we een systeem implementeren is dat de IT-processen een getrouw beeld geven van de fysieke processen. Gelet op de beproefde methodes en de bewezen ervaring van Zetes denken we dat hun oplossing ons kan helpen deze doelstelling te verwezenlijken. We zijn nog maar pas begonnen met de implementatie van voice-technologie maar we zijn erg gemotiveerd om de technologie verder uit te breiden naar eender welk domein van ons magazijn waar dat nodig blijkt. We zijn het eerste Europees centrum dat deze oplossing invoert, wat van deze implementatie een uitdaging maakt. Door de uitgebreide Europese aanwezigheid van Zetes zullen we echter vlot kunnen samenwerken om deze uitdaging tot een goed einde te brengen."

Met 3iV Crystal wil Sony BCD het volume van de dagelijkse operaties opdrijven (20.000 lijnen/dag) en aan de just-in-time-behoeften voldoen, iets wat met de huidige infrastructuur niet haalbaar is.

Een van de voordelen die de Zetes-oplossing Sony zal opleveren is dat - in tegenstelling tot wat vandaag het geval is - meerdere operators tegelijkertijd binnen dezelfde zone zullen kunnen werken en ze van werkplek zullen kunnen wisselen via een eenvoudige verbale instructie. Dankzij de nieuwe oplossing kunnen continue inventarisprocessen parallel met dezelfde pickingprocessen uitgevoerd worden en kunnen bestellingen voor verschillende bestemmingen gelijktijdig worden voorbereid. De oplossing van Zetes zal de onderneming bijgevolg tijd besparen en een onvergelijkbaar competitief voordeel verschaffen.

Het project wordt begin 2009 uitgerold.
--------------------------------------------------------------------------
                                   END                                    
--------------------------------------------------------------------------