Naleving van de beheerscontracten en aanwending van de overheidsfinanciering door de NMBS, Infrabel en de NMBS-Holding

25/11/2008 10:12

COUR DES COMPTES

Het Rekenhof heeft aan de voorzitter van de Kamer van Volksvertegenwoordigers twee verslagen bezorgd over de NMBS, Infrabel en de NMBS-Holding. Beide verslagen, met telkens een aparte samenvatting, zijn beschikbaar op de openingspagina van de website van het Rekenhof.

Het eerste verslag handelt over de naleving door de NMBS, Infrabel en de NMBS-Holding van de beheerscontracten 2005-2007 die die bedrijven hebben aangegaan met de Staat.

In dat verslag onderzoekt het Rekenhof de beheerscontracten van de ondernemingen van de NMBS-groep als instrumenten van het overheidsbeleid en gaat het ook na hoe de uitvoering van die contracten wordt opgevolgd.

Ook de naleving van de beheerscontracten wordt geëvalueerd aan de hand van een onderzoek van het minimale treinaanbod, de kwaliteit van de dienst, de stiptheid van de treinen, de doelstellingen op het vlak van parkeerterreinen en de toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit. Voor elk van die aspecten preciseert het verslag of de doelstellingen werden gehaald en of de beoordeling van de verwezenlijking berust op relevante indicatoren en gecontroleerde gegevens.

Hoofdstuk 8 van het verslag bevat tot slot alle conclusies van het onderzoek.

Het tweede verslag handelt over de bestemming van de overheidsmiddelen die werden toegekend aan de drie vennootschappen van de NMBS-groep. Het Rekenhof heeft daarbij onderzocht of deze middelen voor de gestelde doeleinden werden bestemd. Dat gebeurde door te onderzoeken of het boekhoudstelsel voldoende adequaat is om de investeringen te registreren in termen van juistheid, volledigheid en bestemming volgens financieringsbron, en de naleving van de verplichtingen uit de beheerscontracten over de bestemming van de verschillende middelen.

Daarnaast werd ook onderzocht of het boekhoudstelsel voldoende adequaat is om de kosten en opbrengsten van de opdrachten van openbare dienst te onderscheiden van die van de commerciële activiteiten en om de financiële stromen van de opdrachten van openbare dienst af te zonderen en aldus te vermijden dat er een transfer kan zijn van publieke middelen naar de commerciële sectoren.

De uitvoering en financiering van de investeringen vormen het onderwerp van hoofdstuk 1. In de hoofdstukken 2 en 3 komen de financiering van twee specifieke investeringsprojecten, het GEN en de "hogesnelheidsverbinding" aan bod. Vervolgens wordt het complexe domein van de financiële stromen geanalyseerd in termen van in- en uitgaande geldmiddelen en de afsplitsing ervan tussen de publieke sector en de commerciële sector, respectievelijk in algemene termen (hoofdstuk 4) en per vennootschap (hoofdstukken 5-6-7). Hoofdstuk 8 bevat de algemene conclusies en aanbevelingen, terwijl hoofdstuk 9 in synthesevorm een antwoord biedt op de vraag gesteld door de Kamer van Volksvertegenwoordigers.

Beide verslagen bevatten ook de antwoorden die het Rekenhof heeft ontvangen in het kader van de tegensprekelijke procedure met de minister van Overheidsbedrijven, de gedelegeerd bestuurders van de drie ondernemingen en de voorzitter van het directiecomité van de FOD Mobiliteit en Vervoer.

Informatie voor de pers

Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot een beter overheidsbeheer door de parlementaire vergaderingen, de beheerders en de gecontroleerde diensten nuttige en betrouwbare informatie te bezorgen, die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek. Als collaterale instelling van het parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk van de overheden die het controleert.

De integrale verslagen "Naleving van de beheerscontracten door de NMBS, Infrabel en de NMBS-Holding" (73 bladzijden) en "Federale financiering van de opdrachten van openbare dienst van de NMBS, Infrabel en de NMBS-Holding" (124 p.), de samenvattingen (telkens 2 bladzijden) en dit persbericht zijn beschikbaar op de website van het Rekenhof (www.rekenhof.be).

Het vorige auditverslag over de NMBS (2001), dat eveneens op verzoek van de Kamer werd opgesteld, is terug te vinden in de rubriek Publicaties (Federale Staat) van dezelfde website.

Contactpersoon:

Karl Hendrickx

Cel Federale Publicaties

02 551 89 90

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel