Technische Universiteit Eindhoven

Elektromagnetische ophanging laat auto zoeven

Geplaatst: 13 november, 2008

Om veilig en comfortabel over hobbels en door bochten te kunnen rijden, zitten in auto's veren en schokdempers. Ze zijn goedkoop, maar niet optimaal. Promovendus Laurentiu Encica onderzocht elektromagnetische ophanging, als alternatief. Dit tovert de auto om tot een zacht zoevende machine.

Laurentiu Encica met zijn prototype. Foto: Bart van Overbeeke

Binnen vijf tot tien jaar zullen nieuwe autos zodanig geveerd en afgesteld zijn, dat ze moeiteloos over hobbelige wegen glijden. Tenminste, als ze zijn uitgerust met elektromagnetische ophanging. Dat is nu nog toekomstmuziek, maar niet voor heel lang, denkt de Roemeense promovendus Laurentiu Encica, van Electromechanics and Power Electronics (EPE).

De onderzoeker vermoedt dat door de opkomst van hybride en elektrische autos deze revolutionaire ophanging snel dichterbij komt. Voor een doorsnee auto is de elektromagnetische ophanging (EO) op dit moment namelijk een brug te ver. Simpelweg omdat die nog te veel energie verbruikt. En er bestaan nog geen hoog dynamische kleine EO-systemen die goed onder een auto passen.

Encica ontwikkelde een prototype. Met forse afmetingen: ongeveer tachtig centimeter lang en met een doorsnee van twintig centimeter. Het metalen prototype werd als het ware gebeeldhouwd uit wiskundige calculaties. Dit gebeurde in samenwerking met David EcheverrĂ­a van het Centrum voor Wiskunde en Informatica in Amsterdam, die een en ander wiskundig onderbouwde.
Encica haalde in stappen gedurende zijn onderzoek alle conventionele mechanische onderdelen weg uit de ophanging. Passieve permanente magneten worden in een bepaalde configuratie geplaatst met ijzer, waardoor er een passieve veerkarakteristiek ontstaat. Deze magnetische veer wordt ook nog bijgestaan door elektromagneten die direct reageren op veranderende omstandigheden. Het passieve principe van deze EO is voornamelijk gebaseerd op kleefkrachten van de permanente magneten ten opzichte van ijzeren polen.

Mijn onderzoek toont aan dat permanente magneten, mits juist gepositioneerd ten opzichte van ijzer, goed functioneren en zonder energie te verbruiken een auto te kunnen dragen. Deze passieve ophanging kan in dezelfde cilinder worden aangevuld met elektromagnetische spoelen die continu actief zijn om dynamische krachten zoals hobbels, gaten en bochtenwerk op te vangen. Ze vullen het systeem aan tot een volledig actieve ophanging die veel sneller reageert dan bestaande systemen.

Nu de toepassing is gevalideerd, ligt de grootste uitdaging in het ontwerp van de EO. Kleiner is de grote wens, maar daarvoor is nog een behoorlijke weg te gaan.

Laurentiu Encica verdedigt op woensdag 26 november in zaal 5 van het Auditorium vanaf 16.00 uur zijn proefschrift.