Gemeente Amsterdam



Persbericht

Datum 26 november 2008

Kenmerk 236

Grote stad, groot onderhoud Stadsregisseur presenteert overzicht werkzaamheden van 2009 tot en met 2011

Het college is op 25 november 2008 akkoord gegaan met de Meerjarenanalyse 2009- 2011, die is opgesteld door de Stadsregisseur. Hierin staat een overzicht van grote wegwerkzaamheden die de komende drie jaar in Amsterdam plaatsvinden. Amsterdam hecht grote waarde aan veilige tunnels, wegen en fietspaden. Werken die daarvoor nodig zijn, moeten goed op elkaar worden afgestemd.

Wethouder Herrema "De vele werkzaamheden zijn noodzakelijk voor de veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in de stad. We moeten ons goed voorbereiden en op tijd communiceren met burgers en ondernemers dat er sprake zal zijn van ernstige verkeershinder en goed aangeven wat de omleidingsroutes zijn. Dat vergt een strakke planning en controle op de aannemers".

Bereikbare stad
Jaarlijks publiceert de Amsterdamse stadsregisseur, die speciaal is aangesteld om de stad bereikbaar te houden, een Meerjarenanalyse. Hierin staat het overzicht van de belangrijkste voorgenomen infrastructurele werken op de hoofdnetten voor de komende drie jaar, inclusief de koppelingen. Koppelingen zijn voorwaarden: project B kan pas van start gaan als project A is afgerond, of project A en B moeten tegelijkertijd worden uitgevoerd.

De Meerjarenanalyse is een product van intensieve samenwerking en afstemming. De stadsregisseur stemt de werken af met de verschillende betrokken partijen, waaronder ook de belangenorganisaties uit de economische en de vervoerssector, zoals het MKB, KvK en de taxibranche.

Stadsregisseur Cas van Eerden: "Regie voeren in een stad als Amsterdam valt niet mee. Alle partijen hebben hun eigen belangen die ze voorop stellen. Als stadsregisseur probeer ik de beste oplossing te zoeken en daarbij kan ik niet altijd op mijn strepen gaan staan. Door overleg en onderhandelen is de Meerjarenanalyse 2009-2011 tot stand gekomen. Het is geven en nemen. En dat alles voor een bereikbare stad."

Nooit zomaar
Gemiddeld vinden in Amsterdam 600 werken per jaar plaats, waarvan circa 185 aan het hoofdnet. Deze werken vinden nooit `zomaar' plaats. Er moet een technische noodzaak zijn, denk bijvoorbeeld aan een slecht wegdek of een riool dat op is, of een verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming. Daarnaast legt de herziene Tunnelveiligheidswet een grote druk op de hoeveelheid werken. Alle tunnels in en rondom Amsterdam, waaronder de IJtunnel en de Piet Heintunnel moeten vóór 2014 voldoen aan de strenge veiligheidseisen. De Zeeburgertunnel en Coentunnel vallen onder beheer van Rijkswaterstaat. Ook de renovatie van deze tunnels gebeurt in afstemming met andere werkzaamheden.

.

26 november 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 236 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2

Wat gaat er wel en niet gebeuren? Om de bereikbaarheid van de stad te garanderen, is de gemeente scherp op het aantal projecten dat tegelijk mag en kan plaatsvinden in een bepaalde periode. Werken die de komende jaren in ieder geval doorgaan, zijn:

- werkzaamheden aan diverse tunnels; - bouwwerkzaamheden rond de Zuidas; - IJdoornlaan;
- Wibaut-as;
- Amstelveenseweg;
- Stadhouderskade
- aanleg Noord/Zuidlijn.

Alle andere werkzaamheden zijn qua tijd, planning en omleidingsroutes op deze werken afgestemd. Daarnaast zijn er ook werkzaamheden die geen groen licht hebben gekregen. Zij eisen, gezien de totale hoeveelheid werk, de komende drie jaar een te zware tol van de stad en kunnen worden uitgesteld. Het gaat daarbij om werkzaamheden op de Mauritskade, het Concertgebouwplein, de Overtoom (GVB-werk) en het Johannes Vermeerplein.

Voor meer informatie:
Annelies van Dijk, Bestuursvoorlichting, 020 552 3409 / 06 12991725 Anne Heeroma, bureau Stadsregie, 020 556 5364 / 06 28903160

Zie www.coordinatiestelsel.amsterdam.nl voor een overzichtskaart van de belangrijkste projecten en de Meerjarenanalyse 2009-2011.