AutoRai

Vijf EuroNCAP sterren voor nieuwe Renault Mégane

(11/26/2008)
Met een maximale score van 37 punten bij het bij de Euro NCAP crashtests is de nieuwe Renault Mégane de veiligste auto zonder onderscheid in categorieën. De Mégane is al de elfde auto uit het Renault gamma die de maximale vijf sterren heeft behaald.

De nieuwe Mégane heeft veiligheid in de genen en is dan ook ontworpen om zowel actief als passief toonaangevend veilig te zijn. De auto heeft:


- dubbele zijdelingse crashsensoren, een innovatie die is geïntroduceerd op de nieuwe Laguna,


- zes airbags, waarvan twee zij-airbags met twee volumes,


- het Renault SRP systeem dat dubbele gordelspanners combineert met een spankrachtbegrenzer en adaptieve frontairbags met twee volumes en twee generatoren,


- hoofdsteunen van de nieuwste generatie.

De Mégane heeft bovendien standaard ABS en noodstopbekrachtiging en afhankelijk van de uitvoering ook Electronic Stability Control (ESC) en onderstuurcontrole (CSV).

Renault baseert zijn aanpak voor het hele gamma op de veiligheid en geeft voorrang aan de doeltreffendste technologieën om ongelukken te voorkomen, bestuurders te corrigeren en inzittenden te beschermen. Daarnaast werkt Renault aan de bewustmaking van weggebruikers.

Met de maximale score van 37 punten bij het bij de Euro NCAP crashtests is de nieuwe Renault Mégane de veiligste auto die ooit werd getest door deze onafhankelijke organisatie, zonder onderscheid in categorieën. Op het gebied van passieve veiligheid heeft de nieuwe Mégane een constructie met geprogrammeerde kreukelzones die de bij een aanrijding vrijgekomen energie absorberen, zodat de inzittenden beter beschermd blijven. De materialen en staalsoorten met bijzonder hoge elasticiteitsgrens garanderen veel absorptievermogen en maximale omzetting van de kinetische energie. De algemene beheersing van vervorming heeft tot gevolg dat de impact voor de inzittenden minder groot is. In combinatie met het SRP-beschermingssysteem (SRP3) garandeert Renault een maximale bescherming voor de inzittenden.

Het SRP3 systeem in de nieuwe Mégane houdt rekening met de kracht van de aanrijding en de lichaamsbouw van de inzittenden. Het combineert dubbele gordelspanners voorin en een enkele gordelspanner achterin (die voorkomen dat het lichaam bij een aanrijding naar voren klapt door de riem te spannen ter hoogte van borstkas en bekken) met spankrachtbegrenzers op alle zitplaatsen (die de druk van de gordel op de borstkas beperken) en adaptieve airbags met twee volumes en twee generatoren (waarvan er afhankelijk van de schok één dan wel twee opgeblazen worden en daarmee de schok dempen). SRP3 staat garant voor de best mogelijke bescherming door te voorkomen dat een inzittende onder de gordel doorglijdt. Dat fenomeen kan leiden tot ernstig letsel in de buikstreek.

In de bebouwde kom vallen bij zijdelingse aanrijdingen vaak dodelijke slachtoffers. Daarom heeft Renault juist hier extra aandacht aan geschonken. Met de dubbele zijdelingse crashsensoren die voor het eerst verschenen op de nieuwe Laguna vouwen de zij-airbags twee keer zo snel uit als voorheen. Ze zijn gekoppeld aan de nieuwste generatie grotere âgordijnairbagsâ en zorgen voor een 30% betere bescherming van het hoofd. Nog een voordeel van dit systeem is dat de druk die wordt ontwikkeld door de zij-airbags met twee volumes drie keer zo groot is op het kwetsbaarder bekkengedeelte in vergelijking met de druk op de borstkas.

De nieuwe generatie hoofdsteunen in de Mégane hebben stangen die voortaan in de hoofdsteun glijden en niet langer in het bovenste gedeelte van de rugleuning. Daardoor is de nek bij een aanrijding van achteren beter beschermd. Door de nieuwe constructie vormen de stangen niet langer een stijf element in de rugleuning, In de gewelfde stoelen zonder frame wordt de rug bij een aanrijding 60 mm in de stoel gedrukt, wat de beweging van het hoofd en de borstkas beperkt.

De voorkant van de Mégane Hatchback bevat een aantal technische voorzieningen waardoor voetgangers in geval van een botsing met de auto beter beschermd blijven. De bumper is stijver en dikker, zodat de onderste ledematen beter beschermd zijn (absorptie ter hoogte van de schenen en knieën). Om dezelfde reden is ook extra zorg besteed aan de motorkap, de zijpanelen, de scharnieren van de motorkap en de vormgeving van de voering van de motorkap.

De veiligheid van de kinderen vormt een onderwerp op zich. Renault besteedt er speciaal onderzoek aan waaraan evenveel eisen worden gesteld als aan de ontwikkeling van de veiligheidsystemen voor volwassenen. Bij de Euro NCAP tests bleek dat de nieuwe Mégane een veiligheidsniveau voor kinderen heeft dat tot de allerbesten behoort. Met name de Isofix bevestigingsystemen op de achterste zijzitplaatsen zorgen ervoor dat kinderzitjes en verhogers makkelijk en vooral veilig zijn te plaatsen.

De nieuwe Mégane bevat bovendien een aantal systemen dat de bestuurder helpt bij het anticiperen op risicovolle situaties in het verkeer:


- een bandenspanningcontrolesysteem;


- een innovatieve snelheidsregelaar/-begrenzer met intuïtieve bediening


- automatische activering van de koplampen (lichtsensor)


- automatische activering van de ruitenwissers (regensensor)

De meesturende bi-xenonlampen, waarvan de dimlichten afhankelijk van de stuurhoek verdraaien, zorgen voor meer veiligheid âs nachts en een beter zicht doordat de lichtbundel aanzienlijk breder is.

Op het gebied van passieve veiligheid is de nieuwe Mégane uitgerust met ABS met een elektronische remkrachtverdeler en standaard noodstopbekrachtiging. Verder heeft de auto Electronic Stability Control (ESC) met onderstuurcontrole (CSV).

Renault en veiligheid: een vierledige globale aanpak

Renault baseert zijn aanpak op onderzoek naar verkeersongevallen en veiligheid om producten aan te bieden die zijn afgestemd op de wegsituaties. Dit houdt in dat er voorrang wordt gegeven aan de doeltreffendste technologieën om elk risico op een ongeluk te voorkomen, onverwachte rijsituaties te corrigeren en de inzittenden te beschermen in geval van een aanrijding.

Renault heeft zich in de loop der jaren gevestigd als expert op het gebied van veiligheid, zoals met name de resultaten van mediarating laten zien:

Nieuwe Mégane

5 sterren (2008)

Koleos

5 sterren (2008)

Nieuwe Laguna

5 sterren (2007)

Clio III

5 sterren (2005)

Mégane II Coupé Cabriolet

5 sterren (2004), 1^e auto met 5 sterren in zijn klasse

Modus

5 sterren (2004),1^e auto met 5 sterren in zijn klasse

Scénic II

5 sterren (2003), 1^e auto met 5 sterren in de klasse van de compacte monospaces

Espace IV

5 sterren (2003)

Mégane II

5 sterren (2002), 1^e auto met 5 sterren in het M1 segment

Vel Satis

5 sterren (2002 en 2005

Laguna II

5 sterren (2001 en 2003)