VVD


26-11-2008

VVD: Sectoraal Rijverbod Oostenrijk simpelweg schandalig

Momenteel hebben we te maken met circa 50 Europese verschillende rijverboden op het gebied van tijd, gewicht, afstand, locatie, lading en weersgesteldheid. De lappendeken aan (weekend)rijverboden is de transportsector al jarenlang een doorn in het oog. En terecht.

De oplossing ligt voor de hand. Desalniettemin levert de praktijk een ander plaatje op. Als het gaat om het harmoniseren van de rijverboden in Europa, laat staan het afschaffen daarvan, blijf je je verbazen.

VVD Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert: "Na jaren van soebatten, gaf de Europese Commissie eind september 2005 aan dat zij genoodzaakt was om haar voorstel inzake `een transparant stelsel van geharmoniseerde voorschriften voor rijbeperkingen' in te trekken. Dit gebeurde onder grote druk van een aantal EU-lidstaten. Het dossier zat muurvast. Ter illustratie: het Duitse gevoelen rondom het harmoniseren van de rijverboden is vergelijkbaar met het debat in Nederland over het al dan niet afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Dit geldt ook voor andere EU-lidstaten."

Nu heb je geen kristallen bol nodig om je te realiseren dat de wildgroei aan rijverboden zich geenszins verhoudt met de uitgangspunten van de interne markt. Vanuit financieel-economisch oogpunt zit er geen enkele ratio in. Om van de overlast voor de chauffeur zelf nog maar te zwijgen. Verder is het een feit dat er uiteindelijk meer vrachtwagens noodzakelijk zijn en er aldus meer kilometers worden gereden. Ingewikkelde constructies om het principe `de vervuiler betaalt' verder vorm te geven, worden in snel tempo doorgevoerd. Een simpele stap als deze wordt echter niet gezet. Het sectoraal rijverbod van Tirol (Oostenrijk) spant op dit moment de kroon. Op de Inntal Autobahn (A12) geldt een rijverbod voor vrachtauto's (> 7.5 t) voor het vervoer van stenen, aarde, uitgegraven aarde en al het vervoer van afval conform de zgn. Eural lijst. Het is de bedoeling dat dit m.i.v. 1 januari 2009 verder wordt uitgebreid voor veel meer goederen waaronder voertuigen, staal, marmer en keramische tegels. De economische impact van de uitbreiding van dit rijverbod op de buitenlandse vervoerders is groot. Alleen al de Nederlandse TLN leden hebben (na een eenvoudige bliksemenquête) aangegeven ca 147 ritten per week te doen.

VVD Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert: "Dit alles onder het mom van `luchtkwaliteit'. Op z'n zachtst gezegd nogal vreemd. Goederen stoten immers niets uit. Verwacht mag worden dat de Oostenrijkse autoriteiten hun pijlen richten op het voertuig zelf. Bijvoorbeeld: Euro 5 met roetfilter en anders niet. Met het rijverbod wordt alleen het transitoverkeer gepakt. Het bestemmingsverkeer in Tirol blijft buiten schot. En laat het bestemmingsverkeer nu juist veelal uit vieze voertuigen bestaan. Het spoor biedt nauwelijks een alternatief voor het transitoverkeer. Omrijden, en dus meer kilometers, als zijnde dé oplossing. Maatregelen afkondigen onder de `groene' noemer om vervolgens de eigen markt af te schermen, is niet alleen simplistisch maar ook schandalig. De Europese Commissie is inmiddels een inbreukprocedure tegen Oostenrijk gestart. Waar dit schip precies gaat stranden, is me echter nog niet duidelijk. Vooralsnog heeft de procedure geen effect. De tijd dringt. Middels schriftelijke vragen heb ik de Europese Commissie dan ook opgeroepen om werk te maken van een juridische procedure bij het Hof, gekoppeld aan een kort geding."


---

------------------------

Schriftelijke vragen Jeanine Hennis-Plasschaert:

In navolging op mijn schriftelijke vragen (E-2474/08) en bijbehorend antwoord, het volgende:

De EC gaf toentertijd (ondermeer) aan dat zij niet heeft ingestemd met de invoering van het sectoraal rijverbod in Oostenrijk. Sterker nog, de EC liet mij weten dat zij in januari 2008 een inbreukprocedure tegen Oostenrijk heeft ingeleid. Deze procedure heeft echter weinig effect. Het rijverbod is immers nog altijd van kracht. Ook de aanzienlijke uitbreiding van het rijverbod (voorzien m.i.v. 1 januari 2009) lijkt gewoon doorgang te vinden. De EC heeft Oostenrijk gevraagd met andere oplossingen te komen. Echter, het moet duidelijk zijn dat de zgn. oplossingen geen enkele soelaas bieden en al helemaal niet als tegemoetkoming t.b.v het transitovervoer kunnen worden aangemerkt. Een voorbeeld: het voorstel is om het traject van Innsbruck naar Zirl uit het rijverbod te halen. Daar heeft het transitovervoer echter helemaal niets aan. Het transitovervoer maakt simpelweg geen gebruik van deze route. Deze route wordt vooral gebruikt door Oostenrijkse vervoerders uit de deelstaat Vorarlberg en dus komt men vooral en alleen de 'eigen' vervoerder tegemoet. Oostenrijk verkoopt het sectorale rijverbod onder de 'groene' noemer. Hiermee stappen we af van het principe 'sturen d.m.v. heffingen' (internalisering van de externe kosten) waar zo veel tijd en energie is ingestopt.


1. Kan de EC nogmaals aangeven hoe bovengenoemd sectoraal rijverbod zich verhoudt tot één van de belangrijkste basisprincipes van de EU, namelijk het vrij verkeer van goederen, evenals de beginselen van niet-discriminatie en evenredigheid? Zo nee, waarom niet?


2. Heeft de EC mij niet bij herhaling verzekerd dat zij altijd waakzaam zou zijn als de kwestie van het vrij verkeer van goederen of de beginselen van niet-discriminatie en evenredigheid aan de orde gesteld zouden worden, en dat zij niet zou nalaten om actie te ondernemen telkens als dit nodig zou zijn?


3. Is de EC het met mij eens dat actie (gezien de urgentie van de zaak en de economische betekenis van de uitbreiding van het sectoraal rijverbod m.i.v. 1 januari 2009) op korte termijn noodzakelijk is? Zo nee, waarom niet?


4. Is de EC het met mij eens dat een juridische procedure bij het Hof, gekoppeld aan een Kort Geding, de juiste (en op dit moment: de enige) stap voorwaarts is? Zo nee, waarom niet?


5. Vreest de EC niet een olievlekwerking naar andere landen en/of naar andere goederensoorten indien zij niet tegen deze ontwikkeling optreedt en daarmee een precedent schept. Zo nee, waarom niet?