Ingezonden persbericht


Persbericht

26 november 2008

081126-b

Honderden miljoenen voor bereikbaarheid Leiden

In de komende jaren wordt zeer fors geïnvesteerd in de bereikbaarheid van Leiden. De maatregelen zijn gericht op de verkeerscirculatie, de bereikbaarheid van de binnenstad, van het Bio Science Park en vanuit de regio, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. De gemeente krijgt hierbij financieel steun van de provincie. Samen investeren de beide partijen een kwart miljard euro. Wethouder John Steegh: 'Vandaag hebben we majeure besluiten genomen over de RijnGouwelijn en de Ringwest Oost, Ze worden nu écht aangelegd. Hiermee zetten we de eerste concrete stappen in het oplossen van een fiks aantal knelpunten in de stad. Nog nooit eerder is zo geïnvesteerd in de bereikbaarheid. Met recht kunnen we spreken over een mijlpaal.' In december staat de Nota Bereikbaarheid op de agenda en besluit het college over de andere onderdelen van het pakket zoals de verkeerscirculatie, parkeren en fietsen. De raadscommissie Ruimte en Bereikbaarheid kan zich op 9 december over de vandaag vastgestelde voorstellen buigen. De gemeenteraad neemt op 16 december een besluit.

De RijnGouwelijn wordt definitief aangelegd over het tracé Hooigracht/Langegracht. Verkeerskundige voorwaarde voor de aanleg van de RijnGouwelijn is de aanleg van een ringweg aan de oostzijde van de stad. Het college heeft voor deze Ringweg-Oost de voorkeur uitgesproken voor een tracé over de Zijldijk met een tunnel onder de Zijl. Met het besluit dat vandaag door het college van burgemeester en wethouders is genomen, sluit Leiden aan bij eerdere besluitvorming door de provincie Zuid-Holland en de gemeente Leiderdorp.

RijnGouwelijn

In juni van dit jaar kwamen de gemeente Leiden en de provincie Zuid-Holland overeen dat de RijnGouwelijn in principe over de Hooigracht/Langegracht wordt aangelegd. Afgesproken werd dat de kosten nog verder in kaart gebracht zouden worden. Na onderzoek is vastgesteld dat de kosten voor het tracé over de Hooigracht/Langegracht (van Jan van Houtbrug tot station) ¤ 88,3 miljoen bedragen. Daarmee wordt voldaan aan de eis die in juni werd gesteld dat die kosten onder de ¤ 91 milljoen euro moesten blijven. Dankzij deze overeenkomst is de provincie bereid ¤50 miljoen in de bereikbaarheid vvan Leiden te investeren. Gedeputeerde Staten en het Leidse college stellen nu een definitieve bestuursovereenkomst voor waarin het tracé Hooigracht/Langegracht is vastgelegd. In die overeenkomst ligt ook vast dat de provincie de uitwerking en uitvoering op zich neemt. De RijnGouwelijn door de Breestraat is daarmee van de baan. Het college stelt dat deze straat behoort tot het economisch hart van de stad. Daar is dus een economisch verbeterplan noodzakelijk nu de tram er niet gaat rijden. Het college gaat hierover overleg voeren met de ondernemers in de straat. Voor de lange termijn wordt onderzocht of de Breestraat busvrij kan worden. De Breestraat blijft een hoofdfietsroute.

Ringweg Oost

Aan het besluit over de RijnGouwelijn was ook het besluit gekoppeld dat er een Ringweg Oost wordt aangelegd. Ook naar dit project is inmiddels een onderzoek gedaan. Er zijn twee varianten in de inspraak gebracht en daarop kwamen ruim 150 inspraakreacties binnen. Uit het variantenonderzoek komt de variant Kanaalweg - De Waard - Zijldijk (tunnelvariant) als beste naar voren. De inspraakreacties hebben duidelijk gemaakt, dat er weinig maatschappelijk draagvlak bestaat voor Variant Kanaalweg - De Waard - Sumatrastraat / Zijldijk (eenrichtingsverkeer). De inspraak heeft bovendien een aantal belangrijke aandachtspunten opgeleverd voor de verdere uitwerking tot een definitief ontwerp: verkeersveiligheid (met name voor fietsers die de Ringweg moeten oversteken), inpassing en afscherming van de Ringweg (in verband met visuele hinder, behoud van groen en geluidhinder), de doorstroming op de Ringweg (Kanaalweg en aansluiting Rietschans - Engelendaal) en de verkeerscirculatie in de aangrenzende wijken (bereikbaarheid woningen en bedrijven en vermijden van sluipverkeer). Het college heeft nu naar aanleiding van onderzoek en inspraak de voorkeur uitgesproken voor een tracé over de Zijldijk met een tunnel onder de Zijl. Het Leidse college houdt de variant Kanaalweg - De Waard - Sumatrastraaraat / Zijldijk als terugvaloptie in beeld indien de financiering van de voorkeursvariant niet haalbaar blijkt. Voor deze terugvaloptie is voldoende geld gereserveerd.

Financiën

De totale kosten van dit bereikbaarheidspakket worden nu geraamd op ruim een kwart miljard euro. Het Leidse traject van de RijnGouwelijn kost ongeveer ¤ 150 miljoen, waarvan ¤ 38 38 miljoen door de gemeente wordt opgebracht. De Ringweg Oost kost - met tunnel - ¤ 126 miljoen. Daarvan is reeds ¤ 10 101 miljoen gereserveerd waarmee in ieder geval de goedkopere variant gerealiseerd kan worden. De provincie Zuid-Holland draagt hier ¤ 29 miljoen aan bij. Verder is vooor de ontsluiting van het Bio Science Park ¤ 30 miljoenn beschikbaar en voor de reconstructie van de Willem de Zwijgerlaan een bedrag van ¤ 44 miljoen. Over parkereen buigt het college zich in december.

bijdragen van: Leiden Zuid-Holland Rijk

RijnGouwelijn ¤ 38 mln. ¤ 112 mln. (in ¤ 112 mln.)

Ringweg Oost ¤ p; 72 mln. ¤
Ontsluiting BSP ¤ 10 mln. ¤ 10 mln. ¤ 10 mln.

Willem de Zwijgerlaan ¤ 44 mln. --- ---

parkeervoorzieningen ¤ ;PM --- ---

Totaal ¤ 164 mln.+pm ¤ 151 mmln. ¤ 10 mln..

De extra bijdrage van de provincie Zuid-Holland naar aanleiding van de tweede Bestuursovereenkomst wordt voor ¤ 10 miljoen besteed aan de onttsluiting van het Bio Science Park, voor ¤ 12,5 mln. aaan de meerkosten van het binnenstadstracé van de RijnGouwelijn en voor ¤ 27,5 mln. aan de Ringweg Oost. >


- Einde bericht --




Ingezonden persbericht