Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 26 november 2008 1 Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGLM-2008/2162 - Onderwerp
Geschillencommissie Luchtvaart

Geachte voorzitter,

Het doet mij een genoegen u te kunnen melden dat de brancheorganisatie van de luchtvaart BARIN en de Consumentenbond met elkaar overeenstemming hebben bereikt over de oprichting van een geschillencommissie Luchtvaart.

Op 24 november 2008 hebben partijen hiertoe een intentieverklaring ondertekend, in aanwezigheid van de vice-voorzitter van de Europese Commissie de heer Tajani en mijzelf.

Voor passagiers betekent de komst van deze geschillencommissie een laagdrempelige, snelle en goedkope manier om geschillen met luchtvaartmaatschappijen op te lossen. Het streven is om de geschillencommissie nog in de zomer 2009 haar werkzaamheden te laten starten, zodat consumenten al in het hoogseizoen hier met hun geschillen terecht kunnen.

De geschillencommissie wordt ondergebracht bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken. Voor meer informatie over de inhoud van de overeenkomst tussen de marktpartijen verwijs ik u naar bijgevoegde intentieverklaring.

Alle consumenten die vanaf een luchthaven in Nederland vertrekken, zullen met hun geschillen bij de geschillencommissie terecht kunnen, ongeacht de nationaliteit van de consument en ongeacht de bestemming van de vlucht. Enkele op Nederland opererende luchtvaartmaatschappijen zijn echter geen lid van de BARIN, de brancheorganisatie van de luchtvaartsector die 98% van de op Nederland vliegende maatschappijen vertegenwoordigt. Met de voornaamste van deze maatschappijen zal de BARIN in contact Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGLM-2008/2162

treden om te bezien in hoeverre zij zich willen aansluiten bij geschillenbeslechting via de geschillencommissie als laagdrempelig alternatief voor de rechter.

Verder blijf ik me - net als andere betrokken partijen ­ uiteraard inzetten voor één eenduidige geschillenprocedure binnen de Europese Unie en ik zie daarom de Nederlandse geschillencommissie luchtvaart als een blauwdruk voor een eventuele toekomstige Europese geschillencommissie.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---