AutoRai

Opel Insignia krijgt vijf sterren in EuroNCAP-crashtests

(11/26/2008)
Met een voorbeeldig resultaat van 35 punten op een totaal van 37 en vijf sterren voor de bescherming van volwassenen, bevestigt het Europese veiligheidsinstituut EuroNCAP het veiligheidsniveau van de Opel Insignia. De Auto van het Jaar 2009 kreeg daarbij ook vier sterren voor de bescherming van kinderen en twee sterren voor de bescherming van voetgangers.

Het onafhankelijke instituut had eerder al de kwaliteit van de hoofdsteunen in de Insignia onderschreven, ter voorkoming van een whiplash.

âWe hebben de Insignia ontworpen, ontwikkeld en gebouwd om een van de veiligste autoâs op de weg te worden en zijn resultaten in de EuroNCAP-tests bevestigen de kracht van onze technische oplossingen,â aldus Hans Demant, Managing Director van Opel en Vice President of Engineering bij General Motors Europe. De 59 Europese journalisten die de Insignia tot âAuto van het Jaar 2009' verkozen, prezen ook al zijn veiligheidsconcept.

Het ontwerp van de carrosseriestructuur en de veiligheidssystemen voor de inzittenden van Opels nieuwe middenklasser moesten aan alle huidige en toekomstige crashnormen in Europa en de rest van de wereld voldoen. Ook in âreal lifeâ situaties zal de auto dus een maximale bescherming bieden.

Naast een sterke carrosseriestructuur omvat de veiligheidsuitrusting van de Opel Insignia tot acht airbags, nieuwe actieve hoofdsteunen vóór en dubbele gordelspanners voor de bestuurder en voorpassagier. Wat actieve veiligheid betreft, biedt de Opel Insignia een ABS-systeem met vele bijkomende functies, tractiecontrole (TC^plus), een nieuwe generatie van het ESPPlus-systeem en adaptieve remlichten. Bovendien zijn er nog diverse optionele voorzieningen die de stabiliteit ten goede komen en de bestuurder bijstaan, zoals de Adaptive Forward Lighting koplampen (AFL +), Adaptive 4x4 en het camerasysteem âOpel Eyeâ.

Een uiterst sterke veiligheidskooi

De basis van de passieve veiligheidsuitrusting van de Insignia is een stijve passagierskooi die voornamelijk uit hoogwaardig staal bestaat. Om bij ongevallen de impactenergie te absorberen is de passagierskooi voor, achter en opzij omgeven door kreukelzones die zich vervormen om de inzittenden op een gecontroleerde manier te beschermen. Aan de voorzijde absorberen en kanaliseren drie verschillende âloads pathsâ de energie van de impact: het subframe voor, de dwarsbalken en de bovenste rails die uitlopen in de onderste A-stijlen. Achteraan zijn nog eens twee dwarsbalken verbonden met de aluminium bumperbalk. Ze zijn ontworpen om bij zware aanrijdingen aan de achterzijde samen te plooien en op een progressieve manier te vervormen om de crash-energie naar de onderste C-stijlen, de wielkasten en de bodemplaat te geleiden. De zijkant van de carrosseriestructuur, waar weinig ruimte is voor een substantiële kreukelzone, is ontworpen om de energie bij zijdelingse aanrijdingen te verdelen. De deuren hebben stalen verstevigingsbalken die voortaan diagonaal gemonteerd zijn. Die lay-out blijkt effectiever als het erop aankomt om de B-stijl, de zijdrempels, de bodemplaat en de dwarsbalken in het dak te laten samenwerken als één netwerk om de botsenergie te absorberen.

Om het hoofd van een voetganger die wordt aangereden te beschermen, werd er genoeg ruimte boven alle harde punten onder de motorkap gecreëerd en deden de ontwerpers een beroep op een âzachtâ motorkapdesign met brede ruimtes in de binnenlaag om flexibiliteit met stijfheid te combineren.

Een hoog passief veiligheidsniveau

Met standaard zes airbags en optionele zij-airbags achter, biedt de Opel Insignia een optimale bescherming.


* Tweefasige frontale airbags: samen met de gordelspanners zorgt de tweefasige ontplooiing van de frontale airbags voor een optimale bescherming bij ongevallen: Bij relatief lichte aanrijdingen met ongeveer 30 km/u wordt alleen de eerste fase van de airbags ontplooid. De tweede fase met volledige ontplooiing wordt gebruikt bij ernstigere frontale aanrijdingen;


* Zij-airbags borstkas/bekken: deze airbags werden zo geplaatst dat de heupen van passagiers goed beschermd worden bij zijdelingse aanrijdingen; een situatie die door het relatief lage impactpunt niet werd gesimuleerd tijdens gestandaardiseerde zijdelingse EuroNCAP-tests;


* Zij-airbags in de achterstoelen zijn optioneel voor de Insignia;


* Gordijnairbags tegen de dakrails bedekken het volledige glasoppervlak. De contouren van de airbags gaan zo ver naar binnen dat deze ook kleine passagiers zoals kinderen van 12 en ouder beschermen.

Talloze veiligheidssystemen

De gordelspanners en hoofdsteunen van de nieuwe generatie dragen bij tot het hoge veiligheidsniveau in de Insignia.


* De nieuwe actieve hoofdsteunen vóór werden speciaal voor de Insignia ontwikkeld. Whiplash is het meest voorkomende letsel wanneer een auto aan de achterzijde wordt aangereden;


* Drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen achter;


* Gordelwaarschuwingen voor en optioneel voor de achterbank (in combinatie met zij-airbags achter);


* Driepuntsveiligheidsgordels op alle zitplaatsen;


* ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de drie zitplaatsen achter;


* Dubbele gordelspanners vooraan: beide voorstoelen zijn uitgerust met een krachtbegrenzer en twee gordelspanners zodat de gordel stevig wordt aangetrokken over de schouder en de schoot van de passagier;


* Speciaal ontwikkelde kinderzitjes: de kinderzitjes van Opel garanderen een uitzonderlijk goede bescherming bij zijdelingse aanrijdingen. De ingenieurs vonden het vooral belangrijk dat de zitjes gemakkelijk te hanteren zijn zodat ze ook effectief zullen worden gebruikt. Naast de wettelijk vereiste ISOFIX-aansluiting beschikken de kinderzitjes van Opel ook over een extra topanker waarmee het zitje op de rugleuning van de achterbank kan worden bevestigd om te voorkomen dat deze bij een ongeval naar voren klapt. De veiligheidsdeskundigen van Opel raden aan om alleen kinderzitjes van Opel te gebruiken, omdat ze speciaal voor deze autoâs zijn ontwikkeld;


* Pedal Release System (PRS): bij ernstige frontale aanrijdingen komen het rem- en koppelingspedaal los van hun vaste positie, waardoor de bestuurder minder risico loopt op letsels aan de onderbenen;


* Bij ernstige aanrijdingen (waarbij de airbags zich ontvouwen) worden de waarschuwingsknipperlichten automatisch geactiveerd en worden de deuren automatisch ontgrendeld voor een gemakkelijke toegang tot de auto.

Actieve veiligheidsvoorzieningen van de nieuwe generatie

Alle voorgenoemde items hebben een gemeenschappelijk doel: de kans op letsels bij ongevallen elimineren of beperken. Voordat dit gebeurt is er echter een reeks actieve veiligheidsvoorzieningen om te voorkomen dat het daadwerkelijk tot een ongeval komt.


* Antiblokkeerremsysteem (ABS) met een elektronische remkrachtverdeling, cornering brake control, een vertrekhulp voor hellingen en een compleet remhulpsysteem met noodremhulp, hydraulische fadingweerstand en reiniging van de remschijven (door kort te remmen, worden bij nat weer de remschijven regelmatig gereinigd om zo de beschikbaarheid van de remkracht de verzekeren);


* Elektronische stabiliteitsregeling (ESPPlus): remt tot drie wielen afzonderlijk af;


* Tractiecontrole (TC^Plus) grijpt in op de motor en op de remmen;


* Adaptieve remlichten: waarschuwen achteropkomende voertuigen wanneer men plotseling remt of als het ABS-systeem tussenbeide komt bij snelheden van meer dan 30 km/u. De drie remlichten knipperen dan met een frequentie van vijf hertz en blijven nog drie seconden naknipperen wanneer de auto is gestopt.

De Opel Insignia kan potentiële gevaren detecteren en waarschuwt de bestuurder

Daarnaast zijn er nog enkele opties die de stabiliteit verhogen en de bestuurder bijstaan. Voorbeelden zijn:


* Adaptive Forward Lighting (AFL+) bochtverlichting, waarbij de lichtbundel van de koplampen aan de rij- en weersomstandigheden wordt aangepast. AFL+ heeft nu in totaal negen lichtfuncties zodat de bestuurder de weg beter kan zien, bijvoorbeeld in bochten of 's nachts op een landweg. Verder behoren ook dagrijlichten en de automatische inschakeling van de lichten tot de standaarduitrusting om de zichtbaarheid van de auto overdag te verbeteren;


* Het camerasysteem Opel Eye heeft twee taken: het kan de bestuurder waarschuwen wanneer ongewild van de weg wordt afgeweken en het kan verkeersborden detecteren en herkennen. Op die manier krijgen bestuurders extra hulp op een eenvoudige manier;


* Opels mechatronische chassissysteem FlexRide met adaptieve stabiliteitstechnologie helpt de auto om zich automatisch aan te passen aan de heersende rijomstandigheden;


* Adaptive 4x4 verbetert de trekkracht bij het wegrijden én op een gladde ondergrond. Net zo belangrijk is dat het systeem werd ontworpen om de Insignia dynamischer te laten rijden en om het rijgedrag en de stabiliteit in alle rijomstandigheden te verbeteren. In combinatie met het uitrustingsniveau Sport is het AWD-systeem uitgebreid met een elektronisch gestuurd 'Limited Slip Differential' (eLSD), dat de trekkracht en de stabiliteit van de auto nog verder verbetert;


* De bandendrukcontrole (Tire pressure Monitoring System, TPMS) waarschuwt de bestuurder wanneer de spanning in een van de banden onder het aanbevolen niveau zakt. Er wordt dan een waarschuwing weergegeven in het hoofdscherm;


* Trailer Stability Assist. Wanneer de Insignia is uitgerust met een wegklapbare trekhaak, beschikt hij ook over de functie 'Trailer Stability Assist' om de stabiliteit van de aanhangwagen te waarborgen.