Tweederde Nederlanders heeft geen besef van hoogte eigen belkosten

26/11/2008 16:14

Creative Venue BV

Tweederde Nederlanders heeft geen besef van hoogte eigen belkosten

De meeste Nederlanders hebben geen idee wat zij voor mobiel bellen betalen. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Telfort onder 506 Nederlanders. Het merendeel van de geïnterviewden geeft aan wel degelijk geïnteresseerd te zijn in goedkoper bellen. Toch is dit niet terug te zien. De aantoonbaar goedkoopste vorm van bellen - een bestaand toestel in combinatie met een Sim Only abonnement - blijkt minder populair dan verwacht zou mogen worden.

Telfort liet onder meer onderzoeken wanneer en onder welke voorwaarden prepaid bellers en abonnementhouders bereid zijn om over te stappen naar een Sim Only abonnementsvorm. Volgens Sander Gielen, marketingdirecteur bij Telfort, blijkt dat deze bereidheid hoog is op het moment dat ze worden geconfronteerd met een (Telfort) Sim Only aanbod van bellen voor minder dan 3 eurocent per minuut. "Bellers die weinig animo tot overstappen tonen zijn ofwel verstokte prepaid bellers die vanwege hun belgedrag hoe dan ook geen abonnement wensen, ofwel bellers die graag regelmatig een nieuw toestel willen hebben en het niet erg vinden dat het abonnement daardoor duurder wordt. "Door deze houding betaalt deze groep bellers nieuwe toestellen op een verkapte manier gewoon langzaam af via een duur abonnement", aldus Gielen.

Opvallend was dat de meeste respondenten geen idee hadden wat ze maandelijks verbelden. Gielen: "Ruim een kwart betaalt op dit moment veel meer dan 3 eurocent per minuut, het Telfort Sim Only tarief. Gemiddeld betaalt men ongeveer 11 cent per minuut. We kunnen niet anders dan concluderen dat de meeste Nederlanders niet weten wat zij voor mobiel bellen betalen en dat het kostenbewustzijn hierover kennelijk erg laag is."

Desgevraagd blijken de meeste consumenten wel gevoelig te zijn voor goedkoper bellen. De slimste manier om voordelig te bellen - een bestaand toestel in combinatie met een Sim Only abonnement - blijkt niet altijd als goedkoper alternatief gezien te worden. Gielen: De markt voor Sim Only-abonnementen is een snelgroeiende markt en tegelijkertijd zien we dat kennelijk nog niet iedereen deze voordelige manier heeft ontdekt.





http://www.telfort.nl