ChristenUnie


ChristenUnie legt 'belastingvrij rijden' aan banden

ChristenUnie legt 'belastingvrij rijden' aan banden

woensdag 26 november 2008 12:00 Het belastingvrij rijden in oude auto's wordt aan banden gelegd. De Tweede Kamer heeft een voorstel van de ChristenUnie aangenomen waardoor de vrijstelling wordt bevroren vanaf het moment dat de kilometerbeprijzing wordt ingevoerd, per 31 december 2011. Alleen voor auto's die op dat moment al 25 jaar of ouder zijn - dus van bouwjaar 1986 of eerder - wordt geen kilometerprijs gerekend.

Daarnaast wordt de gunstige fiscale bijtelling beperkt tot auto's die ouder dan 25 jaar zijn. Nu ligt die grens bij 15 jaar. Een `auto van de zaak' die ook privé gebruikt wordt, wordt vanaf die leeftijd niet langer bijgeteld op basis van catalogusprijs maar op basis van dagwaarde. Door de hoge afschrijving van auto's uit de topklasse, is het relatief goedkoop om in een zware limousine van vóór 1993 te rijden. In 2010 wordt de leeftijdgrens voor deze voordelige bijtellingsregeling opgetrokken tot 25 jaar.

Liefhebbers

De ChristenUnie heeft al jaren gepleit voor een inperking van het belastingvrij rijden, omdat er veel oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van de `oldtimerregeling'. Ernst Cramer, indiener van het amendement: ,,De regeling is ooit bedacht met het oog op een beperkt aantal echte liefhebbers: verzamelaars die vaak een of meer oude auto's bezitten waar ze heel zuinig op zijn en waarmee ze slechts af en toe een ritje maken. De vrijstelling bespaarde hen een hoop administratieve rompslomp; eigenaren hoefden niet meer steeds opnieuw het kenteken te schorsen zolang ze een auto aan het opknappen waren of zolang hij in de winterstalling stond.''

De vrijstellingsregeling had onbedoelde effecten op de automarkt. Cramer: ,,Calculerende burgers gingen op zoek naar een klassieker voor alledag. Nergens is het rijden in een oude auto fiscaal zo aantrekkelijk als in Nederland. Dus uit alle delen van Europa en Amerika, vooral uit de warme en daardoor roestarme staten, worden oude auto's geïmporteerd om hier voor dagelijks gebruik te worden ingezet. Met een lpg-tank er achterin rij je voor een paar cent per kilometer, is het idee. Dat heeft met liefhebberij weinig te maken. Bij de invoering van kilometerbeprijzing wordt het nog aantrekkelijker om een oude, vrijgestelde auto te gaan gebruiken voor intensief alledaags verkeer. Terwijl die oudere auto's relatief veel kooldioxide en fijnstof uitstoten. Best als mensen zo'n wagen koesteren en er af en toe nog een ritje mee maken, maar de overheid moet niet stimuleren dat auto's uit de late jaren tachtig straks op grote schaal voor woon-werkverkeer worden ingezet en in de spits gratis de lucht vervuilen.''

Doordat de vrijstelling blijft bestaan voor auto's die in 2011 de leeftijd van een kwart eeuw hebben bereikt, worden bestaande `rechten' niet aangetast, benadrukt Cramer.