Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Amsterdam, 21 november 2008

We(st) Make(s) Media in samenwerking met IDFA

Nieuw West start met een eigen documentairefestival: We(st) Make(s) Media. In samenwerking met het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) organiseert Koers Nieuw West op 26 november in theater de Meervaart een pilot. Het documentairefestival biedt een platform voor jongeren tussen de 12 en 25 jaar die met media actief zijn of willen zijn. En voor organisaties die zich richten op talentontwikkeling van jongeren op het gebied van media.

Wat gebeurt er op het festival?
We(st) Make(s) Media toont twee IDFA films. Overdag kijken leerlingen van middelbare scholen uit Nieuw West, tijdens een besloten programma, naar de film Shadya over de gelijknamige karatekampioene van regisseur Roy Westler (Israël) en bespreken de film na. Om 16.00 uur start het avondprogramma, met de IDFA film SlingShot Hip Hop van Jackie Reem Salloum, kunstenares en filmmaakster uit New York. Verder is er een selectie van zelfgemaakte filmpjes, clips en korte documentaires, te zien. Ze zijn gemaakt door jongeren uit Nieuw West. Ook organiseert Dropstuff voor 12 jongeren een masterclass eigen filmpjes maken, waarvan de resultaten tijdens het festival worden getoond. En leidt Maartje Nevenjan (Couscous Global) een discussie over hoe belangrijk de rol van media is in ieders leven en hoe hiermee wordt omgegaan.

Waarom een documentairefestival voor Nieuw West?
De samenwerking met de IDFA is het gevolg van gesprekken met verschillende partijen, w.o. kunstenares Lucy Nooren, over de ontwikkelingen op het gebied van Media in relatie tot jongeren in Nieuw West. En het initiatief van IDFA om meer jongeren te betrekken bij haar festival. Het festival geeft jongeren de mogelijkheid om samen met (jongeren)organisaties- die zich richten op talentontwikkeling van jongeren en hiervoor media inzetten- hun relatie tot media verder te onderzoeken.

//// EINDE PERSBRICHT ////