Endemol Entertainment

Unicum voor Nederlandse televisieproducent...

Endemol Nederland zet twee Emmy's in één jaar op conto.

Tijdens de uitreiking van de Emmy Awards in New York heeft Endemol Nederland, samen met BNN, vannacht een tweede Emmy in ontvangst mogen nemen. De Grote Donor Show is in de categorie non-scripted entertainment bekroond met een Internationale Emmy Award. Het programma waarmee Endemol samen met BNN de wereldpers haalde was in het diepste geheim en tot in het kleinste detail voorbereid toen het op 1 juni 2007 voor de ogen van 1,2 miljoen kijkers zijn climax bereikte. Twee maanden geleden ontving Endemol als producent van het programma van Peter R. de Vries ook al een Emmy. Dit was vanwege de speciale Amerikaanse uitzending waarin Joran van der Sloot onthullingen deed over de verdwijning van Nathalie Holloway.

Paul de Man, Directeur Endemol Nederland: 'Twee Emmy nominaties is op zich al heel bijzonder. Als je dan als producent uit een klein land als Nederland zelfs twee maal in de prijzen valt, is dat het ultieme compliment voor de teams die binnen Endemol creatief en inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor de beide producties.'

De uitzending van De Grote Donorshow, op 1 juni 2007, werd gevolgd door 1,2 miljoen televisiekijkers en meer dan honderd journalisten uit de hele wereld, die in de studio aanwezig waren. Iedereen wilde zien hoe BNN via een sms-actie, live op televisie, een nier zou weggeven. Samen met de kijkers zou de ongeneeslijk zieke Lisa uit drie nierpatiënten de sympathiekste kandidaat kiezen. De bizarre beauty contest leidde in heel Nederland en de halve wereld tot felle protesten: macabere televisie, ongepast en onethisch! Totdat Patrick Lodiers op het moment suprême onthulde dat alles in scène was gezet om alarm te slaan over het schrijnende tekort aan donororganen.

De Grote Donorshow werd eerder onderscheiden met de uitverkiezing tot TV-moment van het Jaar en de toekenning van een Gouden en Zilveren Lamp, bij de uitreiking van de belangrijkste Nederlandse reclameprijzen.

Endemol Nederland is de toonaangevende producent van creatieve en marktgestuurde content voor televisie en digitale en mobiele platforms. Het bedrijf legt zich toe op de ontwikkeling, productie en exploitatie van entertainment, infotainment, drama/comedy/soap en participatie TV. Als marktleider werkt het Aalsmeerse productiehuis voor uiteenlopende opdrachtgevers, waaronder commerciële en publieke zenders en de zakelijke markt. Endemol Nederland is de afzender van een groot aantal zeer succesvolle programma's, zoals: Big Brother, Goede Tijden Slechte Tijden, Gooische Vrouwen, Miljoenenjacht, Eén tegen 100 en De Donorshow. Als dochter van de Endemol-groep, één van 's werelds grootste producenten, beschikt het bedrijf over een omvangrijke formatcatalogus en maakt het onderdeel uit van een internationaal creatief netwerk.

Contact: Daan den Heeten, tel. 0297-351430/06-239451563, e-mail: daan.den.heeten@endemol.nl