Voedingcentrum


Jaarprijs Voedingscentrum 2008

Het Voedingscentrum nomineert vijf producten voor de Jaarprijs Voedingscentrum 2008. Tv-personality Angela Groothuizen maakt de winnaar bekend op woensdagmiddag 26 november in de Glazen Zaal in Den Haag.

Dit zijn de genomineerden: âCampbellâs Délisoupâ van Campbellâs, âKnorr Kleursoepenâ van Unilever, âAH verse soep compleetâ van Albert Heijn, âHapklaar minder suikerâ van Koninklijke Peijnenburg en âBecel Keuken Lightâ van Unilever.

Jaarprijs 2008 Beeldmerk
De winnaar mag het beeldmerk Jaarprijs Voedingscentrum 2008 dragen, het is het beste nieuwe product of initiatief dat bijdraagt aan een gezonder eetpatroon van Nederlanders. Deze keer hebben 52 ondernemers en fabrikanten uit de voedselindustrie een product of campagne ingezonden. Het is de twaalfde keer dat het Voedingscentrum, de onafhankelijke organisatie voor gezond, lekker en bewust eten, de Jaarprijs uitreikt.

Opvallend is dat er relatief veel fabrikanten meedoen met soepen, smoothies en kaassoorten met minder zout. Juryvoorzitter Karin Bemelmans: âDeze producten sluiten goed aan bij de adviezen van de Gezondheidsraad om meer groente en fruit, minder zout en minder verzadigd vet te eten. Het gaat om productaanpassingen, niet om nieuwe concepten. Je vraagt je bij deze inzendingen af of de innovatie stagneert.â

De jury oordeelde als volgt over de genomineerden:

Campbellâs Délisoup van Campbellâs
Campbellâs Délisoup is een soep met veel groente. Zo wordt het voor de consument gemakkelijk extra groente te eten. Door de draaidop is de soep bovendien handig mee te nemen en tussendoor te gebruiken.

Knorr Kleursoepen van Unilever
Met Knorr Kleursoepen krijgt de consument een extra portie groente voorgeschoteld. Knorr verwerkt bovendien weinig gegeten groenten in de soepen. Daardoor wordt het gemakkelijker te variëren.

AH verse soep compleet van Albert Heijn
De AH verse soep bevat een ruime hoeveelheid groente en ziet er zeer smakelijk uit. Je ziet de verse groente goed zitten in de verpakking. Bovendien wordt de consument verleid tot het maken van een eigen soep.

Hapklaar minder suiker van Koninklijke Peijnenburg Doordat er veel minder suiker in zit en door de gunstige portiegrootte is âHapklaar minder suikerâ een tussendoortje met minder calorieën.

Becel Keuken Light van Unilever
In Becel Keuken Light zitten aanzienlijk minder calorieën en verzadigd vet dan in reguliere vloeibare bak- en braadproducten. Daarnaast levert dit product essentiële vetzuren zoals n-3 vetzuren.

Aanmoedigingen
De jury kent aanmoedigingen toe aan âSnack a Jacksâ van PepsiCo International en de âcampagne OLA Tussendoortjesvergelijkerâ van Unilever. Snack a Jacks verdient een aanmoediging, omdat het product bijdraagt aan âportion controlâ: het creëren van een normale portiegrootte. De 2-pack is bovendien gemakkelijk mee te nemen. Een ander voordeel is dat het product ook geschikt is voor in de schoolkantine of op andere plekken waar consumenten moeilijk kunnen kiezen uit gezonde producten.

De OLA Tussendoortjesvergelijker krijgt een aanmoediging omdat het op een aansprekende manier laat zien hoeveel calorieën er in tussendoortjes zitten. Het Voedingscentrum prijst de vernieuwende en transparante vorm van productpromotie die oproept tot een bewuste keuze.

Speciale aandacht
De jury geeft daarnaast speciale aandacht aan de âcommunicatieactiviteiten en voorlichtingscampagneâ van Jumbo supermarkten en âFastservice franchise concept Eetplezierâ van Eetplezier.