Stadsdeel Bos en Lommer wil norm taalniveau voor leidsters voorscholen


AMSTERDAM, 20081126 -- Stadsdeel Bos en Lommer en Impuls (de uitvoerende organisatie voor de voorscholen in het stadsdeel) hebben het initiatief genomen om te komen tot een stedelijk vastgestelde norm voor het taalniveau van leidsters op voorscholen. Op dit moment bestaat zo'n norm niet.

De voorscholen bereiden kinderen van 2,5 tot 4 jaar voor op de basisschool en zijn specifiek in het leven geroepen om taalachterstanden bij jonge kinderen te voorkomen. Het is noodzakelijk dat leidsters correct Nederlands spreken. Het stadsdeel en Impuls willen daarom alle leidsters op hun taalniveau toetsen. Omdat over het gewenste taalniveau Nederlands geen afspraken zijn gemaakt, is een objectieve beoordeling nu niet mogelijk. Het afspreken van een norm is voor stadsdelen, uitvoerende organisaties en opleidingen belangrijk om een goede kwaliteit van voorscholen te kunnen garanderen.

Aanleiding om te pleiten voor een norm is dat tijdens een recent werkbezoek door stadsdeelbestuurder Fouad Sidali bleek dat het taalniveau van sommige leidsters `mogelijk onvoldoende was'. Impuls heeft vervolgens een quick scan onder de leidsters van voorscholen in Bos en Lommer gehouden. Hieruit bleek dat het taalniveau van een aantal leidsters in de dagelijkse praktijk, ondanks het feit dat zij beschikken over de noodzakelijke opleiding (SPW 3), niet perfect was.

Hoewel uit een nadere taaltest, die deze leidsters afgelopen week hebben afgelegd, het taalniveau in orde lijkt, is stadsdeelbestuurder Fouad Sidali er absoluut niet gerust op. Fouad Sidali: "Juist op de voorscholen moeten de leidsters goed Nederlands spreken. Bij veel kinderen in het stadsdeel wordt thuis meestal alleen Marokkaans of Turks gesproken. Veel van die kinderen beginnen de basisschool met een taalachterstand die zij later niet meer inlopen. Voor het goed leren van een taal zijn de eerste 6 jaar van een kind heel belangrijk. Voorscholen zijn specifiek in het leven geroepen om taalachterstanden te voorkomen. Het is daarom vreemd om te moeten constateren dat tot dit studiejaar het vak Nederlands geen onderdeel uitmaakte van de opleiding voor voorschoolleidsters en er nog geen afspraken zijn gemaakt over het gewenste taalniveau. Hierdoor kunnen er in Amsterdam, en overigens ook elders in Nederland, leidsters voor de groep staan die het Nederlands onvoldoende beheersen. Dit is juist voor kinderen op voorscholen niet verantwoord. Om de kwaliteit van de voorscholen te garanderen moeten er met alle betrokken partijen en opleidingen goede afspraken gemaakt worden over het taalniveau."

Impuls gaat volgende week in overleg met de gemeente (DMO), de ROC's en de onderwijsbegeleidingsdienst ABC om zo tot een objectieve stedelijke norm te komen.





Ingezonden persbericht