Gemeente Berkelland


Persbericht
26 november 2008

Investering in verbetering digitale dienstverlening werpt vruchten af Website Berkelland stijgt op landelijke ranglijst van plaats 343 naar 156

De resultaten van het jaarlijkse onderzoek naar gemeentelijke websites zijn bekend. De gemeente Berkelland maakt op deze lijst een grote sprong voorwaarts. De website www.gemeenteberkelland.nl stijgt op deze lijst van plaats 343 naar plaats 156 (van de in totaal 443 gemeentelijke websites). Het ICTU-programma 'Overheid heeft Antwoord' heeft in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onderzocht welke overheid het beste scoort op het gebied van elektronische dienstverlening.

Digitaal afhandelen
De website van de gemeente Berkelland is dit jaar vernieuwd en flink uitgebreid. Vanaf dit jaar is het voor burgers mogelijk om de aanvraag van een flink aantal veelgevraagde producten en diensten met behulp van DigiD helemaal digitaal af te handelen. Voor deze producten en diensten hoeven zij niet meer naar de Gemeentewinkel of de Servicepunten. Zelfs niet naar de brievenbus, want deze kunnen 24 uur per dag thuis achter de computer worden afgehandeld, inclusief de eventuele betaling.

Vormgeving
Ook de vormgeving van de website is sterk verbeterd. Daardoor is het gebruiksgemak groter geworden. De zoekfuncties zijn uitgebreid. De zoekopdracht kan worden verfijnd of juist vergroot door ook bij andere overheidsinstanties te zoeken. Hiervoor werd een overeenkomst gesloten met het landelijke overheidsproject 'samenwerkende catalogi'. De vernieuwde website is technisch aangepast aan de landelijke webrichtlijnen. Hiermee wordt de toegankelijkheid, duurzaamheid, uitwisselbaarheid en vindbaarheid vergroot van de informatie en diensten die via Internet worden aangeboden. Door een webpresentatie zonder frames is de website beter bruikbaar voor mensen met een functiebeperking.

Positie in regio
Als we naar de Achterhoek en de Twentse buurgemeenten kijken, dan is de positie van Berkelland in de ranglijst als volgt:

72. Doetinchem
98. Lochem
100. Zutphen
146. Winterswijk
156. Berkelland
189. Aalten
194. Oude IJsselstreek
212. Haaksbergen
251. Montferland
269. Hof van Twente
279. Bronckhorst
374. Oost Gelre

Scores
De hoogste scores haalt de gemeente Berkelland op de onderdelen 'toegankelijkheid' (50,8%), 'transparantie: openbaarheid van overheidsinformatie' (50%) en burgerbetrokkenheid en participatie (41%) De volledige score van Berkelland is te vinden op: http://monitor.overheid.nl/continu/gemeente/1859.Berkelland/ Winnaar is dit jaar Almere!. Almere biedt haar burgers ontzettend veel op het gebied van elektronische participatie en burgerbetrokkenheid en legt goed uit hoe haar elektronisch loket werkt. Dordrecht blijft stevig op de tweede positie staan in de ranglijst. Dordrecht onderscheidt zich in de top 10 met name door haar hoge score op toegankelijkheid.

Digitale dienstverlening

De stijging van Berkelland op de ranglijst is een flinke steun in de rug bij de verbetering van de digitale dienstverlening. Maar we zijn er natuurlijk nog niet. Er zullen nog veel stappen volgen. De nieuwe stappen worden gezet binnen GovUnited, een samenwerkingsverband van 70 gemeenten. Binnen dit verband wordt volgend jaar o.a. gewerkt aan een Klant Contact Centrum.