Gemeente Tilburg
Nummer 2008444BW 
Datum 27 november 2008 






Tilburg stelt proef wietteelt voor aan minister 

Proef moet criminaliteit en overlast verminderen 

De gemeente Tilburg heeft zich met een brief aan minister Klink (volksgezondheid) 
aangemeld voor een proef met regulering van de ŽachterdeurŽ van coffeeshops. 
Vooralsnog gaat de gemeente uit van een exploitatiemaatschappij die productie van              
hennep en levering aan coffeeshops op een gereguleerde manier organiseert. Doel is om           
criminaliteit en overlast te verminderen die nu gepaard gaat met ondergrondse kweek en           
distributie van hennep.                                                                         

Dit voorstel van bugemeester Ruud Vreeman volgt op de zogenaamde wiettop van                    
afgelopen 21 november, waar 33 burgemeesters van Nederlandse gemeenten met                       
coffeeshops een gezamenlijke slotverklaring afgaven. Zij spraken zich onder meer uit over       
de noodzakelijkheid tot regulering en beheersing van productie en handel.                       

Het is niet de eerste keer dat Tilburg zich voor een dergelijke proef aanmeldt. Op 8             
februari 2000 heeft wijlen burgemeester Stekelenburg van Tilburg een voorstel gedaan aan         
de toenmalige Minister van Justitie de heer Korthals om te komen tot een dergelijke pilot.       
Dit verzoek werd destijds niet gehonoreerd. Naar aanleiding van de recente wiettop heeft         
Burgemeester Ruud Vreeman de gemeenteraad van Tilburg toegezegd om het toenmalige                
Tilburgse initiatief opnieuw leven in te blazen.                                                 

Controleerbaar                                                                                 
Concreet wil Tilburg het voorstel uit 2000 aanpassen aan de eisen van deze tijd. De                
minister ontvangt dit uitgewerkte voorstel begin 2009. In een brief aan de minister gaat de     
gemeente alvast in op de hoofdlijnen. Het Tilburgse plan behelst in de kern de vorming van  
een gesloten circuit van het totale productie- en verkoopproces voor de lokale                   
cannabismarkt in Tilburg. Het betreft een controleerbaar systeem waarbij de                    
voordeurregels voor de Tilburgse coffeeshops onverkort van kracht blijven.                      

Op grond van de eerdere onderzoeken door politie en Openbaar Ministerie ter                       
voorbereiding van het plan van 2000, geeft de gemeente vooralsnog de voorkeur aan een             
systeem waarbij de lokale coffeeshophouders zelf een productiebedrijf exploiteren. Hierbij        
gaat de gemeente ervan uit dat gezien de handhaafbaarheid er plek is voor circa 3 van             
dergelijke bedrijven. De exploitanten zullen aan strenge eisen moeten voldoen om                 
invloeden uit de criminaliteit te voorkomen.                                                                  

Terugdringen criminaliteit 
Burgemeester Ruud Vreeman: "De achterdeur is een zeer zwakke plek in het Nederlandse 
gedoogbeleid. Het blijft in de criminele sfeer omdat coffeeshophouders bij het inkopen van 
grotere partijen hasj of nederwiet afhankelijk zijn van criminele drugshandelaren. Wij zijn 
van mening dat net zoals bij alcohol, prostitutie en gokken, de markt kan worden 
gescheiden waarbij een deel wordt gelegaliseerd en onder controle wordt gebracht en 
illegale zaken streng worden aangepakt. Dat betekent dat de lokale Tilburgse 
cannabismarkt wordt losgeknipt van de export en van de Belgische en Franse 
drugstoeristen. Uiteraard nemen we dan ook scherpe maatregelen om de lokale handel te 
beheersen." 

Vreeman: "We willen met de pilot vier doelen verwezenlijken. Ten eerste het terugdringen 
van de (georganiseerde) criminaliteit rond de hennepteelt, ten tweede het terugdringen 
van de gevaarzetting, overlast en verloedering die is verbonden met de hennepteelt; ten 
derde het beperken van gezondheidsrisico's door een betere controle op de kwaliteit van 
de cannabis en ten vierde het genereren van betrouwbaardere informatie over de omzet 
van de coffeeshops ten behoeve van de Belastingdienst." 

Tilburg start op korte termijn een werkgroep op om de proef verder voor te bereiden. Als 
deelnemers zoekt ze leden uit de hoek van politie, Openbaar Ministerie, Novadic-Kentron 
en de Belastingdienst. Daarnaast stelt ze voor om te komen tot een landelijke stuurgroep 
bestaande uit het Ministerie van Volkgezondheid, Welzijn en Sport, het Ministerie van 
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het Ministerie van Justitie als ook het 
Trimbosinstituut, het WODC en de Landbouw Universiteit Wageningen. 

De burgemeesters van Maastricht en Eindhoven zijn ook op de hoogte gesteld van de 
brief. De gemeente Tilburg ziet een samenwerking op dit vlak met de twee gemeenten als 
mogelijkheid.  

Bijlage: de in het persbericht genoemde brief aan minister Klink. 

Meer informatie voor de pers 
Brugt Groenevelt, woordvoerder burgemeester Ruud Vreeman: 013 - 542 8333 






---- --





De Minister van Volksgezondheid, Welzijn  
en Sport                                                                        
De heer A. Klink                                                                 
Postbus 20350 
2500 EJ  DEN HAAG                                                               Datum 
                                                                                27 november 2008 


Geachte heer Klink,                                                                                  

Op de wiettop van 21 november jongstleden hebben 33 burgemeesters van Nederlandse                   
gemeenten met coffeeshops een gezamenlijk slotverklaring aangenomen. Onderdeel                        
van deze verklaring was de uitspraak dat het "noodzakelijk is over te gaan tot                       
regulering en beheersing van de achterdeur (productie en handel). Te beginnen met een               
georganiseerde en gemonitorde pilot."                                                               

In 2000 heeft wijlen burgemeester Stekelenburg van Tilburg een voorstel gedaan aan de                
toenmalige Minister van Justitie de heer Korthals om te komen tot een dergelijke pilot 1. 
Dit verzoek werd destijds niet gehonoreerd. Naar aanleiding van de wiettop heeft de                   
Burgemeester van Tilburg de Gemeenteraad van Tilburg toegezegd om het toenmalige                      
Tilburgse initiatief nieuw leven in te blazen.                                                        

Hierbij geven wij u te kennen dat Tilburg zich opnieuw wil aanmelden bij het Rijk voor                
een pilot met regulering van de `achterdeurŽ van de coffeeshops.                                      
Om die reden zullen wij het Tilburgse voorstel uit 2000 aanpassen aan de eisen van                    
deze tijd. U ontvangt dit voorstel begin 2009. Deze brief gaan in op de hoofdlijnen van               
ons voorstel.                                                                                         

Het Tilburgse plan behelst in de kern de vorming van een gesloten circuit van het totale              
productie- en verkoopproces voor de lokale cannabismarkt in Tilburg. Het betreft een                  
controleerbaar systeem waarbij de voordeurregels c.q. AHOJ-G criteria voor de                         
Tilburgse coffeeshops onverkort van kracht blijven.                                                  

In het rapport Preventieve doorlichting cannabisbranche, dat in 2004 verscheen in                    
opdracht van het Ministerie van Justitie werd gesteld dat: "de `achterdeurŽ, dat wil               
zeggen de bevoorrading van de coffeeshops, bij uitstek de kwetsbare plek is, de                      
achilleshiel van het Nederlandse gedoogbeleid. De achterdeur blijft in de criminele                  
sfeer omdat coffeeshophouders bij het inkopen van grotere partijen hasj of nederwiet                
afhankelijk zijn van drugshandelaren".                                                               

Het huidige cannabisbeleid zoals ooit bedacht loopt tegen zijn grenzen op. Wij zijn van                
mening dat net zoals bij alcohol, prostitutie en gokken, de markt kan worden                           

1 Brief aan Minister van Justitie de heer Mr. A:H;: Korthals van 8 februari 2000  




gescheiden waarbij een deel wordt gelegaliseerd en onder controle wordt gebracht en 
illegale zaken streng worden aangepakt. Dat betekent dat de lokale Tilburgse 
cannabismarkt wordt losgeknipt van de export en van de Belgische en Frans 
drugstoeristen. Tilburg neemt maatregelen om de lokale handel te beheersen.  

Wij zijn van mening dat door te komen tot een gesloten circuit er een scheiding 
aangebracht kan worden tussen een legale teelt voor lokaal gebruik en de overige 
illegale teelt bedoeld voor de export. De georganiseerde teelt en de georganiseerde 
criminaliteit achter de export van cannabis zal streng worden bestreden, niet alleen 
langs strafrechtelijke maar ook langs bestuur(srechte)lijke weg. Het plan geeft meer 
mogelijkheid tot preventie en voorlichting en tot het bewaken van de 
gezondheidsrisicoŽs met name door maximalisatie van het THC gehalte. Daarnaast 
biedt de aanpak meer zicht op de `achterdeurŽ c.q. op de werkelijke omzet van de 
Tilburgse coffeeshops.  

Keerzijde van het plan is een stringente aanpak van de illegale hennepteelt. De aanpak 
van de gevaarzetting en overlast door hennepteelt heeft in Tilburg al jaren hoge 
prioriteit. Tilburg is na Rotterdam de tweede stad die stringente bestuursrechtelijke 
maatregelen toepast bij de ontmanteling van hennepkwekerijen. Het gaat hierbij om de 
toepassing van spoedeisende bestuursdwang, preventieve last onder dwangsom,  
woningsluiting op grond van de wet grootstedelijke Maatschappelijke problematiek en 
inschrijving in het Kadaster o.g.v. de wet Kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen.  
De bestrijding van de georganiseerde misdaad achter de hennepteelt zal verder zijn 
beslag krijgen middels de reguliere opsporing door politie en Openbaar Ministerie 
alsmede via de vorming van een Regionaal Informatie en Expertise Centrum waarvan 
Tilburg een van de participanten is.  

Contouren 
Doelstelling van het plan is vierledig: ten eerste het terugdringen van de 
(georganiseerde) criminaliteit rond de hennepteelt, ten tweede het terugdringen van de 
gevaarzetting, overlast en verloedering die is verbonden met de hennepteelt; ten derde 
het beperken van gezondheidsrisico's door een betere controle op de kwaliteit van de 
cannabis en ten vierde het genereren van betrouwbaardere informatie over de omzet 
van de coffeeshops ten behoeve van de Belastingdienst. 

Op grond van de eerdere onderzoeken door politie en Openbaar Ministerie ter 
voorbereiding van het plan van 2000, geven wij vooralsnog de voorkeur aan een 
systeem waarbij de lokale coffeeshophouders zelf een productiebedrijf exploiteren. Wij 
gaan er vanuit dat gezien de handhaafbaarheid er plek is voor circa 3 van dergelijke 
bedrijven.  

De gemeente zal een aantal randvoorwaarden stellen aan deze pilot. Zo zullen de 
coffeeshops die willen deelnemen aan de pilot worden gescreend op grond van de wet 
BIBOB. Daarnaast zullen de coffeeshops akkoord moeten gaan met de eis om gedurende 
de pilot geen hash in te voeren van buiten Tilburg, verkoop van hash zal leiden tot 
sluiting van de coffeeshop. Daarnaast zal er ook geen export van Tilburgse wiet plaats 
mogen vinden buiten Tilburg. Verder zullen er eisen worden gesteld conform de 
exploitatievergunning en dienen de coffeeshops mee te werken aan 
preventieactiviteiten van Novadic-Kentron. Tot slot zullen de coffeeshops mee dienen 
te werken aan stringente structurele controles door gemeente en politie, de 
Arbeidsinspectie en de Voedsel & Waren Autoriteit. In het definitieve plan zullen wij 
verder ingaan op de naleving van het wettelijk kader (Opiumwet, Wet Damocles, Wet 
Milieubeheer, Wet op de Ruimtelijke Ordening, Arbeidsomstandighedenwet, 
Bestrijdingsmiddelenwet, Mededingingswet). 

Tilburg heeft in 2007 de exploitatievergunningplicht voor grow- en smartshops 
ingevoerd. Door een integrale aanpak van gemeente, politie, Openbaar Ministerie en 
Belastingdienst is het totale aantal van 29 grows- en smartshops middels een 
uitsterfbeleid inmiddels teruggebracht tot 7 shops. Wij gaan ervan uit dat een pilot met 
gereguleerde teelt betekent dat op termijn deze shops helemaal kunnen verdwijnen uit 
de stad.  

Wij zullen binnen Tilburg een werkgroep opstarten om een dergelijk proces verder voor 
te bereiden. Als deelnemers zullen onder meer worden aangezocht: politie, Openbaar 
Ministerie, Novadic-Kentron en Belastingdienst. Daarnaast stellen wij voor om te komen 
tot een landelijke stuurgroep bestaande uit het Ministerie van Volkgezondheid, Welzijn 
en Sport, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het Ministerie 
van Justitie als ook het Trimbosinstituut, het WODC en de Landbouw Universiteit 
Wageningen. 

Een afschrift van deze brief sturen wij onder meer aan de voorzitter en de 
leden van de vaste Kamercommissie van Justitie en Volksgezondheid, Welzijn 
en Sport, aan de Hoofdofficier van het parket Breda de heer Mr. H. Hillenaar  
en aan de burgemeester van de gemeente Eindhoven de heer R. van Gijzel en 
de burgemeester van Maastricht de heer G. Leers.