European Union



Brussel, 27 november 2008

Collectief verhaal: de Commissie verzamelt standpunten over het behandelen van grootschalige consumentenklachten

De Europese Commissie heeft een groenboek gepubliceerd over collectief verhaal voor consumenten, waarin staat hoe een grote groep consumenten makkelijker schadeloosstelling kan krijgen als zij schade hebben geleden door de praktijk van een handelaar die de consumentenwetgeving overtreedt. Schendingen van de consumentenregels kunnen zijn: de consument via verborgen kosten of overfacturatie te veel aanrekenen, misleidende reclame op websites of nalaten verplichte informatie over financiële producten te verstrekken. Al deze illegale praktijken kunnen, als zij een grote groep consumenten treffen, aanzienlijke schade berokkenen, oneerlijke concurrentie scheppen en leiden tot verstoring van de markten. Het groenboek legt de obstakels bloot die op het vlak van toegang, doeltreffendheid en betaalbaarheid effectief verhaal voor consumenten in de weg staan, en stelt verschillende opties voor om deze te weg te nemen. Met de voorgestelde opties uit het groenboek moet de schade van consumenten die het slachtoffer zijn van illegale commerciële praktijken kunnen worden vergoed en moeten tegelijk ongegronde vorderingen worden tegengegaan. Opmerkingen over het groenboek kunnen uiterlijk 1 maart 2009 worden ingediend.

Commissaris Meglena Kuneva voor consumentenbescherming zei: 'Consumenten die het slachtoffer zijn van illegale praktijken, zoals overfacturering, misleidende reclame of echte zwendel, hebben recht op vergoeding. Dit recht is momenteel vooral theoretisch, in het bijzonder voor geringe, beperkte vorderingen, omdat er obstakels zijn die verhinderen dat het in praktijk kan worden gebracht. Er is een juridische kloof en een welvaartskloof en er zijn wat schadeloosstelling betreft hiaten in ons systeem, en dat maakt dat de consumenten in de kou blijven staan. De situatie zoals zij nu is, is duidelijk onbevredigend. Wij moeten een manier vinden om voor meer consumenten het recht op verhaal, wat een basisrecht is, tot een realiteit te maken.

De huidige situatie

Omdat de grote consumentenmarkten in omvang toenemen en zelfs grensoverschrijdend worden, kunnen grote groepen consumenten worden geschaad door dezelfde of een gelijksoortige praktijk van een handelaar. Het effect van een wanpraktijk kan zich dusdanig verspreid hebben dat het een verstoring van de markten teweegbrengt.

Banken in het VK bijvoorbeeld zijn momenteel het onderwerp van een onderzoek omdat er op een systematische manier buitensporige kosten werden aangerekend aan honderdduizenden klanten met een negatief rekeningsaldo . In Portugal ondernam een groep consumenten actie tegen een telecombedrijf dat zijn drie miljoen klanten 'opstartkosten' had aangerekend. De rechtbank in Lissabon oordeelde na hun gezamenlijke klacht dat het aanrekenen van de kosten onrechtmatig was en dat deze aan de klanten moesten worden terugbetaald. De vergoeding die aan de consumenten werd toegekend, bedroeg ongeveer 70 miljoen euro.

Problemen

De consument kan naar de rechtbank stappen om individuele schadeloosstelling te krijgen. In dat geval kunnen grote vorderingen worden opgelost via een groot aantal individuele vorderingen. Studies die door de Commissie werden uitgevoerd, hebben evenwel uitgewezen dat consumenten die het slachtoffer van wanpraktijken zijn en een rechtszaak willen aanspannen momenteel aanzienlijke obstakels tegenkomen op het vlak van toegang, doeltreffendheid en betaalbaarheid.

Omdat collectief verhaal, waar het bestaat, een nuttig aanvullend middel kan zijn om de door de consument geleden schade te verlichten, richt dit groenboek zich op collectief verhaal als een instrument dat kan helpen om de problemen op te lossen die consumenten ondervinden in het verkrijgen van schadeloosstelling voor grote vorderingen, zowel in een nationale als in een grensoverschrijdende context. 76% van de consumenten zouden eerder bereid zijn om voor een rechtbank hun rechten te verdedigen als zij bij andere consumenten konden aansluiten.

De consument toegang verlenen tot effectief verhaal, biedt een aantal voordelen:

* de verliezen van consumenten die door illegale commerciële wanpraktijken schade hebben geleden, worden vergoed;
* de EU-wetgeving wordt beter nagevolgd omdat bedrijven worden ontmoedigd om illegale activiteiten te ontplooien, die hen ten opzichte van andere een onrechtmatig concurrentievoordeel verlenen.

In het groenboek worden een aantal opties aangeboden waarover kan worden gedebatteerd: 1) geen onmiddellijke actie ondernemen, 2) samenwerking tussen de lidstaten die nationale
collectief-verhaalsmechanismen uitbreiden naar consumenten van andere lidstaten zonder collectief-verhaalsmechanismen, 3) een mix van beleidsinstrumenten ter ondersteuning van schadeloosstelling voor consumenten (waaronder collectieve
alternatieve-geschillenbeslechtingsmechanismen voor consumenten, een bevoegdheid voor nationale handhavingsauthoriteiten om handelaars te verplichten de schade van consumenten te vergoeden en om geringe vorderingen uit te breiden tot collectieve vorderingen), 4) bindende of niet-bindende maatregelen voor een gerechtelijke procedure voor collectief verhaal in alle lidstaten. Er kan ook een combinatie van verschillende elementen worden overwogen.

Achtergrond

Uit studies en enquêtes die door de Commissie werden uitgevoerd, blijkt dat als gevolg van de obstakels waarop de consumenten stuiten - zoals buitensporig hoge kosten, het risico op een rechtszaak, ingewikkelde en lange procedures - één op vijf Europese consumenten voor vorderingen lager dan 1 000 euro niet naar de rechtbank stapt om verhaal te zoeken.

De helft zegt voor vorderingen van minder dan 200 euro niet naar de rechtbank te zullen gaan om verhaal te zoeken. Er bestaat momenteel in slechts 13 lidstaten een nationaal systeem dat aan consumenten de mogelijkheid op collectief verhaal biedt. Deze nationale mechanismen blijken de laatste jaren slechts in een beperkt aantal zaken te zijn toegepast. In Duitsland bijvoorbeeld nemen elk jaar slechts vier op de tien miljoen mensen aan collectief verhaal deel, terwijl het systeem voor collectief verhaal in Portugal in een enkele zaak het merendeel van de mensen heeft bereikt.

Het groenboek:

http://ec.europa.eu/consumers/redress_cons/collective_redress_en.htm

Opmerkingen moeten uiterlijk 1 maart 2009 worden gestuurd naar:

mailto:Sanco-consumer-collective-redress@ec.europa.eu

Zie MEMO/08/741; MEMO/05/489

---

http://www.oft.gov.uk/advice_and_resources/resource_base/market-studie s/current/personal/personal-test-case

Zie studie over de problemen die consumenten ondervinden om schadeloosstelling te verkrijgen voor schendingen van de wetgeving betreffende de consumentenbescherming, en de economische gevolgen van dergelijke problemen (probleemstudie), blz. 35, http://ec.europa.eu/consumers/redress_cons/collective_redress_en.htm