Ingezonden persbericht


PERSMEDEDELING 26.11.2008

GROTERE VRACHTEN VIA KLEINERE WATERWEGEN.

Het project WATERSLAG (ECSWA = Enhancement of Containerised freight flows over Small Waterways) dat door Waterwegen en Zeekanaal NV, samen met NV De Scheepvaart, het Nederlandse Incodelta, het Multimodaal coördinatie en adviescentrum en een aantal privépartners uit Vlaanderen en Zuid-Nederland werd opgestart, zal eind dit jaar succesvol afgerond worden. Het project Waterslag heeft tot doel om de capaciteit van het goederentransport over de kleinere waterwegen merkelijk te verhogen. De geringe laadcapaciteit van deze kleinere waterwegen heeft tot gevolg dat ze door verladers en logistieke dienstverleners (nog) niet optimaal worden benut. Het project Waterslag wil deze trend keren.

Eenvoudig maar efficiënt.

Het Waterslagconcept is innovatief en vergt slechts minimale investeringen voor een maximaal resultaat. Het bouwen van bijkomende infrastructuur en de verbreding en verdieping van de kanalen zijn slechts oplossingen op (middel)lange termijn, die bovendien grote financiële inspanningen van de overheid vergen. Een eenvoudige duwbak biedt reeds vandaag de oplossing! Door aan een binnenschip een duwbak te koppelen, verdubbelt de laadcapaciteit, i.p.v. 600 ton kan dan 1.200 ton vervoerd worden. De duwbakken beschikken over een boegschroef en kunnen zelfstandig in en uit de sluizen varen. Een dergelijke concept is de oplossing voor zowel de container- als de bulksector langs de kleinere waterwegen.

Vele voordelen.

Het project Waterslag biedt bijgevolg tal van voordelen. Het vervoer van lading over kleinere waterwegen levert winst op voor mobiliteit, economie en milieu. Want wat over water kan worden vervoerd, moet niet over de weg. Transport over water is nog steeds de meest milieuvriendelijke transportmodus, zowel wat brandstofverbruik, CO2-uitstoot als geluidshinder betreft. De kleinere waterwegen worden dankzij Waterslag optimaal benut en bovendien worden ze opgewaardeerd als vestigingslocaties voor industrie. Daarnaast versterkt Waterslag de verbindingen tussen de grote havens en het hinterland en wordt in die zin bijgedragen tot de realisatie van de Extended Gateway Vlaanderen.

Efficiënte projectaanpak.

In de loop van de maand maart 2008 startten de proefvaarten in Vlaanderen, in Nederland in juni 2008. Deze pilots vormen het positieve resultaat van een efficiënte, gefaseerde aanpak van het project Waterslag. Vooreerst werden door Buck Consultants International alle in aanmerking komende kanalen en waterwegen in Vlaanderen en Zuid-Nederland geïnventariseerd, waarna ook het marktpotentieel de regionaal-economische meerwaarde onderzocht werden.

Proefvaarten technisch en commercieel succes.

De pilots naderen hun einde, maar we kunnen nu reeds stellen dat ze een commercieel en technisch succes zijn. Verschillende trajecten in Vlaanderen en Zuid-Nederland, met zowel bulk als containers, werden met succes doorstaan. De pilots bewijzen ook dat twee bemanningsleden (schipper en stuurman) volstaan voor een veilige bediening. De vrachttarieven zijn ten gevolge van de besparingen op de bemanning en de brandstof (25%!) commercieel zeer interessant, wat zorgt voor grote interesse bij verladers.

Dit nieuwe transportconcept wacht een schitterende toekomst. Want het concept Waterslag vindt niet alleen een toepassing in Vlaanderen en Zuid-Nederland, maar kan eveneens in alle ons omringende landen en ver daarbuiten toegepast worden. Verdere commercialisatie van dit concept is de boodschap!

Voor meer informatie : www.waterslag.org

Vlaanderen
Waterwegen en Zeekanaal NV
Willy Robijns, projectleider Waterslag
T +32 3 860 62 72
E willy.robijns@wenz.be

Zuid-Nederland
Incodelta Zuid-Nederland
Jan Taks, projectleider Waterslag
T +31 13 460 96 56
E info@incodelta.nl