Ingezonden persbericht


Persbericht

Zorgfederatie Oldenzaal neemt eerste certificaat 'Gezonde Werkgever' in ontvangst

Oldenzaal - 27 november 2008. Gisteren is het eerste Certificaat Gezonde Werkgever uitgereikt aan de Zorgfederatie Oldenzaal. Dit nieuwe, landelijke certificaat voor zorgorganisaties geeft aan dat de organisatie voldoet aan de gestelde eisen op een aantal HR-gebieden, waaronder proactief verzuimmanagement, arbobeleid en leeftijdsbeleid, en dat de organisatie dus ook een aantrekkelijke werkomgeving biedt voor het personeel.

Door het Certificaat Gezonde Werkgever te behalen, kunnen zorgorganisaties op een onafhankelijke manier aan­tonen dat hun verzuimbeleid goed inge­richt en effectief is, en dat zij veel aandacht beste­den aan goed personeelsmanagement.

Het Certificaat Gezonde Werkgever is daarmee ook een middel om bestaande medewerkers tevreden te houden en te motiveren en om de organisatie aan­trek­kelijker te maken voor nieuwe mede­werkers.

Initiatief van SDB Groep

Het Certificaat Gezonde Werkgever is een initiatief van SDB Groep, leverancier van HR-oplossingen voor de zorgsector die organisatie helpen hun medewerkers efficiënter in te zetten.

Aan het behalen van het Certificaat Gezonde Werkgever gaat een onderzoek vooraf door een onafhankelijk, extern bureau. Dit bureau, LBW-HRM, is gespecialiseerd in verzuim en ver­zuim­management. Dit onderzoek wordt aangevuld met een elektro­nische enquête onder de medewerkers. De uit­komst hiervan vormt een toetsing van het beleid in de praktijk.

In het onderzoek en de enquête wordt gekeken naar de volgende aandachtsgebieden:


· Bestaande procedures en protocollen


· Mentale belasting


· Fysieke belasting


· Leeftijdsbeleid


· Interne mobiliteit


· Re-integratie.

Organisaties die het Certificaat Gezonde Werkgever behaald hebben, worden bijgeschreven in een landelijk register. Een vlag en een certificaat maken duidelijk dat de zorgorganisatie voldaan heeft aan de voorwaarden van het certificaat. Het Certificaat Gezonde Werkgever is twee jaar geldig, waarna een vervolgaudit gehouden wordt.

"Het Certificaat Gezonde Werkgever is een erkenning van onze inspanningen op het gebied van verzuimmanagement", zegt Ben van Veen, hoofd P&O van de Zorgfederatie Oldenzaal. "Twee jaar geleden hebben wij besloten werk te gaan maken van het 'goed werkgeverschap'. Niet alleen is het ziekteverzuim daardoor gedaald van 3,6% naar 2,6%, medewerkers zijn er ook trots op om bij ons te werken. Vorig jaar zijn wij zelfs door Dagblad Tubantia verkozen tot 'Beste Werkgever van Twente/Achterhoek in de non-profitsector'."

"Zorg voor het personeel wordt steeds belangrijker in zorgorganisaties", zegt Peter van den Berg, directeur van SDB Groep. "De werkdruk en de schaarste aan personeel dwingt zorgorganisaties zo goed mogelijk om te gaan met het huidige personeel. Het Certificaat Gezonde Werkgever is een signaal naar de medewerkers en naar de markt dat de organisatie het verzuimbeleid goed inge­richt heeft en een aan­trek­kelijke werk­omgeving biedt."

Kijk voor meer informatie op www.gezondewerkgever.nl.


---

Bijlage: foto van de uitreiking.

Onderschrift bij de foto: Ben van Veen, hoofd P&O, (links op de foto) en mevrouw Angélique Lamme, directeur/bestuurder van de Zorgfederatie Oldenzaal tonen de vlag die bij het Certificaat Gezonde Werkgever behoort. Zij worden geholpen door Kamiel Zijderveld, directeur SDB Groep (rechts op de foto).

De foto is ook in een hogere resolutie beschikbaar.

Profiel SDB Groep

SDB Groep ondersteunt zorgorganisaties met adviesdiensten en interim-management op het gebied van HRM, salaris, bouw, vastgoed, financiën en juridische zaken en levert innovatieve financiële en HR- instrumenten en opleidingen voor de zorgsector. SDB Groep is marktleider in e-HRM en salarisverwerking voor de sector Zorg & Welzijn en biedt al meer dan 30 jaar oplossingen voor deze sector.

De oplossingen van SDB Groep vormen een totaalaanpak die het zorgondernemerschap zowel theoretisch als praktisch handen en voeten geeft en zorgorganisaties slagvaardiger maakt. Gebaseerd op ruim dertig jaar ervaring, sluit haar totaalpakket aan dienstverlening uitstekend aan op de behoeften van de moderne zorgorganisatie.

Meer informatie:

P. van den Berg, directeur SDB Groep, tel. 070 357 08 00.