Persberichten

KNS maakt zich hard voor het imago van vlees

Publicatiedatum: 28-11-2008

Onderzoek naar kansen en bedreigingen is wenselijk

27-11-2008 - Op woensdag 26 november jl. waren ruim 80 stakeholders uit de vleessector bijeen in het Restaurant van de Toekomst in Wageningen voor de Slavakto relatiedag. Allereerst zijn alle aanwezigen op de hoogte gebracht van de beursplannen. Na een presentatie van de heer Sibolt Mulder - waarin de problematiek rondom milieu en de vleessector centraal stond - sprak KNS voorzitter Ad Bergwerff uit dat de brancheorganisatie zich hard maakt voor een collectieve aanpak van het imago van vlees.

Tijdens zijn presentatie maakte de heer Mulder - senior consultant TNS NIPO gespecialiseerd in milieuvraagstukken - duidelijk dat de vleessector de komende jaren nog meer onder vuur komt te liggen. Wereldwijd is veeteelt direct verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de totale broeikasgas-emissies. Ook veroorzaakt vlees ontbossing en verlies van de biodiversiteit. De overheden en milieu-instanties zullen hierop actie ondernemen.

Na deze uiteenzetting vroeg de heer Mulder zich hardop af waarom de vleessector geen organisatie kent, die zich hiermee bezighoudt: "Waar blijft het productschap? Het is de hoogste tijd dat de sector zich organiseert, samenwerking zoekt met andere belanghebbenden, maatregelen neemt én dit alles communiceert." Hierbij kan onderzoek helpen als vertrekpunt.

Hierna sprak Ad Bergwerff uit dat de KNS deze kar zal trekken. De branche-organisatie acht het van groot belang dat vlees en aanverwante producten worden geproduceerd op een wijze die zowel aan de eisen van de sector als aan die van de maatschappij voldoet. Tenslotte riep hij alle stakeholders op om zich aan te sluiten.

Slavakto 2009
Van 28-30 september 2009 vindt de Slavakto plaats in Hal 1 van de Jaarbeurs Utrecht. Tegelijk vindt ook de Food Week - ROKA en VERS - plaats. Met één toegangsbewijs kan elke geïnteresseerde zowel de Food Week als de Slavakto bezoeken. Projectmanager Mark Laponder van VNU-EE legde uit dat de Slavakto een specifiek programma kent voor de diverse bezoekers. Zo wordt er een industrieel paviljoen gecreëerd, waarbij het accent ligt op netwerken en workshops. Het activiteitenplein vormt het decor voor de presentatie van de vakwedstrijden, diverse prijsuitreikingen en andere presentaties voor en door vakspecialisten. Tenslotte wordt er - aansluitend op het CBL congres - een lunch voor category managers georganiseerd. Inmiddels is 70% van de beursvoer ofwel in optie genomen ofwel verhuurd.

---