VVV wil eigen merk verder optimaliseren

28/11/2008 12:21

TBWA / PR Company

Tijdens het eerste VVV Jaarcongres dat vandaag plaatsvond in Theater Spant! in Bussum, presenteerde VVV Nederland een landelijk consumentenonderzoek naar de bekendheid en het imago van de VVV. Belangrijkste conclusie: de meeste Nederlanders kennen de VVV, maar het contact met de consument moet frequenter en op een eerder moment worden gelegd. Reden voor algemeen directeur Kees van Wijk om vol ambitie de koers naar de toekomst uit te zetten: "De VVV moet het toonaangevende merk op gebied van binnenlandse recreatie en toerisme in Nederland blijven."

Het Jaarcongres, dat werd bijgewoond door circa vijfhonderd prominenten uit de recreatieve en toeristische sector, bestuurders van gemeenten & provincies en VVV formulenemers, kreeg van onderzoeksbureau Blauw Research een aantal uitdagende conclusies uit het landelijke onderzoek gepresenteerd. Het merk VVV is bij de meeste Nederlanders positief bekend, maar het contact met de consument op zoek naar informatie over toerisme en recreatie moet intensiever. De consument gebruikt de VVV nog relatief weinig in de eerste oriëntatiefase, maar vooral bij het feitelijke bezoek aan de plaats van bestemming. De klanttevredenheid is dan overigens hoog.

DRIE PIJLERS

Algemeen directeur Van Wijk ziet in de uitkomsten van het onderzoek de bevestiging van het feit dat de VVV goede toekomstkansen heeft. Van Wijk: "Het imago is positief, de naamsbekendheid is groot, maar om ervoor te zorgen dat de VVV het ankerpunt voor binnenlandse toeristische promotie en informatie blijft, moet er wel het nodige gebeuren." Hij zet daarom in op drie pijlers: digitale informatie, kwaliteit van de VVV en samen met partners investeren in nieuwe VVV dienstverlening.

DIGITALE INFORMATIE

Blauw constateerde dat vrijwel alle Nederlanders gebruik maken van internet als het gaat om een eerste oriëntatie op een dagje uit of korte vakantie in eigen land. Van Wijk: "Dat is op zich niets nieuws, maar slechts weinig mensen weten dat we veel van onze toeristische informatie delen met andere websites. Als VVV horen we dus eigenlijk al tot de meest geraadpleegde internetbronnen voor recreatie en vrije tijd. Maar van belang is dat VVV als merk op internet veel meer zichtbaar wordt. En dat we ook nieuwe vormen van digitale informatie-

voorziening adopteren binnen het VVV merk. Reviews van consumenten, informatie via je mobiel of navigatiesysteem, en noem maar op. Daar wordt inmiddels volop mee geëxperimenteerd. VVV Nederland neemt bovendien samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen en het Nederlands Uitburo het voortouw om één nationale databank voor toerisme, recreatie en cultuur te ontwikkelen waarvan alle VVV's gebruik kunnen maken."

KWALITEIT VAN DE VVV

Voor de VVV vestigingen zélf ziet Van Wijk vooral kansen als inspirerende weerspiegeling van de beleving van stad of streek. Wie VVV wil zijn, dient overigens meer dan ooit te voldoen aan duidelijke criteria van de zogeheten VVV Gastheerschapformule voor presentatie, dienstverlening, bedrijfsvoering en organisatie. Van Wijk: "Samen met de VVV formulenemers en hun partners gaan we ervoor zorgen dat de VVV de gast van vandaag en morgen weet te interesseren voor het beste wat stad of streek te bieden heeft. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor de bezoeker aan de ruim 400 vestigingen maar juist ook voor de digitale consument."

MET PARTNERS NAAR NIEUWE VVV DIENSTEN

Om dat alles te bereiken wordt meer nog dan voorheen de samenwerking met andere toeristische instanties gezocht. Van Wijk: "Samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen spannen we ons in 2009 extra in om het binnenlandse toerisme verder te stimuleren. Daarmee ondersteunen we de VVV om lokale of regionale toeristische trekpleisters in de 'spotlights' te zetten." Ook komen er als het aan hem ligt, straks VVV i-points bij recreatieparken, kampeerbedrijven en hotels maar ook bij bezoekerscentra of bibliotheken. "VVV staat voor prima toeristische promotie en informatie. Dan moet je de bezoeker ook opzoeken."

Van Wijk is overigens de eerste om te erkennen dat VVV Nederland dat niet alleen kan: "We zien voor onszelf vooral een taak als aanjager, maar ook als partner, adviseur en lobbyist richting overheden en toeristische instanties zoals de brancheorganisaties. En dat vooral om onze VVV formulenemers te ondersteunen. Want zij zijn het echte gezicht van het VVV merk."





http://www.vvv.nl