Gemeente Leidschendam-Voorburg


Dienstverlening Leidschendam-Voorburg krijgt een acht

28 november 2008 - De dienstverlening van de gemeente Leidschendam-Voorburg krijgt een acht. Dat blijkt uit het benchmarkonderzoek Publiekszaken. Met haar acht scoort Leidschendam-Voorburg een half punt hoger dan de gemiddelde gemeente.

De benchmark maakt het mogelijk om de prestaties van verschillende gemeenten te vergelijken. In de Benchmark Publiekszaken staat de publieksfunctie van een gemeente centraal. Er wordt gekeken naar de dienstverlening aan de balie, via de telefoon en de website.

Tevredenheid over Servicecentrum
De inwoners zijn gemiddeld erg tevreden over de openingstijden van het Servicecentrum. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het werken op afspraak. Hierdoor zijn de wachttijden een stuk korter en dat scoort goed bij inwoners.

Klanten aan de balie geven een ruime acht voor de manier waarop zij geholpen worden. Dat is veel hoger dan gemiddeld. Ook scoort de gemeente goed bij het aantal producten dat direct aan de balie verkrijgbaar is. Leidschendam-Voorburg hanteert gemiddeld lage tarieven die gemiddeld hoog worden gewaardeerd (een zeven ten opzichte van een zes gemiddeld).

Telefonische dienstverlening
Inwoners geven gemiddeld een 7,4 voor de manier waarop men wordt geholpen bij telefonisch contact. Dit is hoger dan gemiddeld. Wel is de wachttijd langer dan gemiddeld.

Opvallend is dat de gemeente een stuk minder telefonische contacten heeft dan gemeenten van vergelijkbare grootte. Dit heeft misschien te maken met het grote aantal producten en diensten dat via de website beschikbaar is. Ook advies en informatie kan 24 uur per dag, zeven dagen per week via het Digitaal Loket opgevraagd worden.

Veel producten digitaal
Via het Digitaal Loket kan 96% van de producten digitaal aangevraagd en/of geleverd worden. Bij andere gemeenten is dit gemiddeld 68%. Toch scoort de website van de gemeente in deze benchmark onder het gemiddelde. Dat heeft vooral te maken met de gebruikte webtechniek. Overigens stond de website in eerdere onderzoeken van AD/Haagsche Courant en Ernst & Young respectievelijk op de eerste en vierde plaats.

De gemeente Leidschendam-Voorburg nam voor de tweede keer deel aan de Benchmark Publiekszaken. Dit vergelijkende onderzoek is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken en de voormalige stichting Rekenschap. Het onderzoek is begin 2008 uitgevoerd door TNS Nipo en SGBO. De gemeente heeft diverse gegevens voor het onderzoek aangeleverd. Daarnaast komen de resultaten uit twee klanttevredenheidsonderzoeken.