Gemeente Doetinchem

Persbericht, 28 november 2008

Doetinchem komt in top 75

De website van de gemeente Doetinchem heeft dit jaar een megasprong gemaakt in de jaarlijkse ranking van de overheidsmonitor: van de 145e plek is de site in 2008 opgeklommen naar plaats 72. Daarmee staat Doetinchem nu bovenaan in de regio Achterhoek. Ook de Benchemark Publiekszaken heeft uitgewezen dat de inwoners de dienstverlening van de gemeente steeds beter waarderen.

Ieder jaar in november beoordeelt de landelijke overheid de websites van alle 443 gemeenten in Nederland. Vorig jaar eindigde Doetinchem nog op de 118e plek in deze overheidsmonitor, waarna de gemeentesite naar beneden duikelde: in de tussenstand van afgelopen juli bleek de website gezakt naar de 145e plek. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan vernieuwing. Dat heeft nu zijn vruchten afgeworpen. Wethouder Loes van der Meijs: Twee jaar geleden hebben wij de dienstverlening aan onze inwoners hoog op de agenda gezet. Nu zien we dat als je samen heel hard aan de dienstverlening werkt, het ook heel wat oplevert. Deze ranking zien wij als een enorme opsteker.

Oordeel over zes elementen
De website is beoordeeld op de elementen Standaarden, Transparantie: Openbaarheid van Overheidsinformatie, Dienstverlening, Gepersonaliseerde dienstverlening, Burgerbetrokkenheid en Participatie en Toegankelijkheid. Met het gebruik van de landelijke standaarden voor Bekendmakingen en het online vermelden van bijvoorbeeld parkeervoorzieningen voldoet de website aan de norm voor standaarden. Ook de wijze waarop wegwerkzaamheden sinds kort op een digitale kaart worden afgebeeld, hebben bijgedragen aan de waardering. Transparantie bereikt Doetinchem door onder andere de veelgestelde vragen op de site te publiceren. Het nieuwe weblog van de burgemeester en de mogelijkheid om op het weblog te reageren, dragen bij aan burgerbetrokkenheid. Gepersonaliseerde dienstverlening bestaat in Doetinchem uit nieuwsbrieven, waarbij mensen zelf kunnen aangeven welke informatie zij wensen te ontvangen.

Dienstverlening aan balie scoort 7,8
Maar ook op andere fronten scoort de gemeente Doetinchem goed. Zo blijkt uit de onlangs gepubliceerde Benchmarking Publiekszaken dat de dienstverlening aan de balie in Doetinchem met een 7,8 hoger scoort dan het landelijke gemiddelde van 7,6. Vooral de beoordeling van de wachttijd is ten opzichte van 2007 fors gestegen: van 6,9 in 2007 naar 7,8 dit jaar. Dit wordt mede veroorzaakt door de introductie van de mogelijkheid om bij de gemeentewinkel op afspraak te komen. Ook scoorde Doetinchem goed op de algemene prestaties en betrouwbaarheid: de tarieven, levertijden en het aantal gegrond verklaarde klachten en bezwaarschriften liggen onder het landelijk gemiddelde. In de Benchmarking Publiekszaken worden de prestaties van 92 deelnemende gemeenten vergeleken aan de hand van meer dan 100 prestatie-indicatoren. Doetinchem nam dit jaar voor de tweede keer deel aan het onderzoek.

Meer verbeteringen in 2009
In 2009 wil de gemeente meer producten via de digitale weg gaan aanbieden aan de burger. Ook staat een betere toegankelijkheid van de website op de planning en wil Doetinchem in 2009 de telefonische dienstverlening verbeteren. Het werken op afspraak in de gemeentewinkel wordt eveneens doorontwikkeld.
Een goede ranking betekent niet dat wij nu achterover kunnen leunen. Onze dienstverlening wordt steeds beter, maar we zijn er nog niet, aldus Wethouder Loes van der Meijs.

Tips
De gemeente ontvangt graag tips voor verbeterpunten op de website www.doetinchem.nl. Deze kunnen worden gemaild naar gemeente@doetinchem.nl.