Ingezonden persbericht


(25 november 2008 - Bericht van Omslag - Niet-Winkeldagcampagne)

P E R S B E R I C H T

Consumentenprotesten op Internationale Niet-Winkeldag

Eindhoven, 25 november 2008 -
In tal van plaatsen in Nederland zullen zaterdag 29 november - Internationale Niet-Winkeldag - acties en activiteiten plaatsvinden die de Westerse consumptiecultuur bekritiseren.

Vanuit Coevorden, Maastricht, Renesse, Wageningen, Tilburg, Utrecht en Zeist worden acties gemeld. waar consumenten de oproep 'Koop niets!' te horen krijgen. De wereldwijde 'Buy Nothing Day' wordt sinds 1992 gevierd in tientallen landen.

De acties in Nederland betreffen ondermeer een
straattheater, gratis knuffels (free hugs), een ruilmarkt, alternatieve verlanglijstjes en aandacht voor andere manieren van vrijetijdsbesteding dan winkelen.

In Tilburg wordt de Gratis Grappen Tapper gepresenteerd en in Utrecht heeft het Clownelijk Loslopend Nederlandse Leger (Clononel) een geheime missie voorbereid in het overdekte winkelwalhalla Hoog Catharijne. Op de markt in Wageningen zijn mandalaworkshops, spelletjes, gezellige muziek, Free Hugs (gratis knuffels) en een kleine versie van Food not Bombs, waarbij goed eten van winkels dat weggegooid zou worden gratis wordt uitgedeeld.

De Niet-Winkeldag (Buy Nothing Day) is de jaarlijkse protestdag van bevrijde consumenten, die niet steeds meer spullen nodig hebben om zich prettig te voelen. De dag vraagt aandacht voor de verdeling tussen arm en rijk en de gevolgen voor milieu en klimaat van de ongebreidelde consumptie in de Westerse wereld.

De jaarlijkse internationale Buy Nothing Day ontstond in 1992 in Canada, als protestdag tegen de Westerse
consumptiecultuur van 'meer, meer, meer'. De actiedag heeft zich verspreid over de wereld.

De rijkdom in de wereld is ongelijk verdeeld. Twintig procent van de wereldbevolking neemt 86 procent van de wereld-consumptie voor zijn rekening. De overgrote meerderheid van de mensheid moet daarom genoegen nemen met de resterende veertien procent. Dat leidt tot honger en armoede in grote delen van de wereld en brengt het milieu schade toe.

Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, introduceerde de Niet-Winkeldag in 1995 in Nederland.

Bronnen op internet

De Nederlandse Niet-Winkeldag website:
http://www.koopniets.nl (hier ook een overzicht van aangekondigde acties)

Buy Nothing Day internationaal: http://adbusters.org

Human Development Report: http:/hdr.undp.org

-------



Ingezonden persbericht