Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Heemstede, 30 november 2008

Kerstshoppen in het buitenland aantrekkelijker
Explosieve stijging Nederlandse uitgave in Turkije

Het bedrag dat Nederlandse reizigers belastingvrij mogen invoeren, wordt vanaf maandag 1 december verhoogd van 175 naar 430 euro. Door deze verhoging verwacht Global Refund, het bedrijf dat onder andere btw-teruggave verzorgt aan reizigers, dat Nederlandse reizigers fors meer gaan besteden in het buitenland.

Voor de Nederlandse reiziger wordt het vanaf maandag aantrekkelijker om in landen buiten de Europese Unie te shoppen. Een activiteit die de laatste jaren ook onder Nederlanders steeds populairder wordt. "Vooral jonge Nederlanders shoppen steeds meer tijdens hun reizen", aldus Marja van Reijn, namens Global Refund.

"Door het aanpassen van de belastingvrije grens, worden reizigers vanuit Nederland gestimuleerd meer geld uit te geven tijdens hun reis." Nederlanders besteden hun geld in het buitenland vooral aan sieraden en horloges, maar ook kleding en elektronische apparatuur is populair bij de Nederlandse reiziger.

"Opvallend bij die cijfers is de grote toename van de Nederlandse bestedingen in Turkije. Dit jaar is al meer dan 40% meer geld uitgegeven door de Nederlanders in Turkije dan vorig jaar. En toen was de groei zelfs meer dan 50%."

Enkele jaren geleden werd het aankoopbedrag waarover reizigers buiten de Europese Unie in Nederland belasting konden terugvragen verlaagd van 137 naar 50 euro. "Toen zagen we een omzetimpuls van 30 tot 40% van buitenlandse bestedingen in Nederland. Wij schatten dat de belastingwijziging van 1 december de buitenlandse detailhandel door Nederlandse aankopen een omzetimpuls van 10 tot 15% geeft", aldus van Reijn.

Volgens Van Reijn wordt shoppen tijdens een reis steeds populairder. "Bijvoorbeeld Russen, Amerikanen of Chinezen gaan echt om reis om te shoppen. Vooral jonge Nederlanders gaan steeds meer weekendjes weg om lekker te shoppen. Daarbij denk iedereen aan steden als New York, Londen of Parijs. Maar steden als Istanbul, Geneve, Milaan, Berlijn en Oslo krijgen steeds meer shoppers uit Nederland over de vloer.

"Voor buitenlandse winkeliers is het nu goed om meer in te spelen op de wens van Nederlandse consumenten. Net als het voor de winkelier in Nederland goed is om zich bewust te zijn van de koopkracht van buitenlandse reizigers in ons land." Ondanks dat we het over een kredietcrisis hebben, zien we wel dat in Nederland de besteding van reizigers over de hele lijn gewoon blijft stijgen."