Audi presenteert de nieuwe Audi A5/S5 Cabriolet
(12/3/2008)
In het tweede kwartaal van 2009 start Audi met de levering van de Audi
A5 en Audi S5 Cabriolet. De open versies danken hun tijdloze elegantie
aan een vloeiend vormgegeven softtop, die het hele jaar door volop
comfort biedt. De Audi S5 Cabriolet krijgt de beschikking over de
nieuwe 3.0 V6 TFSI met 245 kW/333 pk.
Audi heeft bij de open versies van de Audi A5 en S5 om diverse redenen
wederom voor een softtop gekozen. Ten eerste verleent deze softtop de
autoâs een tijdloze elegantie. Bovendien is de âstoffen kapâ bijzonder
licht en laat hij zich zeer compact samenvouwen. Daardoor heeft de
Audi A5/S5 Cabriolet zelfs met neergeklapt dak een bagageruimte van
320 liter (380 liter met dak dicht, 750 liter met neergeklapte
achterbank). De softtop is in alle versies elektrisch bedienbaar:
openen duurt slechts 15 seconden, sluiten 17 seconden. Beide acties
zijn bij snelheden tot 50 km/h uit te voeren. De softtop bestaat uit
drie lagen en is uitgevoerd met een glazen achterruit. Hierdoor biedt
hij optimaal (akoestisch) comfort. Voor het cabriodak is er keuze uit
vier kleuren en zelfs voor de interieurafwerking ervan zijn drie
tinten beschikbaar. Een bijzonder detail is dat LED-verlichting voor
de achterpassagiers in de kap is geïntegreerd. De open Audi
A5/S5-modellen worden standaard geleverd met een ruimtebesparend op te
bergen windschot. Andere specifieke comforteigenschappen van de Audi
A5/S5 Cabriolet zijn de gordels die na de instap automatisch onder
handbereik schuiven en verwarming van de hoofdruimte. Alle modellen
hebben rolbeugels achter de achterste zitplaatsen; deze komen in
noodgevallen automatisch tevoorschijn.
Kracht, karakter, comfort
De nieuwe Audi A5 Cabriolet is leverbaar met een keuze uit drie
benzine- en twee dieselmotoren. Alle beschikken over directe
brandstofinjectie. De eerste benzinemotor in de reeks is de 2.0 TFSI.
Deze motor is er in twee versies. De eerste (standaard met
voorwielaandrijving in combinatie met mutltitronic-transmissie) levert
een vermogen van 132 kW/180 pk en een koppel van 320 Nm. Daarmee is
hij goed voor een topsnelheid van 219 km/h, een sprint van 0-100 km/h
in 8,9 s en een gemiddeld verbruik van slechts 7,4 l/100km. De 2.0
TFSI (155 kW/211 pk, 350 Nm) is er naar keuze met voorwiel- of
quattro-vierwielaandrijving. De handgeschakelde versie met
voorwielaandrijving sprint in 7,5 s van 0-100 km/h en haalt een
topsnelheid van 241 km/h. Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik
slechts 6,8 l/100 km.
De 3.2 V6 FSI beschikt evenals de twee viercilinder krachtbronnen over
het Audi valvelift system, dat de prestaties verbetert en het verbruik
vermindert. De V6 brengt zijn vermogen (195 kW/265 pk) en koppel (330
Nm) in alle comfort op de weg. Daarbij is er keuze uit
voorwielaandrijving en quattro-techniek. De voorwielaangedreven versie
wordt standaard geleverd met de mutitronic-transmissie. Deze
combinatie is goed voor een top van 246 km/h en een â0-100â in 6,9
seconden. Het gemiddelde verbruik blijft steken bij 8,6 l/100 km.
De Audi A5 is ook leverbaar met keus uit twee V6 TDI-motoren. De
2,7-liter versie (140 kW/190 pk, 400 Nm) verbruikt gemiddeld 6,3 l/100
km terwijl hij in 8,6 seconden van 0-100 km/h kan sprinten en
desgewenst 230 km/h âop de klok zetâ. De 3.0 V6 TDI quattro (176
kW/240 pk, 500 Nm) koppelt sportieve prestaties (top 247 km/h, 0-100
in 6,4 s) aan een verbruik van 6,8 l/100 km.
De Audi S5 Cabriolet is in alle opzichten het topmodel binnen de
nieuwe open lijn van Audi. Hij wordt geleverd met de nieuwe 3.0 V6
compressormotor met directe benzine-injectie, die onlangs zijn debuut
vierde in de Audi S4. deze motor levert een vermogen van 245 kW/333 pk
en een koppel van 440 Nm. Deze kracht wordt via de zeventraps S
tronic-transmissie over de vier aangedreven wielen verdeeld. Het
resultaat: een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) en een
sprint van 0-100 km/h in 5,6 seconden. Het gemiddelde verbruik
bedraagt slechts 9,6 l/100 km.
Ruim(te), comfort en veiligheid voor vier
De Audi A5 en S5 Cabriolet-modellen zijn volwaardige vierzitters
waarbij elke inzettende over een individuele (sport)stoel beschikt. De
standaarduitrusting is zeer compleet. Alle modellen worden geleverd
met een elektrisch bedienbaar dak, lichtmetalen velgen (16- of 17
inch), een volautomatische airconditioning, een audiosysteem met
CD-speler en een elektromechanische handrem. De Audi S5 heeft
standaard een sportonderstel, 18-inch wielen, Xenon plus-verlichting
en elektrisch verstelbare en met leer/alcantara beklede sportstoelen.
Uiteraard zijn er volop mogelijkheden om de Audi A5/S5 verder aan te
passen aan de individuele smaak. Voor extra sportiviteit zijn diverse
modellen leverbaar met het sportdifferentieel in combinatie met Audi
drive select, waarbij de bestuurder kan kiezen tussen een comfortabele
of sportieve âset upâ van de auto. Ook adaptieve schokdempers en de
dynamic steering zorgen voor sportiviteit op maat.
De Audi A5 Cabriolet-modellen zijn er ook in extra sportieve S
line-uitvoering met onder andere een verlaagde carrosserie in
combinatie met een sportieve afstemming van het onderstel, 18-inch
lichtmetalen velgen en een extra sportieve aankleding van het
interieur.
Uiteraard zijn ook de nieuwste versies van het veelgeroemde
MMI-systeem beschikbaar. De meest uitgebreide versie is MMI Navigatie
plus met harde schijf en joystick-functie voor de bediening. Dit
systeem is uit te breiden met een high-end geluidsysteem van Bang &
Olufsen en/of een TV tuner.
Een adaptieve cruise control behoort met Audi side assist, Audi lane
assist en het Audi parking system advanced tot de voorzieningen die
het rijden met de Audi A5/S5 nog veiliger én comfortabeler maken. En
dan is ook nog een extra geïsoleerde sofftop leverbaar: deze brengt
het geluidsniveau terug tot de waarden die in een limousine in deze
klasse gebruikelijk zijn.
De levering van de Audi A5 cabriolet start in het tweede kwartaal van
2009. De S5 cabriolet zal in het derde kwartaal van 2009 op de markt
komen. Prijzen zijn nog niet bekend.
AutoRai