Stoelen in Opel Insignia bieden uitstekende bescherming
(12/3/2008)
De voorstoelen in de nieuwe Opel Insignia behoren tot de veiligste op
de markt. Dat blijkt uit botsproeven die TNO heeft uitgevoerd samen
met EuroNCAP, het Europese testinstituut voor de veiligheid van
autoâs. Beide organisaties onderzochten de voorstoelen van 25 nieuwe
modellen en concludeerden dat 80 procent niet de gewenste bescherming
biedt. De voorstoelen van de Opel Insignia â Auto van het Jaar 2009 â
bieden volgens EuroNCAP echter uitstekende bescherming bij een
aanrijding van achteren.
De uitslag van de botsproeven bevestigt de uitstekende resultaten van
de uitgebreide tests die Opel zelf al uitvoerde tijdens de
ontwikkelingsfase van de Insignia. De ingenieurs van GM Europe
gebruikten de meest geavanceerde technologie om de stoelen in de
nieuwe Opel Insignia te perfectioneren, zodat ze veiliger,
comfortabeler en beter voor de rug zijn dan de stoelen in veel andere
autoâs.
Whiplash
Uit de botsproeven die TNO en EuroNCAP hebben uitgevoerd, blijkt dat
inzittenden van autoâs met onveilige voorstoelen een beduidend hogere
kans hebben op (blijvend) letsel na een aanrijding. In Nederland lopen
jaarlijks tienduizenden mensen nekletsel op bij een aanrijding.
Veelvoorkomend nekletsel is de whiplash. Een whiplash ontstaat als het
hoofd abrupt van voor naar achter wordt geslingerd. Dat gebeurt soms
al bij een relatief zachte aanrijding van achteren, veelal in het
stadsverkeer. Door de schokbeweging verschuiven de nekwervels, wat tot
langdurige pijnklachten en zelfs tot arbeidsongeschiktheid kan leiden.
Alleen al in Nederland lopen jaarlijks naar schatting 25.000 mensen
deze kwaal op na een ongeluk. In 2009 wordt de whiplashtest een
standaardonderdeel van de EuroNCAP-botsproeven.
Hoofdsteun
Volgens TNO en EuroNCAP is een goede autostoel voorzien van een
hoofdsteun die zo dicht mogelijk achter het hoofd van de inzittende
staat. De bovenkant van de hoofdsteun moet zich minimaal op dezelfde
hoogte als de bovenkant van het hoofd bevinden. De nieuwe Opel
Insignia kan ruimschoots aan die eisen voldoen. Standaard is hij
voorzien van de allernieuwste actieve hoofdsteunen, die elk in vier
richtingen verstelbaar zijn en de twee inzittenden voorin een zeer
effectieve bescherming tegen whiplashletsel geven.
Ergonomisch
Ook het instellen van de ideale zithouding is geen probleem in de Opel
Insignia. De voorstoelen hebben namelijk de meest uitgebreide
verstelmogelijkheden in de autobranche, waaronder een hoogteregeling
over 65 mm en een lengteverstelling over 270 mm. Bovendien zijn de
ergonomische sportstoelen van de Opel Insignia voorzien van een
verbeterde kantelinrichting, een in vier richtingen elektrisch
verstelbare lendensteun, ergonomische contouren met een ultieme
zijsteun en zogenoemde âfoampadsâ die het lichaam optimaal
ondersteunen. Door al deze verbeteringen kregen de sportstoelen het
felbegeerde certificaat van Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR â
initiatief voor een gezonde rug); een onafhankelijk panel van
ergonomiedeskundigen en artsen in Duitsland.
Het AGR-label wordt toegekend aan stoelen met een verstelbare
dijsteun, een kantelinrichting en een in vier richtingen verstelbare
lendensteun. Het AGR-label is een kwaliteitsgarantie die enkel wordt
toegekend aan ergonomische producten die voldoen aan de strenge
medische vereisten van een onafhankelijke commissie van experts.
Bagage
De stoelen bieden de bestuurder en de voorpassagier tevens de best
mogelijke bescherming tegen voorwerpen die bij een aanrijding vanuit
de bagageruimte in het interieur worden gekatapulteerd. De voorstoelen
voldoen namelijk aan de nieuwste richtlijnen van de Europese
Economische Commissie, die eigenlijk alleen bedoeld zijn voor de
achterbank. De rugleuning van de voorstoel blijft steeds op zijn
plaats, zelfs wanneer deze wordt geraakt door bagage die vanuit de
bagageruimte door het interieur vliegt. Een veiligheidsscherm in de
rugleuning van de voorstoelen voorkomt dat voorwerpen de bestuurder of
voorste passagier verwonden. Dat blijkt vooral een nuttige voorziening
in het geval dat de achterbank is neergeklapt.
De GM-ingenieurs hebben de stoelen veiliger gemaakt door hoogwaardig
staal te gebruiken in de stoelstructuur. Dat vergroot de stijfheid en
beperkt het gewicht van de auto met ongeveer drie kilogram. De
stoelrails hebben een beveiligde verstelling met asymmetrisch
opgestelde veerpinnen. Die bieden een permanente bevestiging, zodat de
stoel steeds veilig vergrendeld is, ongeacht de positie waar hij in
staat.
Geheugenfunctie
De stoelen van de Opel Insignia zijn verkrijgbaar met keuze uit vier
bekledingsniveaus, van standaard tot luxueus tot de ergonomische
sportstoelen. De standaardstoelen zijn al voorzien van de actieve
hoofdsteunen en een elektrische hoogteverstelling voor de
bestuurdersstoel. Als upgrade kan deze ook worden besteld met een
complete elektrische verstelling met geheugenfunctie.
Bij de ergonomische sportstoelen is bovendien de lengte van de zitting
aan te passen voor een betere ondersteuning van de dijen. Dat was een
vereiste om het AGR-label te verkrijgen. Ook de zitting kan gekanteld
worden, waardoor de stoel zich nog beter laat afstemmen op de
verschillen in grootte tussen de ene of de andere inzittende. Een in
vier standen verstelbare lendensteun is eveneens standaard in de
ergonomische sportstoelen.
De gecertificeerde ergonomische sportstoelen zijn voor ⬠475,-
optioneel verkrijgbaar in de Edition- en de Business-uitvoeringen van
de Opel Insignia.
AutoRai