AutoRai

Stoelen in Opel Insignia bieden uitstekende bescherming

(12/3/2008)
De voorstoelen in de nieuwe Opel Insignia behoren tot de veiligste op de markt. Dat blijkt uit botsproeven die TNO heeft uitgevoerd samen met EuroNCAP, het Europese testinstituut voor de veiligheid van autoâs. Beide organisaties onderzochten de voorstoelen van 25 nieuwe modellen en concludeerden dat 80 procent niet de gewenste bescherming biedt. De voorstoelen van de Opel Insignia â Auto van het Jaar 2009 â bieden volgens EuroNCAP echter uitstekende bescherming bij een aanrijding van achteren.

De uitslag van de botsproeven bevestigt de uitstekende resultaten van de uitgebreide tests die Opel zelf al uitvoerde tijdens de ontwikkelingsfase van de Insignia. De ingenieurs van GM Europe gebruikten de meest geavanceerde technologie om de stoelen in de nieuwe Opel Insignia te perfectioneren, zodat ze veiliger, comfortabeler en beter voor de rug zijn dan de stoelen in veel andere autoâs.

Whiplash
Uit de botsproeven die TNO en EuroNCAP hebben uitgevoerd, blijkt dat inzittenden van autoâs met onveilige voorstoelen een beduidend hogere kans hebben op (blijvend) letsel na een aanrijding. In Nederland lopen jaarlijks tienduizenden mensen nekletsel op bij een aanrijding. Veelvoorkomend nekletsel is de whiplash. Een whiplash ontstaat als het hoofd abrupt van voor naar achter wordt geslingerd. Dat gebeurt soms al bij een relatief zachte aanrijding van achteren, veelal in het stadsverkeer. Door de schokbeweging verschuiven de nekwervels, wat tot langdurige pijnklachten en zelfs tot arbeidsongeschiktheid kan leiden. Alleen al in Nederland lopen jaarlijks naar schatting 25.000 mensen deze kwaal op na een ongeluk. In 2009 wordt de whiplashtest een standaardonderdeel van de EuroNCAP-botsproeven.

Hoofdsteun
Volgens TNO en EuroNCAP is een goede autostoel voorzien van een hoofdsteun die zo dicht mogelijk achter het hoofd van de inzittende staat. De bovenkant van de hoofdsteun moet zich minimaal op dezelfde hoogte als de bovenkant van het hoofd bevinden. De nieuwe Opel Insignia kan ruimschoots aan die eisen voldoen. Standaard is hij voorzien van de allernieuwste actieve hoofdsteunen, die elk in vier richtingen verstelbaar zijn en de twee inzittenden voorin een zeer effectieve bescherming tegen whiplashletsel geven.

Ergonomisch
Ook het instellen van de ideale zithouding is geen probleem in de Opel Insignia. De voorstoelen hebben namelijk de meest uitgebreide verstelmogelijkheden in de autobranche, waaronder een hoogteregeling over 65 mm en een lengteverstelling over 270 mm. Bovendien zijn de ergonomische sportstoelen van de Opel Insignia voorzien van een verbeterde kantelinrichting, een in vier richtingen elektrisch verstelbare lendensteun, ergonomische contouren met een ultieme zijsteun en zogenoemde âfoampadsâ die het lichaam optimaal ondersteunen. Door al deze verbeteringen kregen de sportstoelen het felbegeerde certificaat van Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR â initiatief voor een gezonde rug); een onafhankelijk panel van ergonomiedeskundigen en artsen in Duitsland.

Het AGR-label wordt toegekend aan stoelen met een verstelbare dijsteun, een kantelinrichting en een in vier richtingen verstelbare lendensteun. Het AGR-label is een kwaliteitsgarantie die enkel wordt toegekend aan ergonomische producten die voldoen aan de strenge medische vereisten van een onafhankelijke commissie van experts.

Bagage
De stoelen bieden de bestuurder en de voorpassagier tevens de best mogelijke bescherming tegen voorwerpen die bij een aanrijding vanuit de bagageruimte in het interieur worden gekatapulteerd. De voorstoelen voldoen namelijk aan de nieuwste richtlijnen van de Europese Economische Commissie, die eigenlijk alleen bedoeld zijn voor de achterbank. De rugleuning van de voorstoel blijft steeds op zijn plaats, zelfs wanneer deze wordt geraakt door bagage die vanuit de bagageruimte door het interieur vliegt. Een veiligheidsscherm in de rugleuning van de voorstoelen voorkomt dat voorwerpen de bestuurder of voorste passagier verwonden. Dat blijkt vooral een nuttige voorziening in het geval dat de achterbank is neergeklapt.

De GM-ingenieurs hebben de stoelen veiliger gemaakt door hoogwaardig staal te gebruiken in de stoelstructuur. Dat vergroot de stijfheid en beperkt het gewicht van de auto met ongeveer drie kilogram. De stoelrails hebben een beveiligde verstelling met asymmetrisch opgestelde veerpinnen. Die bieden een permanente bevestiging, zodat de stoel steeds veilig vergrendeld is, ongeacht de positie waar hij in staat.

Geheugenfunctie
De stoelen van de Opel Insignia zijn verkrijgbaar met keuze uit vier bekledingsniveaus, van standaard tot luxueus tot de ergonomische sportstoelen. De standaardstoelen zijn al voorzien van de actieve hoofdsteunen en een elektrische hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel. Als upgrade kan deze ook worden besteld met een complete elektrische verstelling met geheugenfunctie.

Bij de ergonomische sportstoelen is bovendien de lengte van de zitting aan te passen voor een betere ondersteuning van de dijen. Dat was een vereiste om het AGR-label te verkrijgen. Ook de zitting kan gekanteld worden, waardoor de stoel zich nog beter laat afstemmen op de verschillen in grootte tussen de ene of de andere inzittende. Een in vier standen verstelbare lendensteun is eveneens standaard in de ergonomische sportstoelen.

De gecertificeerde ergonomische sportstoelen zijn voor ⬠475,- optioneel verkrijgbaar in de Edition- en de Business-uitvoeringen van de Opel Insignia.