AutoRai

Nieuwe Volkswagen Golf Plus: innovatief en zuiniger

(12/3/2008)
Praktisch als een grote MVP, compact en innovatief als een Golf â dat is het succesrecept voor de Volkswagen Golf Plus. Van de Golf Plus zijn er in drie jaar tijd 500.000 in Europa en bijna 15.000 in Nederland verkocht. Dat betekent dat 1 op de de 4 nieuwe Golfs in Nederland een Golf Plus is.

De nieuwe Golf Plus die op de autobeurs in Bologna zijn wereldpremière beleeft, is bovendien zo zuinig als een Golf. Alleen al dankzij de nieuwe common-rail TDI-motoren is de reductie van het gemiddelde brandstofverbruik maar liefst 0,8l/100km. Ook op het gebied van innovaties is de Golf Plus met systemen als de automatische afstandscontrole ACC, Park Assist en een achteruitrijcamera rijk bedeeld.

Op technisch vlak deelt de Golf Plus veel noviteiten met de nieuwe Golf. Daartoe behoren de vier nieuwe, zuinige en bijzonder stille common-rail TDI-motoren met vermogens tussen de 66kW/90pk en 103kW/140pk. Bij de marktintroductie in maart 2009 zijn allereerst de 2.0 TDI-motoren met 110 en 140 pk beschikbaar; een roetfilter is standaard. De 110 pk sterke variant verbruikt gemiddeld slechts 5,1/100 km, 0,8 liter minder dan de vorige TDI-motor met pompverstuiver. De CO2-uitstoot van de Golf Plus TDI daalt daarmee van 153 tot 134 g/km. Het aanbod bestaat verder uit vijf benzinemotoren met vermogens tussen de 59 kW/80 pk en 118 kW/160 pk. Net als de dieselmotoren voldoen alle benzinemotoroen aan de Euro5-emissienorm. De conventionele automatische transmissie maakt in de Golf Plus plaats voor de even efficiënte als soepele DSG-transmissie met zes of zeven versnellingen. Hoe efficiënt deze techniek is, blijkt uit de verbruiks- en emissiewaarden van 90kW/122pk sterke Golf Plus 1.4 TSI met zeventraps DSG-transmissie. Die verbruikt gemiddeld slechts 6,3 l/100 km (146g/km CO2).

Flexibel
De Golf Plus behoort tot de meest praktische autoâs in zijn klasse, met bijzonder veel ruimte voor passagiers en hun bagage. Dat is mede te danken aan de iets hogere zitpositie, de in de lengte over 160 mm verschuifbare achterbank (in de verhouding 40:60 neerklapbaar), de optioneel verkrijgbare neerklapbare bijrijderstoel, de variabele laadvloer en de vele slimme opbergvakken. Noviteiten in het interieur zijn de nieuwe bekledingstoffen en het uit de nieuwe Golf bekende instrumentenpaneel, het stuurwiel en het bedieningspaneel van de nieuwe generatie Climatronic. Herkenbare elementen zijn de ronde klokken met chromen omranding, witte achtergrondverlichting en rode tellernaald. Standaard in alle uitvoeringen van de Golf Plus is een multifunctionele display tussen de snelheidsmeter en de toerenteller.

Design
Op designgebied slaat de nieuwe Golf Plus een brug naar de tijdloze lijnen van de recentelijk geïntroduceerde Golf van de zesde generatie. Dat is vooral aan de voorkant zichtbaar, waar de horizontale band in de grille de koplampen â standaard met dagrijverlichting- met elkaar verbindt. De in de bumper geïntegreerde reflectoren dragen âs nachts bij aan de zichtbaarheid als de auto stilstaat. De achterlichtunits met led-techniek zijn voortaan âCherry Redâ (donkerrood) van kleur. De vlakke dakreling en de lichtmetalen velgen âtot zelfs 18-inch in diameter â bepalen het zijaanzicht.

Uitvoeringen
De Europese marktintroductie van de nieuwe Golf Plus â verkrijgbaar in de uitvoeringen Trendline, Comfortline en Highline â volgt in maart 2009. Standaard zijn elektronische stabiliteitscontrole (ESP), zes airbags, actieve hoofdsteunen, Climatic-airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling, dakreling, getinte en warmtewerende ruiten en in carrosseriekleur gespoten buitenspiegels, deurgrepen en bumpers. Golf Plus-rijders kunnen hun auto voortaan uitrusten met hoogwaardige hulpsystemen als de automatische afstandscontrole ACC, Park Assist en een achteruitrijcamera.