3 december 2008
Mogelijk stilstand in ontwikkeling verkeersveiligheid
De meest recente cijfers op het gebied van voor de verkeersveiligheid
relevante gedragingen zoals alcoholgebruik, gordelgebruik, door rood
licht rijden en rijsnelheid op enkele wegtypen hebben zich, na een
gunstige periode 2000-2006, in 2007 niet verder verbeterd. Dit is
mogelijk een eerste indicatie voor stilstand in de verkeersveiligheid
in Nederland. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid SWOV signaleert dit in het rapport
Verkeersveiligheid in 2007: is stilstand achteruitgang?
Dit beeld van stilstand wordt bevestigd door recente cijfers van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat over de ontwikkeling van het
aantal ziekenhuisgewonden. Deze cijfers laten in 2007 een toename zien
ten opzichte van 2004, 2005 en 2006.
Het aantal verkeersslachtoffers vertoont de laatste decennia een
dalende trend. Een opmerkelijke en plotselinge daling trad op in 2004.
In de jaren 2005, 2006 en 2007 is het aantal verkeersdoden licht
gedaald om in 2007 uit te komen op 791.
Het risico is in 2005, 2006 en 2007, in het bijzonder onder
auto-inzittenden, verder afgenomen. Het risico voor voetgangers, brom-
en snorfietsers en motorrijders is in 2007 wel toegenomen. Deze
ontwikkelingen zijn niet precies te verklaren maar zijn het resultaat
van veranderingen in onder meer mobiliteit, verkeersgedrag,
voertuigveiligheid, veiligheid van infrastructuur, handhaving en
andere factoren.
De relatief gunstige ontwikkelingen op het gebied van het aantal
verkeersdoden hebben de aanzet gegeven tot een aangescherpte
beleidsdoelstelling van maximaal 500 verkeersdoden in 2020. Om deze
aangescherpte doelstelling te halen, doet de SWOV de aanbeveling
verkeersveiligheidsbeleid met extra kracht uit te voeren. De terreinen
infrastructuur en handhaving nemen hierbij een belangrijke plaats in.
Op het gebied van infrastructuur is er geen goed beeld van de mate
waarin verschillende maatregelen ingevoerd zijn. De SWOV benadrukt het
belang van goede informatie op dit punt en steunt het voornemen van de
minister om de effecten van maatregelen in kaart te brengen. Op het
gebied van toezicht is het nodig het huidige niveau minimaal te
handhaven en zo mogelijk verder te optimaliseren.
Dat de cijfers op het gebied van eerder genoemde meeste relevante
gedragingen (gebaseerd op de gegevens van de regionale
handhavingsteams) geen verbetering laten zien, komt volgens de SWOV
mede doordat er vrijwel geen nieuwe maatregelen zijn genomen. In 2007
is de groei van de handhavinginsinpanningen tot stilstand gekomen, zo
niet verminderd. Er lijkt sprake van stilstand en in dit geval zou
stilstand wel eens achteruitgang kunnen betekenen.
++++++++++++++++++++++++++++
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid