SGP


02 - 12 - 08 | SGP: haal deltawerken naar voren SGP: haal deltawerken naar voren

De SGP wil dat grote projecten, zoals de voorstellen van de Deltacommissie, naar voren worden gehaald. Op die manier kunnen de desastreuze gevolgen van de kredietcrisis voor de bouwsector opgevangen worden. SGP-kamerlid Van der Staaij roept daartoe op bij de behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat. Als gevolg van de kredietcrisis worden momenteel veel bouwprojecten geschrapt of vertraagd. Omdat veel waterkeringen niet voldoen aan de normen, is dit moment bij uitstek geschikt om de werkzaamheden nù een impuls te geven. Daarmee wordt tevens een voorschot genomen op de voorstellen van de commissie-Veerman om nu al te investeren in de gevolgen van de zeespiegelstijging.

________________________________________

Begroting V&W 2009
Van der Staaij
2 december 2008

Daadkracht
Voorzitter. Je kunt wel luid roepen dat je op het juiste spoor zit, maar daar schiet je niks mee op, als de trein stil staat. Deze wijsheid schoot mij door het hoofd toen ik mij over de begroting boog. Mijn fractie ziet met veel genoegen met hoeveel enthousiasme en elan de minister zich op zijn taak stort. Hij brengt het vastgelopen Nederland weer in beweging. Die missie belichaamt deze minister volkomen. De werkelijkheid is natuurlijk weerbarstiger. Tal van wegprojecten zitten muurvast. De minister kan geen ijzer met handen breken, maar de files breken ieder kwartaal een nieuw record. Is ook de minister niet teleurgesteld over het achterblijven van werkelijk aanwijsbare resultaten?

Het is ook wel zaak om daadkracht en snelheid op de juiste momenten te betrachten. Mijn fractie heeft zich verbaasd over het wetsvoorstel van de minister, waarin hij de ânoodmaatregelenâ uit de Spoedwet wegverbreding simpelweg wil inbrengen in het reguliere besluitvormingsproces over de aanleg van Rijkswegen (Tracéwet). Met dergelijke noodgrepen kunnen wij bij de rechter wel eens ernstig onze neus stoten.
Nog meer verbaasd ben ik overigens over de hardnekkigheid waarmee de minister nu het inwinnen van spoedadvies hierover bij de Raad van State wil blokkeren. Minister, deze houding gaat alleen maar meer tijd kosten. Is de minister bereid dit onderdeel zo snel en zo daadkrachtig mogelijk naar de Raad van State te sturen? (evt. motie in eerste termijn!)

Deltacommissie en kredietcrisis
Binnenkort spreken wij over de voorstellen van de Deltacommissie. Plannen die vooral betrekking hebben op de lange termijn, maar het rapport dringt ook aan op onmiddellijke actie, omdat op dit moment veel waterkeringen niet voldoen aan de normen. Mijn vraag is welke van deze voorstellen naar voren zijn te halen. We zien dat als gevolg van de kredietcrisis tal van bouwprojecten geschrapt of vertraagd worden. Juist nu zou de overheid dan moeten investeren in grotere projecten, zoals in waterkeringen en dergelijke. Dat levert werkgelegenheid op, terwijl het financieel zeer interessant is om nu projecten uit te zetten. Wordt door V&W serieus bezien in hoeverre grotere bouwprojecten (ook los van de Deltacommissie) wellicht naar voren zijn te halen?

Verkeersveiligheid
Voorzitter. Mét de minister hecht mijn fractie buitengewoon veel belang aan het bevorderen van de verkeersveiligheid. Nu doet zich de toch wel bijzondere situatie voor, dat autoâs vandaag de dag voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen, maar dat maar liefst 80% (!) van de autostoelen in nieuwe autoâs onveilig zijn; zo is gebleken uit recente testen van TNO en het Europese testinstituut voor de veiligheid van autoâs. Bij een aanrijding is de kans op nekletsel daarom zeer groot. Aan deze letselschade hangt een prijskaartje van ettelijke honderden miljoenen euroâs. Nu weet ik wel, dat Nederland geen werkelijke auto-industrie kent. In nationaal opzicht kunnen wij derhalve weinig doen. Maar op Europees niveau zouden wij dit probleem wel stevig op de agenda moeten zien te krijgen. Is de minister daartoe bereid? Welke mogelijkheden ziet hij om dit probleem op te pakken?

Binnenvaart
Voorzitter. Mijn fractie is een warm voorstander van vervoer over water. Gelukkig heb ik daarbij de staatssecretaris aan mijn zijde. Wel enkele zorgpunten.
Zo is het noodzakelijk om stevig te investeren in het behoud van het kleine schip. Als we dat niet doen zullen er op termijn miljoenen tonnen vracht terugvloeien naar de weg. Vanuit de sector is ter zake een concreet actieplan gepresenteerd: âEen goede toekomst voor het kleine schipâ. Dit rapport bevat 21 acties waardoor het kleine binnenvaartschip voor de toekomst zijn belangrijke functie kan blijven vervullen. Deze acties kennen een kostenpost van ⬠800.000. De helft hiervan wordt door de sector opgebracht. Ik heb een amendement ingediend om de financiering van de andere helft, te weten ⬠400.000, te regelen. Graag een reactie hierop.

Mevrouw Netelenbos â u weet wel, van de Betuweroute â heeft als voorzitter van de KVNR (reders) gewaarschuwd voor een omgekeerde modal shift in Europa per 2015. Er gaat dan lading van het water naar de weg. Dit als gevolg van het besluit van de IMO om de milieueisen aan scheepsbrandstoffen aan te scherpen. Dat is een ongewenste ontwikkeling. Mijn fractie beseft, dat zeeschepen relatief grote vervuilers zijn. Tegelijkertijd is onbetwist, dat per tonkilometer de uitstoot van CO2 lager is dan die van alle andere modaliteiten. Hoe kunnen wij deze mogelijke negatieve trend keren?

Nog steeds loopt de binnenvaart grote hoeveelheden vracht mis als gevolg van de gebrekkige afhandeling van containers in de zeehavens. Ik weet, dat dit niet de primaire verantwoordelijkheid van het rijk is, maar het is wel in het algemeen belang als zoveel mogelijk vervoer zo duurzaam mogelijk wordt vervoerd. Hoe kan de staatssecretaris stimuleren, dat deze afhandeling bevorderd wordt? Is absoluut gegarandeerd dat dit in de Tweede Maasvlakte adequaat wordt geregeld?

Onderhoud
Voorzitter. Misschien wel het belangrijkste punt raakt het onderhoud van de vaarwegen. Het valt op, dat het reguliere onderhoud in 2009 een terugval kent; het preventieve onderhoud blijft voor een deel uit. Dat is een principiële kentering. Heel bewust hebben we enige jaren geleden ingezet op het wegwerken van het enorme achterstallige onderhoud. Dat mocht niet meer voorkomen, want reparatie achteraf is veel duurder dan het bijhouden van het onderhoud. Nu lijkt het erop, dat we opnieuw in onze oude fouten vervallen. Dat kan niet. Ik begrijp dat er 150 mln. nodig is om het reguliere onderhoud adequaat uit te voeren. Graag hoor ik van de staatssecretaris vóór de MIT-behandeling waar zij dit geld vandaan gaat halen (evt. motie).

Dank u wel