SGP
02 - 12 - 08 | SGP: haal deltawerken naar voren SGP: haal
deltawerken naar voren
De SGP wil dat grote projecten, zoals de voorstellen van de
Deltacommissie, naar voren worden gehaald. Op die manier kunnen de
desastreuze gevolgen van de kredietcrisis voor de bouwsector
opgevangen worden. SGP-kamerlid Van der Staaij roept daartoe op bij de
behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat.
Als gevolg van de kredietcrisis worden momenteel veel bouwprojecten
geschrapt of vertraagd. Omdat veel waterkeringen niet voldoen aan de
normen, is dit moment bij uitstek geschikt om de werkzaamheden nù een
impuls te geven. Daarmee wordt tevens een voorschot genomen op de
voorstellen van de commissie-Veerman om nu al te investeren in de
gevolgen van de zeespiegelstijging.
________________________________________
Begroting V&W 2009
Van der Staaij
2 december 2008
Daadkracht
Voorzitter. Je kunt wel luid roepen dat je op het juiste spoor zit,
maar daar schiet je niks mee op, als de trein stil staat. Deze
wijsheid schoot mij door het hoofd toen ik mij over de begroting boog.
Mijn fractie ziet met veel genoegen met hoeveel enthousiasme en elan
de minister zich op zijn taak stort. Hij brengt het vastgelopen
Nederland weer in beweging. Die missie belichaamt deze minister
volkomen. De werkelijkheid is natuurlijk weerbarstiger. Tal van
wegprojecten zitten muurvast. De minister kan geen ijzer met handen
breken, maar de files breken ieder kwartaal een nieuw record. Is ook
de minister niet teleurgesteld over het achterblijven van werkelijk
aanwijsbare resultaten?
Het is ook wel zaak om daadkracht en snelheid op de juiste momenten te
betrachten. Mijn fractie heeft zich verbaasd over het wetsvoorstel van
de minister, waarin hij de ânoodmaatregelenâ uit de Spoedwet
wegverbreding simpelweg wil inbrengen in het reguliere
besluitvormingsproces over de aanleg van Rijkswegen (Tracéwet). Met
dergelijke noodgrepen kunnen wij bij de rechter wel eens ernstig onze
neus stoten.
Nog meer verbaasd ben ik overigens over de hardnekkigheid waarmee de
minister nu het inwinnen van spoedadvies hierover bij de Raad van
State wil blokkeren. Minister, deze houding gaat alleen maar meer tijd
kosten. Is de minister bereid dit onderdeel zo snel en zo daadkrachtig
mogelijk naar de Raad van State te sturen? (evt. motie in eerste
termijn!)
Deltacommissie en kredietcrisis
Binnenkort spreken wij over de voorstellen van de Deltacommissie.
Plannen die vooral betrekking hebben op de lange termijn, maar het
rapport dringt ook aan op onmiddellijke actie, omdat op dit moment
veel waterkeringen niet voldoen aan de normen. Mijn vraag is welke van
deze voorstellen naar voren zijn te halen. We zien dat als gevolg van
de kredietcrisis tal van bouwprojecten geschrapt of vertraagd worden.
Juist nu zou de overheid dan moeten investeren in grotere projecten,
zoals in waterkeringen en dergelijke. Dat levert werkgelegenheid op,
terwijl het financieel zeer interessant is om nu projecten uit te
zetten. Wordt door V&W serieus bezien in hoeverre grotere
bouwprojecten (ook los van de Deltacommissie) wellicht naar voren zijn
te halen?
Verkeersveiligheid
Voorzitter. Mét de minister hecht mijn fractie buitengewoon veel
belang aan het bevorderen van de verkeersveiligheid. Nu doet zich de
toch wel bijzondere situatie voor, dat autoâs vandaag de dag voldoen
aan de hoogste veiligheidsnormen, maar dat maar liefst 80% (!) van de
autostoelen in nieuwe autoâs onveilig zijn; zo is gebleken uit recente
testen van TNO en het Europese testinstituut voor de veiligheid van
autoâs. Bij een aanrijding is de kans op nekletsel daarom zeer groot.
Aan deze letselschade hangt een prijskaartje van ettelijke honderden
miljoenen euroâs. Nu weet ik wel, dat Nederland geen werkelijke
auto-industrie kent. In nationaal opzicht kunnen wij derhalve weinig
doen. Maar op Europees niveau zouden wij dit probleem wel stevig op de
agenda moeten zien te krijgen. Is de minister daartoe bereid? Welke
mogelijkheden ziet hij om dit probleem op te pakken?
Binnenvaart
Voorzitter. Mijn fractie is een warm voorstander van vervoer over
water. Gelukkig heb ik daarbij de staatssecretaris aan mijn zijde. Wel
enkele zorgpunten.
Zo is het noodzakelijk om stevig te investeren in het behoud van het
kleine schip. Als we dat niet doen zullen er op termijn miljoenen
tonnen vracht terugvloeien naar de weg. Vanuit de sector is ter zake
een concreet actieplan gepresenteerd: âEen goede toekomst voor het
kleine schipâ. Dit rapport bevat 21 acties waardoor het kleine
binnenvaartschip voor de toekomst zijn belangrijke functie kan blijven
vervullen. Deze acties kennen een kostenpost van ⬠800.000. De helft
hiervan wordt door de sector opgebracht. Ik heb een amendement
ingediend om de financiering van de andere helft, te weten ⬠400.000,
te regelen. Graag een reactie hierop.
Mevrouw Netelenbos â u weet wel, van de Betuweroute â heeft als
voorzitter van de KVNR (reders) gewaarschuwd voor een omgekeerde modal
shift in Europa per 2015. Er gaat dan lading van het water naar de
weg. Dit als gevolg van het besluit van de IMO om de milieueisen aan
scheepsbrandstoffen aan te scherpen. Dat is een ongewenste
ontwikkeling. Mijn fractie beseft, dat zeeschepen relatief grote
vervuilers zijn. Tegelijkertijd is onbetwist, dat per tonkilometer de
uitstoot van CO2 lager is dan die van alle andere modaliteiten. Hoe
kunnen wij deze mogelijke negatieve trend keren?
Nog steeds loopt de binnenvaart grote hoeveelheden vracht mis als
gevolg van de gebrekkige afhandeling van containers in de zeehavens.
Ik weet, dat dit niet de primaire verantwoordelijkheid van het rijk
is, maar het is wel in het algemeen belang als zoveel mogelijk vervoer
zo duurzaam mogelijk wordt vervoerd. Hoe kan de staatssecretaris
stimuleren, dat deze afhandeling bevorderd wordt? Is absoluut
gegarandeerd dat dit in de Tweede Maasvlakte adequaat wordt geregeld?
Onderhoud
Voorzitter. Misschien wel het belangrijkste punt raakt het onderhoud
van de vaarwegen. Het valt op, dat het reguliere onderhoud in 2009 een
terugval kent; het preventieve onderhoud blijft voor een deel uit. Dat
is een principiële kentering. Heel bewust hebben we enige jaren
geleden ingezet op het wegwerken van het enorme achterstallige
onderhoud. Dat mocht niet meer voorkomen, want reparatie achteraf is
veel duurder dan het bijhouden van het onderhoud. Nu lijkt het erop,
dat we opnieuw in onze oude fouten vervallen. Dat kan niet. Ik begrijp
dat er 150 mln. nodig is om het reguliere onderhoud adequaat uit te
voeren. Graag hoor ik van de staatssecretaris vóór de
MIT-behandeling waar zij dit geld vandaan gaat halen (evt. motie).
Dank u wel