Gemeente Zederik


Proefneming sluipverkeer

De afgelopen dagen zijn er veel reacties binnengekomen op de proef tegen het sluipverkeer. De verkeerslichten bij Lakerveld en het inrijdverbod voor de Kanaaldijk vanuit Hei- en Boeicop zijn tijdelijke maatregelen, waarmee het `sluipverkeer' ontmoedigd wordt. Met deze maatregelen wordt een soort roadblock nagebootst. Het nadeel van simuleren blijft natuurlijk wel, dat de proefopstelling de beoogde werkelijkheid slechts benadert.

Wanneer straks uit de resultaten van de proef mocht blijken dat een definitieve maatregel wenselijk is, zal moeten worden bezien hoe die maatregel het niet-sluipverkeer zo min mogelijk hindert. Want één ding is inmiddels - met dank aan de reacties - al wel duidelijk geworden. Voor zover er al begrip is voor de situatie en de proef, willen de mensen zelf daar beslist niet de dupe van worden.

Begrijpelijk want inwoners die direct niet langs de bekende sluiproutes wonen, hebben vooral belang bij een goede bereikbaarheid van hun woning en willen daarbij zo min mogelijk gehinderd of vertraagd worden. Dit aspect zal dan ook zeker worden meegenomen in de evaluatie van de proef. Bij de uitwerking van eventuele voor te stellen definitieve maatregelen, moet het streven zijn om de hinder voor eigen inwoners te beperken tot het minimum.

Het tijdelijke éénrichtingverkeer op de Kanaaldijk is de minst goede benadering van een roadblock. Is bij een roadblock gedoseerd passeren nog mogelijk, bij éénrichtingverkeer is tegen de richting inrijden niet toegestaan. Dit geldt weliswaar niet voor ontheffinghouders. Maar bij de proef is deze groep beperkt gehouden, omdat anders de niet-ontheffinghouders de indruk zouden krijgen dat men toch wel door mag rijden bij de Kanaaldijk.

Het tijdstip van de proef wordt als `uiterst ongelukkig' ervaren door met name de inwoners van de kernen Ameide en Tienhoven. Men kan niet rijden via de route over de dijk, vanwege de werkzaamheden in het kader van de dijkversterking. Daardoor moet men of via de Rijksweg A27 rijden, of door de kern Meerkerk om thuis te kunnen komen. Dit betekent dat deze mensen als niet-sluiper door de proef benadeeld worden, zonder dat men een alternatief heeft. Buitengewoon vervelend.

Het was echter geen optie om de proef pas te houden nadat de dijk weer opengesteld (zomer 2009) is voor het verkeer. Rijkswaterstaat heeft namelijk toegezegd dat - wanneer de gemeente Zederik binnen de gestelde termijn met structurele maatregel komt - men zal bijdragen in de kosten ervan. Dit heeft nog te maken met afspraken die zijn gemaakt in het verlengde van de bezwaren van gemeente Zederik tegen de aanleg van de spitsstrook op de Rijksweg A27.

De proef duurt nog tot 12 december, waarna de resultaten worden beoordeeld en de evaluatie zal plaatsvinden.

Of het komt tot permanente maatregelen en hoe die dan worden vormgegeven, zal allemaal nog moeten blijken. Wanneer het echter zover komt, zal hiervoor een procedure worden gevolgd. Daarbij krijgen belanghebbenden ook nog volop de gelegenheid om te reageren op de voorstellen.