Gemeente Zederik
Proefneming sluipverkeer
De afgelopen dagen zijn er veel reacties binnengekomen op de proef
tegen het sluipverkeer. De verkeerslichten bij Lakerveld en het
inrijdverbod voor de Kanaaldijk vanuit Hei- en Boeicop zijn tijdelijke
maatregelen, waarmee het `sluipverkeer' ontmoedigd wordt. Met deze
maatregelen wordt een soort roadblock nagebootst. Het nadeel van
simuleren blijft natuurlijk wel, dat de proefopstelling de beoogde
werkelijkheid slechts benadert.
Wanneer straks uit de resultaten van de proef mocht blijken dat een
definitieve maatregel wenselijk is, zal moeten worden bezien hoe die
maatregel het niet-sluipverkeer zo min mogelijk hindert. Want één ding
is inmiddels - met dank aan de reacties - al wel duidelijk geworden.
Voor zover er al begrip is voor de situatie en de proef, willen de
mensen zelf daar beslist niet de dupe van worden.
Begrijpelijk want inwoners die direct niet langs de bekende
sluiproutes wonen, hebben vooral belang bij een goede bereikbaarheid
van hun woning en willen daarbij zo min mogelijk gehinderd of
vertraagd worden. Dit aspect zal dan ook zeker worden meegenomen in de
evaluatie van de proef. Bij de uitwerking van eventuele voor te
stellen definitieve maatregelen, moet het streven zijn om de hinder
voor eigen inwoners te beperken tot het minimum.
Het tijdelijke éénrichtingverkeer op de Kanaaldijk is de minst goede
benadering van een roadblock. Is bij een roadblock gedoseerd passeren
nog mogelijk, bij éénrichtingverkeer is tegen de richting inrijden
niet toegestaan. Dit geldt weliswaar niet voor ontheffinghouders. Maar
bij de proef is deze groep beperkt gehouden, omdat anders de
niet-ontheffinghouders de indruk zouden krijgen dat men toch wel door
mag rijden bij de Kanaaldijk.
Het tijdstip van de proef wordt als `uiterst ongelukkig' ervaren door
met name de inwoners van de kernen Ameide en Tienhoven. Men kan niet
rijden via de route over de dijk, vanwege de werkzaamheden in het
kader van de dijkversterking. Daardoor moet men of via de Rijksweg A27
rijden, of door de kern Meerkerk om thuis te kunnen komen. Dit
betekent dat deze mensen als niet-sluiper door de proef benadeeld
worden, zonder dat men een alternatief heeft. Buitengewoon vervelend.
Het was echter geen optie om de proef pas te houden nadat de dijk weer
opengesteld (zomer 2009) is voor het verkeer. Rijkswaterstaat heeft
namelijk toegezegd dat - wanneer de gemeente Zederik binnen de
gestelde termijn met structurele maatregel komt - men zal bijdragen in
de kosten ervan. Dit heeft nog te maken met afspraken die zijn gemaakt
in het verlengde van de bezwaren van gemeente Zederik tegen de aanleg
van de spitsstrook op de Rijksweg A27.
De proef duurt nog tot 12 december, waarna de resultaten worden
beoordeeld en de evaluatie zal plaatsvinden.
Of het komt tot permanente maatregelen en hoe die dan worden
vormgegeven, zal allemaal nog moeten blijken. Wanneer het echter zover
komt, zal hiervoor een procedure worden gevolgd. Daarbij krijgen
belanghebbenden ook nog volop de gelegenheid om te reageren op de
voorstellen.