Succesfactoren online dating wetenschappelijk aangetoond

03/12/2008 16:24

Telegraaf Media Nederland

Meerdere foto's, een korte tekst en foutloos Nederlands vormen de basiselementen voor succesvol online daten. Dit is de uitslag van een wetenschappelijk onderzoek verricht door de Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met datingsite Relatieplanet. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 405 respondenten, tussen de 30 en 50 jaar. Het onderzoek is gepresenteerd in een master communicatie- en informatiewetenschappen door E.R. de Groot.

Het onderzoek wees op de succesfactoren voor een geslaagde online date. Singles die meerdere foto's van zichzelf plaatsen op het profiel, vinden sneller een date. Daters letten op spel- en stijlfouten, een kort eisenlijstje aan de toekomstige partner en het noemen van eerlijkheid. Lange teksten en opmerkingen over een "rugzakje met ervaring" schrikken af. Het rugzakje staat op datingsites voor een onverwerkte relatie waardoor een negatief verleden meekomt. Hoe korter en persoonlijker de profieltekst is, des te groter is de kans op een geslaagde date. Opvallend is dat de veelgeroemde anonimiteit van online daten heeft plaatsgemaakt voor een persoonlijke presentatie met foto's. Datend Nederland is online de schaamte voorbij.

"Singles selecteren strenger," zegt Tjeerd Korenstra, directeur van Relatieplanet. "Dat komt doordat ze sneller ervaring opdoen met online dating. Het profiel moet kloppen. Een date ontstaat vaak dankzij iets dat digitale intuïtie heet. Die gaat terug op de elementen die nu zijn aangetoond. Elke maand tellen we ruim tienduizenden nieuwe leden. Als de feestdagen naderen, zien we een duidelijke toename van aanmeldingen. Die zet nu al in. Recessie of geen recessie, mensen zoeken liefde."

Met het onderzoek heeft Relatieplanet de succesfactoren van internetdating willen analyseren. De nadruk lag op de zelfrepresentatie van online daters. Met andere woorden, hoe profileren singles zichzelf online en waarom? De snelle groei die online dating doormaakt, bewijst de grote nieuwsgierigheid ernaar. Door het ondersteunen van dit onderzoek hoopt Relatieplanet een bijdrage te leveren aan de digitale know how van romantiek.

Over Relatieplanet.nl

Relatieplanet.nl is de grootste online datingsite van Nederland en België. Sinds de lancering van de website in 2002 schreven ruim 2,7 miljoen singles zich in op deze website. In februari, maart en april 2008 noteerde de site top 5 posities in de Multiscope top 100 van meest bezochte websites in Nederland. Juli 2008 telt de site ruim 750.000 actieve leden. Daarmee is Relatieplanet.nl de meest interessante datingsite van Nederland en België. Relatieplanet.nl maakt onderdeel uit van Telegraaf Media Nederland.

Over Telegraaf Media Nederland

Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en omvat een belangrijk deel van de Nederlandse activiteiten van TMG: Uitgeversmaatschappij De Telegraaf, HDC Media, Holland Combinatie, Basismedia, Telegraaf Tijdschriften Groep, Pilarczyk Mediagroep, Telegraaf Productiehuis, WebRegio Media en Librium TV. In totaal exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd printtitels, even zoveel websites, diverse 'out of home TV'netwerken en een aantal videoproductiehuizen. Dat maakt Telegraaf Media Nederland het eerste complete mediahuis van Nederland, met verschillende mediamerken en - platformen, die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.





http://relatieplanet.nl