Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Vestiging regionaal servicekantoor Nieuwe Autoriteit in Zuidoost-Nederland

03 december 2008 - kamerstuk

Kamerbrief waarin de minister de kamer informeert over haar argument om te kiezen voor Eindhoven als vestigingsplaats, boven Weert. De minister geeft aan dat er een zorgvuldige afweging van factoren is gemaakt.

In mijn brief van 11 november j.l. als reactie op de motie Waalkens c.s. (TK 2008-2009, 26 991, nr. 231) heb ik aangegeven voor de keuze van het regiokantoor van de nieuwe Autoriteit i.o. in Zuidoost-Nederland nog twee alternatieven te hebben. Naar aanleiding van het gesprek met de provincie Limburg d.d. 20 november j.l. heeft mijn Secretaris Generaal namens mij, op 2 december j.l. het zogenaamde bidboek van de Gemeente Weert, met steun van de Provincie Limburg, in ontvangst genomen. Op basis van dit bidboek heb ik een vergelijk gemaakt met de locatie Eindhoven aan de hand van zes criteria.
Ik hecht eraan op te merken dat het ministerie van Binnenlandse Zaken op dit moment, mede op verzoek van de vakbonden, de regionale effecten van de Efficiëntie Operatie Rijksdienst inventariseert. Immers in het kabinetsstreven naar een efficiëntere overheid, zijn naast LNV ook andere rijksinstellingen bezig met het reorganiseren van hun organisaties. Dit heeft invloed op de omvang en het aantal kantoren in de regio. Bij de onder verantwoordelijkheid van BZK uit te voeren inventarisatie wordt tevens bekeken of het zoeken naar ander werk voor de mensen (mobiliteitsbegeleiding) op extra problemen stuit. Deze inventarisatie zal het eerste kwartaal 2009 afgerond zijn. De regionale consequenties van mijn locatie keuzes loopt daarin mee. Zoals aangegeven in de voornoemde brief van 11 november j.l. heb ik steeds criteria gehanteerd waarlangs ik de afweging voor de locaties heb gemaakt. In uw besluitenlijst van de procedurevergadering van dinsdag 2 december j.l. verzoekt u mij de ambtelijke notitie hieromtrent beschikbaar te stellen. Het is niet gebruikelijk om ambtelijke voorbereidingsnotities aan u te zenden. Vanzelfsprekend informeer ik u over de afweging die ik heb gemaakt voor de locaties:

1. De kosten van de huisvesting
De huurkosten voor een nieuw regionaal servicekantoor in Weert zullen naar verwachting iets lager liggen dan de huidige huurkosten van Eindhoven. Door het bestaande kantoor in Eindhoven te gebruiken kan echter afstoot worden voorkomen en wordt de verhuislast verminderd. Het huurcontract van het kantoor in Eindhoven loopt tot en met 2023, waardoor de afkoopkosten behoorlijk kunnen oplopen. Deze kunnen weliswaar beperkt worden door een andere huurder te vinden, maar er is bij vertrek uit Eindhoven sprake van een kostenpost van minimaal ¤ 5 mln als gevolg van afkoop van huurcontracten.
2. De beschikbaarheid van de huisvesting
In het bidboek van de Gemeente Weert wordt aangegeven dat op de kantorenlocatie Centrum-Noord een hoogwaardig kantoor kan worden gerealiseerd waar het regionaal servicekantoor van de Nieuwe Autoriteit kan worden gevestigd. In geval van nieuwbouw is dat op z'n vroegst echter pas in 2011 of 2012 gereed, terwijl in Eindhoven een bestaand pand beschikbaar is.

3. De bereikbaarheid per auto en openbaar vervoer Aangezien het servicekantoor is bestemd als aanlandplek voor ca. 300 inspecteurs, is vooral een goede bereikbaarheid met de auto van belang. Zowel voor Eindhoven als voor Weert geldt dat de bereikbaarheid per auto goed is. Voor de bereikbaarheid per openbaar vervoer is vooral de verbinding met Utrecht CS, waar het nieuwe hoofdkantoor wordt gehuisvest, van belang. Eindhoven en Weert hebben beiden een rechtstreekse intercityverbinding. Omdat het kantoor in Eindhoven iets verder van het station ligt dan de voorziene locatie van het kantoor in Weert zal de reistijd vanuit Utrecht ongeveer gelijk zijn.
4. De ligging centraal in de regio Zuidoost
Veel controleurs wonen in het gebied ten noordwesten van Eindhoven. Als het servicekantoor in Weert wordt gevestigd, betekent dat voor deze groep inspecteurs een grotere reisafstand naar het kantoor.

5. De sociale consequenties voor de medewerkers Naast de consequentie genoemd onder punt 4. geldt dat bij vestiging van het regionale servicekantoor in Weert er sprake van één extra verhuisbeweging voor de vaste medewerkers van het regiokantoor Eindhoven naar Weert. Ook hier gaan extra kosten voor flankerend beleid een rol spelen.

6. Mogelijkheden tot het combineren van rijkshuisvesting In Eindhoven zijn kantoren van de AID, VWA en DLG gehuisvest. Naast deze LNV-diensten zijn er in Eindhoven ook andere rijksdiensten gehuisvest. In Weert zijn op dit moment geen rijksdiensten gevestigd.
Op basis van bovengenoemde criteria ben ik tot de keuze gekomen om het regiokantoor Zuidoost-Nederland van de nieuwe Autoriteit i.o. te vestigen op de huidige kantoorlocatie in Eindhoven en niet te verplaatsen naar Weert.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,

G. Verburg