Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 3 december 2008

Ruim 75.000 bezoekers

Amsterdam India Festival groot succes

Het Amsterdam India Festival is ten einde. Drie weken lang, van 12 t/m 30 november 2008, heeft heel cultureel Amsterdam in het teken van India gestaan. In 115 programmaonderdelen vonden op circa 25 locaties concerten, filmvertoningen, lezingen, debatten, dansvoorstellingen, exposities en multi-mediale activiteiten plaats. Ook via de publieke omroep is gedurende het festival een groot aantal radio- en televisie-uitzendingen gewijd aan het thema. Na de recente aanslagen in Mumbai, die plaatsvonden tijdens de laatste dagen van het festival, is er door deelnemende instellingen op diverse manieren aandacht besteed aan deze actuele gebeurtenis.

Aantal bezoekers
Tussen de officiële opening van het festival op 12 november en de slotavond op 30 november hebben naar schatting ruim 75.000 mensen de programma's van de deelnemende podia en activiteiten in de publieke ruimte bezocht. Enkele exposities zijn nog langer te bezichtigen, waardoor de verwachting is dat het uiteindelijke aantal bezoekers nog hoger zal uitkomen.

Tevredenheid
De deelnemende instellingen waren over het algemeen zeer tevreden over de resultaten. Een kleine selectie: Melkweg: 'De hele stad ademde de afgelopen weken Indiase cultuur, een cultuur die voor veel Amsterdammers compleet onbekend terrein is'. Lloyd Hotel: 'We zijn heel tevreden: met name over de belangstelling van Nederlanders met een (Surinaams) Indiase achtergrond.' Noorderkerk: 'Het aantal bezoekers voor onze (twee) India-concerten lag ruim boven het normale gemiddelde'. Universiteit van Amsterdam: 'Bezoekers waren erg onder de indruk van de programma's en de diversiteit'.

Breed publiek en synergie
Het festival sprak een breed publiek aan. Het Concertgebouw: 'Behalve een opvallend groot aantal bezoekers uit Indiase kring vonden ook veel jongeren hun weg naar het Concertgebouw. Vooral bij de spectaculaire slotavond Bollywood Bazaar.' Filmmuseum: Naast het bestaande Filmmuseum-publiek kwamen er nieuwe doelgroepen binnen, met name uit de Indiase gemeenschap'. Lloyd Hotel: 'De voorstelling Calcutta in a Box is nagenoeg uitverkocht geweest. Dat is bijzonder voor een experimentele theatervoorstelling op een alternatieve locatie'.

Business Meet
De economische component van het Amsterdam India Festival, de Netherlands India Business Meet (NIBM 2008), bracht tijdens een tweedaagse bijeenkomst op 20 en 21 november 350 ondernemers en topmanagers uit het Nederlandse en Indiase bedrijfsleven bijeen. De NIBM, dat plaatsvond in aanwezigheid van de Indiase Minister van Financiën (P. Chidambaram), was daarmee het grootste zakelijke evenement tussen Nederland en India ooit in ons land gehouden.

Subsidiënten, sponsors en partners
Het Amsterdam India Festival werd mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het HGIS Cultuurfonds en de Indian Council for Cultural Relations (ICCR). Hoofdsponsors van het Amsterdam India Festival waren: Akzo Nobel, Corus, ING, KLM, KPMG en de Gemeente Amsterdam. Partners van het Amsterdam India Festival waren de Volkskrant, de Bijenkorf, de Vereniging Nederland-India en de Netherlands-India Chamber of Commerce & Trade (NICCT).

Ingezonden persbericht