Vereniging Milieudefensie
Raad van State geeft toestemming
"Met Tweede Coentunnel klimaatprobleem erbij"
Amsterdam, 3 december 2008 - Nederland is een klimaatprobleem rijker
na het besluit van de Raad van State vandaag om de aanleg van de
Tweede Coentunnel toe te staan. Als de tunnel daadwerkelijk wordt
aangelegd zal het verkeer in de omgeving meer dan verdubbelen, net
zoals de uitstoot van broeikasgassen. Milieudefensie doet daarom een
oproep aan de betrokken overheden af te zien van de bouw en werk te
maken van klimaatvriendelijk verkeersbeleid.
Investeren in snelwegen leidt tot steeds meer CO2 -uitstoot, zo
constateerde onderzoeksbureau CE-Delft in een vorige maand
gepubliceerde studie. Want hoewel een rijdende auto minder uitstoot
dan een stilstaande auto, zorgt de verkeersaantrekkende werking voor
een veel groter tegengesteld effect in de vorm van meer uitstoot van
vervuilende gassen. 'Als de overheid serieus werk wil maken van de
klimaatdoelen moet ze niet het wegennet uitbreiden, maar inzetten op
schone vormen van transport", zo stelt Meta Meijer, campagneleider
Verkeer bij Milieudefensie.
De Tweede Coentunnel zal leiden tot een verdubbeling van het verkeer.
Niet alleen in de tunnel maar ook op de aan- en afvoerende wegen van
de A10: de A8, provinciale wegen in Noord-Holland en de stedelijke
invalswegen van Amsterdam en Amsterdam-Noord. "Langs dit soort wegen
wonen mensen relatief dicht op de weg en is de luchtkwaliteit ook nu
al erg ongezond. Voor hen is de uitspraak extra zuur", aldus Meijer.
Meer informatie:
www.milieudefensie.nl/verkeer
rapport CE-Delft
dossier Tweede Coentunnel