Vereniging Milieudefensie

Raad van State geeft toestemming

"Met Tweede Coentunnel klimaatprobleem erbij"

Amsterdam, 3 december 2008 - Nederland is een klimaatprobleem rijker na het besluit van de Raad van State vandaag om de aanleg van de Tweede Coentunnel toe te staan. Als de tunnel daadwerkelijk wordt aangelegd zal het verkeer in de omgeving meer dan verdubbelen, net zoals de uitstoot van broeikasgassen. Milieudefensie doet daarom een oproep aan de betrokken overheden af te zien van de bouw en werk te maken van klimaatvriendelijk verkeersbeleid.

Investeren in snelwegen leidt tot steeds meer CO2 -uitstoot, zo constateerde onderzoeksbureau CE-Delft in een vorige maand gepubliceerde studie. Want hoewel een rijdende auto minder uitstoot dan een stilstaande auto, zorgt de verkeersaantrekkende werking voor een veel groter tegengesteld effect in de vorm van meer uitstoot van vervuilende gassen. 'Als de overheid serieus werk wil maken van de klimaatdoelen moet ze niet het wegennet uitbreiden, maar inzetten op schone vormen van transport", zo stelt Meta Meijer, campagneleider Verkeer bij Milieudefensie.

De Tweede Coentunnel zal leiden tot een verdubbeling van het verkeer. Niet alleen in de tunnel maar ook op de aan- en afvoerende wegen van de A10: de A8, provinciale wegen in Noord-Holland en de stedelijke invalswegen van Amsterdam en Amsterdam-Noord. "Langs dit soort wegen wonen mensen relatief dicht op de weg en is de luchtkwaliteit ook nu al erg ongezond. Voor hen is de uitspraak extra zuur", aldus Meijer.

Meer informatie:
www.milieudefensie.nl/verkeer rapport CE-Delft
dossier Tweede Coentunnel