Senternovem


03-12-2008 | Euromobility for mobility

Werkgevers kunnen miljoenen besparen als ze slimmer omgaan met de mobiliteit van hun werknemers. Montefeltro en Concept Development Holland hebben daarom het rekenmodel 'Euromobility' ontwikkeld. Dit model stelt mogelijke maatregelen op het gebied van vervoer, parkeren en werkplekken aan de orde en berekent vervolgens de besparingen voor de organisatie.

Woon-werkverkeer is de grootste veroorzaker van files in ons land. Organisaties kunnen dit tegengaan door de mobiliteit van hun werknemers aan te pakken. In de praktijk blijkt dit voor organisaties vaak lastig. Er is geen duidelijke probleemeigenaar. De verantwoordelijkheid voor dit onderwerp ligt ergens verspreid over de afdelingen HRM, administratie, financiën en facilitair beheer. Tevens vinden werkgevers het vaak lastig een niet-kostenverhogende oplossing te vinden. Het rekenmodel 'Euromobility' kan hier uitkomst aan bieden.

Hoe werkt het?
In het model worden gegevens over mobiliteit van de organisatie ingevoerd. Daarbij kan de organisatie ervoor kiezen bepaalde uitgangspunten en randvoorwaarden in te stellen. In het model komen de mogelijke maatregelen op het gebied van mobiliteit, parkeren en werkplekken aan de orde. Het model berekent vervolgens besparingen voor de organisatie, het inkomenseffect voor de medewerkers en de verbetering van de bereikbaarheid.
Het rekenmodel wordt al bij een aantal grote bedrijven toegepast.

Miljoenen
Hieruit blijkt dat organisaties miljoenen kunnen besparen als ze slimmer omgaan met de mobiliteit van hun werknemers. Volgens Daan van Egeraat (Montefeltro), één van de oprichters van Euromobility, hebben organisaties met de meeste mobiele werknemers (werknemers die veel onderweg zijn), vaak de minste flexplekken. Ook organisaties met veel parttimers hebben voornamelijk vaste werkplekken, die dus het grootste deel van de week leeg zijn. En bij organisaties met de duurst ingerichte werkplekken, staan juist die dure werkplekken het meeste leeg. De truc is dan ook om werknemers geen faciliteiten te bieden, maar een budget waarmee zij zelf een pakket aan mobiliteit kunnen kiezen. Zo kan iemand die vlakbij kantoor woont in plaats van een leaseauto, een mooie, vaste werkplek kiezen en op de fiets naar het werk gaan. Werknemers die wel een leaseauto nodig hebben, kunnen daarvoor kiezen en dan een flexplek krijgen. De werkgever dient daarbij financiële transparantie en keuzevrijheid te bieden, in combinatie met incentives voor gewenst gedrag c.q. wenselijke keuzes. Uiteindelijk zal dit leiden tot tevreden werknemers en grote kostenbesparingen voor werkgevers. Een win-win situatie dus.

Kijk voor meer informatie op www.euromobility.nl Contact

Informatiepunt SenterNovem (030) 239 35 33