Senternovem
03-12-2008 | Ketenmobiliteit projecten houden stand
Tussen 1999 en 2002 opereerde het programma Ketenmobiliteit van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat al onder de hoede van
SenterNovem. Het was de voorloper van het huidige programma
MobiliteitsManagement. In opdracht van SenterNovem heeft Mobycon de
projecten uit dit programma geëvalueerd. Ketenmobiliteit blijkt
succesvol te zijn geweest.
Uit de evaluatie van Mobycon over het programma Ketenmobiliteit,
blijkt dat een op de drie gestarte projecten van toen nog steeds
bestaat. Vooral de fietsprojecten gaan verder en redden het nu zonder
subsidie. Daarbij zijn het de praktijkexperimenten die het meeste
succes hebben. Van de haalbaarheidsstudies redt maar 10 procent het
verder zelfstandig. Gezien de aard van de studie is dit goed te
verklaren.
Succes
Een derde van de projecten uit het programma bestaat nog steeds. Het
programma Ketenmobiliteit is hierdoor een succes te noemen. Reden voor
de opvolger, het programma MobiliteitsManagement, om dit werk
enthousiast voort te zetten. Wel blijken het vooral de grotere
projecten te zijn, die meer kans op slagen hebben. Van de projecten
die meer dan 250.000 euro subsidie kregen, heeft meer dan de helft een
succesvol vervolg.
Uit de evaluatie bleek ook dat de meeste projecten vanuit commerciële
organisaties komen. Een derde hiervan kreeg ook weer een succesvol
zelfstandig vervolg. Veel van deze organisaties werken echter in
opdracht van de overheid. 23 procent van de projecten kwam direct van
overheidsinstanties. Wat opvalt is dat veel projecten aan
kennisoverdracht hebben gedaan. Met name bij de succesvolle projecten
is er ook veel vraag naar kennis geweest.
Tip
Mobycon raadt SenterNovem aan nog meer kennisuitwisseling te
stimuleren. Hier wordt vanuit het programma MobiliteitsManagement de
afgelopen jaren hard aan gewerkt. Verder adviseren zij actiever
langetermijneffecten van projecten te gaan meten om zo meer informatie
voor de toekomst te hebben. Tevens zou de focus volgens Mobycon meer
op de grotere projecten moeten liggen. Deze hebben namelijk meer kans
op slagen. Ook blijkt er veel behoefte te zijn aan diverse vormen van
OV-reisinformatie.
Subsidieaanvragers worden vooral aangeraden vanuit de gebruiker te
denken en krijgen als tip mee om van tevoren de risico's en valkuilen
goed in beeld te brengen.
Contact
Informatiepunt SenterNovem (030) 239 35 33